Vi har en platta från en tidigare förrådsbyggnad som jag är inne på att ha som utgångspunkt för ett kommande Attefallsgaragebygge (kallgarage). Kruxet är bara att vi dels behöver förlänga+bredda plattan ca 1 m åt vardera håll och dels kommer ena väggen hamna mitt i den gamla plattan. Nu har jag följande funderingar som en del i att avgöra om detta är en bra idé eller ej och jag skulle bli rätt jäkla nöjd om jag kunde få lite bra input på detta:

1. Vad brukar man räkna med för laster på grunden när det gäller garage (normalhögt Attefallsgaragebygge med ev. förrådsloft och en sporadiskt parkerad bil på plattan)

2. Klarar mitten på plattan att ta upp lasterna från garagets väggar

3. Hur tjock behöver plattan vara för att klara en vanlig familjekombi med halvfull tank?

4. Förbättrar eller försämrar det läget i 2. om man murar upp en klack på 2-3 lecablocks höjd som man ställer väggarna på?

5. Armerar man ihop ny och gammal del av platta eller har man de fristående men bredvid varandra?

6. Ska man gjuta till den del av plattan som saknas och låta det vara en synlig skarv eller bör man sen gjuta över med ett nytt lager för att få en enhetlig yta?

7. Vad gör man av den utskjutande delen av den befintliga plattan om man inte har några estetiska betänkligheter?

Ok, jag börjar beta av frågorna själv
1. Ett Attefallsgarage med loft och tegelpannor verkar hamna på ca 2400 kg, dvs knappt 23.6 kN. Slänger vi sen in en snölast för zon 1,5 på det så hamnar vi på ca 61 kN. Slår man sen ut det på långsidorna av garaget så hamnar vi på drygt 5 kN/meter. Rimligtvis hamnar man lägre i verkligheten eftersom långsidorna inte bär gavlarnas vikt. Räknar vi med att väggarna är 1 dm breda nedtill får vi 50 kN per kvm, dvs. 50 kPa.

2. Det bör inte vara några problem med en 100 mm-sula efter vad jag har läst mig till.

3. Även en bil bör stå bra på denna sula. Kan någon bekräfta?

4. Trots lite tillkommande vikt blir trycket klart lägre pga murens bredd. Det borde alltså vara gynnsamt. Yes?

5. Pass

6. Pass

7. Låter skiten vara kvar. Täck med trall eller nåt.

Så, var är nu facit?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.