2 458 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Rösta på hur jag ska göra (Isolering garage med alternativ). Kom gärna med input!
Hej alla!
Har kollat igenom forumet och det är det gamla vanliga plast vs inte plast/isolering på ett garage. Dock är frågan så unik för varje person (finns ingen lösning som passar alla) så jag har kommit upp med tre alternativ men behöver eran hjälp med input!
Idag ser det ut såhär i mitt garage från 1900 talet. Ingen mögel, kallt med bra ventilation (tack vare hål stora som basketbollar). Bilderna är en tvärsektion av en vägg sedd uppifrån.
Bra att veta:
- Jag fixar ventilationshål genom alla väggar med tallrikar (med rör igenom)
- Vill bara undvika frost/slippa stå i blåst INNE i garaget. Dom få gånger jag är där kan jag värma upp med värmefläkt alternativt klä på mig ordentligt
- Hela garaget är indelat i tre sektioner. "Mellanbiten" kommer ev bli pannrum eller dylikt senare. Dock borde det inte vara ett problem då det finns mellanväggar så jag kan isolera just den biten mer eller mindre.
Hatar egentligen plast och vill helst att hela kåken ska andas ordentligt.
Alternativen är :
1. Ytterpanel
2. Stockar (inte vanliga reglar).
3. Idag är det gips - ska dock bytas ut i vilket fall. (OSB skiva eller dylikt)
4. Vindplast (den andas ut men inte in).
5. Läkt.
6. Isolering (stenull).
7. Luftspalt
8. Isoleringsplast (ej diff öppen).
A = Sätta vindplast utan isoleringsplast.
B = Samma som A fast MED invändig isoleringsplast.
C = Köra bara vindsplast/vindskydd och isolera med ett lager frigolit eller dylikt och en OSB skiva på (3).
Rösta gärna A B eller C och skriv gärna en rad varför!
Skulle uppskatta hjälpen!
/V
Har kollat igenom forumet och det är det gamla vanliga plast vs inte plast/isolering på ett garage. Dock är frågan så unik för varje person (finns ingen lösning som passar alla) så jag har kommit upp med tre alternativ men behöver eran hjälp med input!
Idag ser det ut såhär i mitt garage från 1900 talet. Ingen mögel, kallt med bra ventilation (tack vare hål stora som basketbollar). Bilderna är en tvärsektion av en vägg sedd uppifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra att veta:
- Jag fixar ventilationshål genom alla väggar med tallrikar (med rör igenom)
- Vill bara undvika frost/slippa stå i blåst INNE i garaget. Dom få gånger jag är där kan jag värma upp med värmefläkt alternativt klä på mig ordentligt
- Hela garaget är indelat i tre sektioner. "Mellanbiten" kommer ev bli pannrum eller dylikt senare. Dock borde det inte vara ett problem då det finns mellanväggar så jag kan isolera just den biten mer eller mindre.
Hatar egentligen plast och vill helst att hela kåken ska andas ordentligt.
Alternativen är :
Logga in
Skapa konto
1. Ytterpanel
2. Stockar (inte vanliga reglar).
3. Idag är det gips - ska dock bytas ut i vilket fall. (OSB skiva eller dylikt)
4. Vindplast (den andas ut men inte in).
5. Läkt.
6. Isolering (stenull).
7. Luftspalt
8. Isoleringsplast (ej diff öppen).
A = Sätta vindplast utan isoleringsplast.
B = Samma som A fast MED invändig isoleringsplast.
C = Köra bara vindsplast/vindskydd och isolera med ett lager frigolit eller dylikt och en OSB skiva på (3).
Rösta gärna A B eller C och skriv gärna en rad varför!
Skulle uppskatta hjälpen!
/V
Redigerat:
Det framkommer inte vilken tjocklek väggen/isoleringen har, vilket har en inte oväsentlig betydelse.
Vindskyddet ska sitta dikt an isoleringen, inte fasaden. Dvs ingen luftspalt innanför vindskyddet.
Om du envisas med att använda icke hygroskopisk isolering så gissar jag att ca 10 cm är max tjocklek utan plast på insidan. Om garaget ska vara ouppvärmt så bör ingen plast monteras, (och då behövs ju heller inte särskilt tjock isolering).
Dubbla skivor med förskjutna skarvar är inte fel.
Så med modifierad dragning av vindskyddet får det bli alt A.
Vindskyddet ska sitta dikt an isoleringen, inte fasaden. Dvs ingen luftspalt innanför vindskyddet.
Om du envisas med att använda icke hygroskopisk isolering så gissar jag att ca 10 cm är max tjocklek utan plast på insidan. Om garaget ska vara ouppvärmt så bör ingen plast monteras, (och då behövs ju heller inte särskilt tjock isolering).
Dubbla skivor med förskjutna skarvar är inte fel.
Så med modifierad dragning av vindskyddet får det bli alt A.
Tackar för svaret!
Helt rätt! Glömde tjockleken. Det är runt 20cm mellan inner/ytterpanel. Anledningen till sten/mineralull är att jag har 5 säckar av materialet kvar från tidigare bygge
. Vilken annan typ av isolering ska man köra på?
Blir lite förvirrad angående luftspalten då man har hört att utan den så möglar allt. Men antar att du menar att om man inte plastar den så spelar luftspalten ingen roll.
Skulle alt C funka om man kör med t.ex cellplast eller annan isolering?
Tack igen för ditt snabba svar!
/V
Helt rätt! Glömde tjockleken. Det är runt 20cm mellan inner/ytterpanel. Anledningen till sten/mineralull är att jag har 5 säckar av materialet kvar från tidigare bygge
Blir lite förvirrad angående luftspalten då man har hört att utan den så möglar allt. Men antar att du menar att om man inte plastar den så spelar luftspalten ingen roll.
Skulle alt C funka om man kör med t.ex cellplast eller annan isolering?
Tack igen för ditt snabba svar!
/V
Luftspalt är bra. Det är bara att vindskyddet ska vara mot utsidan av isoleringen, inte mot fasadbrädorna. Så luftspalten kvarstår. (Vindskyddet är ju till för att luften ska vara helt stillastående i isoleringen.)
Luftspalten har inget med plast på insidan att göra. Det är två oberoende variabler. Luftspaltens syfte är att dels ventilera bort fukt från väggen/isoleringen och dels ventilera bort fukt från fasadbrädorna, samt även förhindra att inträngande fukt från fasaden (slagregn t ex) fuktar upp isoleringen.
I ouppvärmda byggnader är hygroskopisk isolering lämplig, typ cellulosabaserad.
Alt C är inte att rekommendera, och i synnerhet inte med frigolit.
Det är också viktigt att getingar och smågnagare inte kan ta sig in i isoleringen/väggfacken öht.
Luftspalten har inget med plast på insidan att göra. Det är två oberoende variabler. Luftspaltens syfte är att dels ventilera bort fukt från väggen/isoleringen och dels ventilera bort fukt från fasadbrädorna, samt även förhindra att inträngande fukt från fasaden (slagregn t ex) fuktar upp isoleringen.
I ouppvärmda byggnader är hygroskopisk isolering lämplig, typ cellulosabaserad.
Alt C är inte att rekommendera, och i synnerhet inte med frigolit.
Det är också viktigt att getingar och smågnagare inte kan ta sig in i isoleringen/väggfacken öht.
Tack igen för dina snabba svar!
Ok! Så om jag förstår det rätt så ska det se ut såhär?
Och vad man ska tänka på:
- Att INTE ha för tjock isolering UTAN plast. Dvs 10 cm räcker (oplastat).
- Köra Cellulosabaserad isolering (om möjligt).
Antar att man kan köra samma princip för tak? Sålänge allt är ventilerat som det ska.
Sista frågorna:
Vad tycker du man ska köra inne i garaget? (3)
OSB skiva? Gips? Råspont?
Vindsskyddsplasten ska man klamra direkt mot läkten eller hur?
Tack igen!
/V
Ok! Så om jag förstår det rätt så ska det se ut såhär?
Logga in
Skapa konto
Och vad man ska tänka på:
- Att INTE ha för tjock isolering UTAN plast. Dvs 10 cm räcker (oplastat).
- Köra Cellulosabaserad isolering (om möjligt).
Antar att man kan köra samma princip för tak? Sålänge allt är ventilerat som det ska.
Sista frågorna:
Vad tycker du man ska köra inne i garaget? (3)
OSB skiva? Gips? Råspont?
Vindsskyddsplasten ska man klamra direkt mot läkten eller hur?
Tack igen!
/V
Redigerat:
Ja, just så ska det se ut.
I princip valfritt inne, även om massivträ bäst klarar växlande klimat och fuktighet. Så vitt jag vet fungerar alla mtrl dock hyfsat. Jag har omålade gipsskivor i mitt ouppvärmda garage/verkstad och det verkar ok, även om de som suttit längst (20-30 år) i garaget och förmodligen blivit mest påverkade av fukt har missfärgningar, men troligtvis inget mögel.
Gipsskruven har börjat oxidera/rosta, så där behövs ngn varmgalvad el rostfri variant om man inte skyddar med shellack el oljegrund.
Vilket mtrl beror också på regelavstånd.
OSB har jag aldrig förstått mig på. I garage/verkstad tycker jag att det fungerar utmärkt med att hålla reda på var reglarna är i väggen för att fästa upp saker, och om det inte räcker så fäster man brädor/reglar horisontellt. Det är ju oftast lite tyngre rejäla saker som ska hanteras i garage/verkstad, då förslår varken gips el OSB tycker jag.
Vill man vara helt säker mot fukt så är ju fibercementskivor tåligare än gips, men också dyrare.
Gips är bra för brandsäkerhet.
Vindskyddet kan klamras mot läkten, under förutsättning att isoleringen fyller ut hela vägen fram/ut till läkt och folie.
I princip valfritt inne, även om massivträ bäst klarar växlande klimat och fuktighet. Så vitt jag vet fungerar alla mtrl dock hyfsat. Jag har omålade gipsskivor i mitt ouppvärmda garage/verkstad och det verkar ok, även om de som suttit längst (20-30 år) i garaget och förmodligen blivit mest påverkade av fukt har missfärgningar, men troligtvis inget mögel.
Gipsskruven har börjat oxidera/rosta, så där behövs ngn varmgalvad el rostfri variant om man inte skyddar med shellack el oljegrund.
Vilket mtrl beror också på regelavstånd.
OSB har jag aldrig förstått mig på. I garage/verkstad tycker jag att det fungerar utmärkt med att hålla reda på var reglarna är i väggen för att fästa upp saker, och om det inte räcker så fäster man brädor/reglar horisontellt. Det är ju oftast lite tyngre rejäla saker som ska hanteras i garage/verkstad, då förslår varken gips el OSB tycker jag.
Vill man vara helt säker mot fukt så är ju fibercementskivor tåligare än gips, men också dyrare.
Gips är bra för brandsäkerhet.
Vindskyddet kan klamras mot läkten, under förutsättning att isoleringen fyller ut hela vägen fram/ut till läkt och folie.
Produkter som diskuteras: "Gipsskruven"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden