Hej! Har precis köpt ett gammalt soldattorp från 1870-talet. Har haft två besiktningar med två olika företag. idag kom Anticimex och kollade. De märkte på sin fuktmätare att i hus grunden finns det tre bjälkar som gav väldigt högt fuktvärde. Här är några bilder. Anticimex var osäker på varför de gav så högt fuktvärde. Bjälkarna är från 1800 talet. När man känner på dom så är dom fuktiga och det går liksom att dra av trä "trådar" från Bjälkarna.

• tmp_9835-DSC_01262028718052.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • tmp_9835-DSC_0122-482241548.jpg
    Skapa konto
  • tmp_9835-DSC_0119-487080280.jpg
    Skapa konto
Är de ruttna eller fuktskadade på något sätt, vad är själva problemet?

Reglarna ser friska ut men dom är ohyvlade därav trådiga som du säger. Ser fint ut.

Problemet är att Anticimex inte vet varför dom ger kraftiga fuktutslag.
Fick nedslag på besiktningen pga just det.

Kan tillägga att torpet är nyrenoverat på vissa ställen. Dessa bjälkar är original.
Luftig torpargrund med bråte under bjälkarna. Bråte i form av tegel, trä samt jord.
Kan det vara salt?

Hur fuktiga är bjälkarna?

Hur fuktig är marken?

Bjälkarna har nog inte varit fuktiga i 140år, utan något har gissningsvis förändrats den sista tiden även om de inte ser direkt skadade ut (än).

Golvet ser ut att vara tilläggsisolerat underifrån med cellplast. Detta innebär mindre värme uppifrån, samt mindre ventilation genom golvet. Ett förslag är att höra med säljarna var de fått förslaget från, för att förstå om det var genomtänkt gjort eller om du vill återställa till ursprungsskick.

C
Tänkte skriva något om att äta upp min hatt, men jag nöjer mig med att konstatera att den "håriga" bjälken ser väldigt färsk ut för att vara 140 år gammal.

• Gilla
WestPete
  • Laddar…
Säljaren har själv renoverat torpet. Dessa bjälkar har han inte rört. Dom har stått på samma plats. Det stämmer att det är tilläggsisolering. Av cellplast.

Marken känns inge fuktig överhuvudtaget. bjälkarna gav nästan max utslag på mätaren

Ser nya ut? det beror på vad det är för trä sort samt hur dom är behandlade....äta upp min hatt? Förstår inte. Är här för att då hjälp och du hjälper inte med en sådan kommentar.

Om det bara är på ett ställe kan det vara något på ovansidan som orsakar detta. Antingen att det är ngn form av läckage, eller att det är någon form av tätt skikt som orsakar kondens i bjälklaget.

Plocka ned en cellplastskiva och kika hur det ser ut under.

Precis min tanke också, fukten kommer ovanifrån, läckage eller kondens. Men det verkar lite lustigt att det skulle kondensera på varma sidan av cellplasten. Möjligen mellan cellplasten och träet då. Men som sagt, ta ner en cellplastskiva intill bjälken och se hur det ser ut.

Det är svårt att se på bilderna, men sådär har aldrig några gamla bjälkar jag sett, sett ut. Är inte det vita luddet ngn form av vitmögel? (Snarare än grovsågat virke. Bjälken jämte ser ut som man förväntar sig.)

Om bjälkarna är original 140 år gamla så måste det vara renoveringen som orsakat problemet med fukt. Annars hade de ruttnat upp för lääänge sedan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.