Hej! Har precis köpt ett gammalt soldattorp från 1870-talet. Har haft två besiktningar med två olika företag. idag kom Anticimex och kollade. De märkte på sin fuktmätare att i hus grunden finns det tre bjälkar som gav väldigt högt fuktvärde. Här är några bilder. Anticimex var osäker på varför de gav så högt fuktvärde. Bjälkarna är från 1800 talet. När man känner på dom så är dom fuktiga och det går liksom att dra av trä "trådar" från Bjälkarna.
Produkter som diskuteras: "fuktmätare"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Problemet är att Anticimex inte vet varför dom ger kraftiga fuktutslag.
Fick nedslag på besiktningen pga just det.
Fick nedslag på besiktningen pga just det.
Kan tillägga att torpet är nyrenoverat på vissa ställen. Dessa bjälkar är original.
Luftig torpargrund med bråte under bjälkarna. Bråte i form av tegel, trä samt jord.
Kan det vara salt?
Luftig torpargrund med bråte under bjälkarna. Bråte i form av tegel, trä samt jord.
Kan det vara salt?
Bjälkarna har nog inte varit fuktiga i 140år, utan något har gissningsvis förändrats den sista tiden även om de inte ser direkt skadade ut (än).
Golvet ser ut att vara tilläggsisolerat underifrån med cellplast. Detta innebär mindre värme uppifrån, samt mindre ventilation genom golvet. Ett förslag är att höra med säljarna var de fått förslaget från, för att förstå om det var genomtänkt gjort eller om du vill återställa till ursprungsskick.
Golvet ser ut att vara tilläggsisolerat underifrån med cellplast. Detta innebär mindre värme uppifrån, samt mindre ventilation genom golvet. Ett förslag är att höra med säljarna var de fått förslaget från, för att förstå om det var genomtänkt gjort eller om du vill återställa till ursprungsskick.
Vad tror ni om detta? http://taxelson.se/dendro/obj/GRjutens.htm
Enligt Anticimex var det väldigt högt utslag på fukt.
Enligt Anticimex var det väldigt högt utslag på fukt.
Säljaren har själv renoverat torpet. Dessa bjälkar har han inte rört. Dom har stått på samma plats. Det stämmer att det är tilläggsisolering. Av cellplast.
Marken känns inge fuktig överhuvudtaget. bjälkarna gav nästan max utslag på mätaren
Ser nya ut? det beror på vad det är för trä sort samt hur dom är behandlade....äta upp min hatt? Förstår inte. Är här för att då hjälp och du hjälper inte med en sådan kommentar.
Om det bara är på ett ställe kan det vara något på ovansidan som orsakar detta. Antingen att det är ngn form av läckage, eller att det är någon form av tätt skikt som orsakar kondens i bjälklaget.
Plocka ned en cellplastskiva och kika hur det ser ut under.
Plocka ned en cellplastskiva och kika hur det ser ut under.
Precis min tanke också, fukten kommer ovanifrån, läckage eller kondens. Men det verkar lite lustigt att det skulle kondensera på varma sidan av cellplasten. Möjligen mellan cellplasten och träet då. Men som sagt, ta ner en cellplastskiva intill bjälken och se hur det ser ut.
Det är svårt att se på bilderna, men sådär har aldrig några gamla bjälkar jag sett, sett ut. Är inte det vita luddet ngn form av vitmögel? (Snarare än grovsågat virke. Bjälken jämte ser ut som man förväntar sig.)
Om bjälkarna är original 140 år gamla så måste det vara renoveringen som orsakat problemet med fukt. Annars hade de ruttnat upp för lääänge sedan.
Om bjälkarna är original 140 år gamla så måste det vara renoveringen som orsakat problemet med fukt. Annars hade de ruttnat upp för lääänge sedan.



