Tjenare. jag håller på och renoverar ett gammalt uthus som ska bli ett garage. skulle vilja få in en billyft och skulle behöva lite högre i tak just där lyften ska stå. skulle jag kunna kapa mittsträvan i takstolen vid dom röda sträcken och flytta upp den till svarta pilarna? behöver göra om 2 takstolar för att få plats. är en väldans lutning på taket så det blir aldrig någon snö som ligger kvar. ideer?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bara att flytta upp underramen går inte. Det måste göras med t.ex hanbjälkar av kertobalk, fackverkskonstruktion, stolpar, eller på annat sätt göra takstolen fribärande.
Men det kan någon som är insatt svara på hur det bäst ska göras.
Men det kan någon som är insatt svara på hur det bäst ska göras.
Jag skulle fundera på att förstärka upp dom 2 takstolarna du ska ge dig på, med att skruva större regelvirke längs med dom. Alltså att bygga på med något kraftigare, 45x220 kanske? Hade efter det flyttat upp hanbjälken.
Att en hanbjälke av kertobalk skulle göra skillnad tror jag inte på. Fackverksgrejen visst, men då att bygga om bef takstol till en saxtaksstol om det är det som menas.
Vad är spännvidden?
Att en hanbjälke av kertobalk skulle göra skillnad tror jag inte på. Fackverksgrejen visst, men då att bygga om bef takstol till en saxtaksstol om det är det som menas.
Vad är spännvidden?
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Jag hade nog valt att placera 2 saxtakstolar bredvid för att sedan såga av hanbjälken
Medlem
· Blekinge
· 12 291 inlägg
Underarmens uppgift är inte att bära upp något, det gör balkarna under taket. Deras uppgift är att hindra att takstolen vill sära på benen. Man skulle kunna ersätta underarmen med en spänd vajer. Det är därför du kan skarva underarmen på mitten med enkla spikbleck.
Bildgoogla takstol då får du en del uppslag hur takstolar kan se ut.
Skaffa en cabb då kan du hissa framrutan mellan takstolarna.
Thomas_Blekinge skrev:Underarmens uppgift är inte att bära upp något, det gör balkarna under taket. Deras uppgift är att hindra att takstolen vill sära på benen. Man skulle kunna ersätta underarmen med en spänd vajer. Det är därför du kan skarva underarmen på mitten med enkla spikbleck.
men takstolarna borde väl inte vilja sära på benen om jag flyttar upp bjälken och sedan förstärker den på varje sida ända ut till takets insida?
funderade också på om det inte gick att förstärka upp dom. när jag flyttar upp bjälken å slå på en extra på varje sida ända ut till takets insida. garaget är ungefär 3,5m brett. och takets lutning är 45grader så det blir ju aldrig nå snö som ligger kvar
Medlem
· Blekinge
· 12 291 inlägg
Som jag skrev har det inte mycket med bärighet att göra. Takstolen bildar en trekant som i sig är formstabilt och därför vila på väggarna. Tar du bort hanbjälken så tappar du stabiliteten. Testa med vedpinnar.
Att flytta hanbjälken längre upp gör att du tar upp kraften där som vill sära på takbjälkarna och utsätter dessa för ett stort böjmoment. Då borde du förstärka de sneda takbjälkarna istället, se femte bilden i detta:
https://www.tass.se/takstolar/takstolsmodeller/
I en saxtakstol skapar du nya trianglar som i sig är formstabila och förhindra kollaps.
Att flytta hanbjälken längre upp gör att du tar upp kraften där som vill sära på takbjälkarna och utsätter dessa för ett stort böjmoment. Då borde du förstärka de sneda takbjälkarna istället, se femte bilden i detta:
https://www.tass.se/takstolar/takstolsmodeller/
I en saxtakstol skapar du nya trianglar som i sig är formstabila och förhindra kollaps.
Vad har du för ytterväggar och hammarband?
Om det är grova doningar som klarar att ta upp en del last i sidled, och de är hela över sträckan mellan de två närliggande takstolarna, och om taket är lätt och utan några snölaster etc så kan det kanske fungera att bara flytta upp hanbjälken.
Alt, om det inte är hela grova hammarband, (typ 6x6" el grövre) så kanske det går att binda ihop med en (el två) 45x220 på flatan som klarar att ta upp den utåtriktade kraften från takstolarna och föra den till de två närliggande.
Om det är grova doningar som klarar att ta upp en del last i sidled, och de är hela över sträckan mellan de två närliggande takstolarna, och om taket är lätt och utan några snölaster etc så kan det kanske fungera att bara flytta upp hanbjälken.
Alt, om det inte är hela grova hammarband, (typ 6x6" el grövre) så kanske det går att binda ihop med en (el två) 45x220 på flatan som klarar att ta upp den utåtriktade kraften från takstolarna och föra den till de två närliggande.
Klicka här för att svara