busgraab skrev:
En fråga till alla berörda här, kanske mest till oas som verkar ha gedigen erfarenhet av Krokom. Hur uppfattar du/ni kvalitén? Jag har precis fått offertpå 2st Krokom portar och tyckte det var ett helt OK pris. Jag kommer inte använda portarna 10ggr om dagen, snarare 1 gång i veckan, men jag köper portarna för att dom ska sitta där i typ 30 år, och inte bli fula i färgen, flaga, börja rosta, kärva osv. Betalar man för svensk kvalité, eller bara för svenska löner? Att dom inte tar en dags arbete för att förbättra manualen låter i mina öron oseriöst, om det är ett känt problem. Därmed inte sagt att portarna är sämre för det. Så är kvalitén likvärdig med Crawford typ? Förstod det var samma skenor och styrningar i? Eller hörmann?
Att montaget kan vara stökigt kan jag leva med, det görs en gång. Men efter det vill jag ha en port som inte kräver mer än lite snöröjning då och då.

Btw, går det programmera fjärrkontrollerna för att styra 2 portar? Känns dumt att ha 2 fjädrar med sig beroende på vilken port jag vill öppna.
Nån som kännt o använt dessa portar utan motor? Dvs manuell hantering upp o ner?

Mvh Henke
Hej!

Kvalitén på portarna i sig är mycket god. Stålet i skenor och hjulhållare osv är tillverkade av ett dotterbolag till Crawford i Holland, portpanelerna är från ett bolag i Belgien. Det enda som görs i Krokom är att de kapar vissa delar till rätt längd, monterar vissa detaljer och levererar ett "färdigt paket", så att säga. Det är inte så mycket tillverkning som dom vill få det att låta som, utan mer bara verkstadsjobb eller vad man ska kalla det. Priset är varken högt eller lågt i förhållande till andra företag, det dom vinner mest på är leveranstider (eftersom dom har stort lager - oftast i alla fall) och att de är "svensktillverkade", eftersom den färdiga produkten sätts samman här.

Motorerna är däremot inte samma som Crawford, utan dom kommer från amerikanska Chamberlain. Liftmaster heter serien. Det är dock väldigt bra motorer, de har monterat flera hundra och bara varit med om 4 reklamationer vad jag vet. Den ena tog blixten och den andra hade kunden sönder. Båda byttes ut på good-will. De 2 andra slutade bara fungera relativt snabbt, och byttes enligt normal reklamationsprocedur utan tjafs.

Portarna är väl relativt enkla att montera, se bara till att ha gott om tid och tänk igenom alla moment innan du gör något. Förlita dig inte helt på manualen utan tänk logiskt och se hur funktionen är och bör vara, det är inte direkt raketforskning. Du är välkommen att höra av dig via PM om du har frågor, jag har erfarenhet från över 300 montage av Krokoms villaportar. Givetvis är dom inte lika enkla som Hörmann eller Crawford, men prisläget är ju något annorlunda också. Däremot är dom högt upp på pyramiden från den nivån billiga importportar ligger på.

Värt att tänka på är att portarna ska smörjas då och då, och ha viss kontroll. Det tar dock inte normalt mer än 10 minuter per år om portarna används sparsamt.

Angående motorer.
Jag har monterat många manuellt styrda portar och det är helt ok, men svårt att få bra. De här portarna är inte tänkta att vara manuella, och det känns lite som en nödlösning för att få det att lira. Jag skulle alla dagar kosta på att köpa motorer till dom, särskilt med tanke på att det tillkommer kostnader för att få dom manuella (tillkommer kostnad för tillägg av låsreglar, etc). Så motorn är en liten kostnad i sammanhanget och kommer antagligen ge dig mycket lycka, mest under montaget men även de få gånger du öppnar porten under året. Antagligen ger motorerna en längre livslängd också då manuella portar brukar plågas med hårda öppningar/stängningar. Motorerna har "soft start/stop" vilket innebär mindre stötar vid öppning/stängning.

Givetvis går det att programmera in flera portar på en knapp, som standard medföljer fjärrkontroller för upp till 2 portar (2 kanaler/knappar) och du får 2 fjärrkontroller per motor. Du kan alltså programmera in alla fyra fjärrar på vardera motor. Förslagsvis så att vänster knapp öppnar vänster port, utifrån sett, och vice versa.

Bara att fråga på om jag glömt något!

Tillägg: angående garantier så har motorerna bra garantier, stålet har egen garanti och portpanelerna har 10 års garanti mot genomrostning, vad det nu betyder. Panelerna är ju uppbyggda av två separata galvaniserade plåtar, aldrig att dom rostar rätt igenom - det är ju 40, 60 eller 80 mm isolering mellan dom också. Däremot är det ingen garanti på hur fula dom kan bli innan dom rostar igenom, vad jag vet. Men jag har inte upplevt något problem (och inte hört något klagomål från kund) på att dom ska vara dåliga, så det är nog ingen fara där heller.

Redigerat:
  • Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Hade man märkt någon direkt skillnad mellan 40- och 60-port? Eller blir det en psykisk vetskap av att den "ska" vara bättre?
Har siktat in mig på en 5000*2230 60-port, så med frakt så får jag hem en helt komplett port med motor och allt som behövs för ca 25k, ca 3k mindre för en 40-port. Är iofs inte mycket att fundera på ens, ser jag nu i efterhand.. haha

Mvh Jonas

har nu monterat 2st krokom 80 3x3,6m
den första porten tog 3 veckor, den andra porten tog 12 timmar :)

jag hade mycket hjälp av oas via pm, annars hade det aldrig gått.

trots att de har gjort en ny manual som jag förstod det, så är den inte värd mycket då det är en hel del fel, samt utelämnar en hel del frågeställningar man får som privatperson.

men port 2 kollade jag nog inte ens i manualen tror jag... så man lär väl sig jussom :)

• Gilla
oas
  • Laddar…
MalZon skrev:
Hade man märkt någon direkt skillnad mellan 40- och 60-port? Eller blir det en psykisk vetskap av att den "ska" vara bättre?
Har siktat in mig på en 5000*2230 60-port, så med frakt så får jag hem en helt komplett port med motor och allt som behövs för ca 25k, ca 3k mindre för en 40-port. Är iofs inte mycket att fundera på ens, ser jag nu i efterhand.. haha

Mvh Jonas
För den prisskillnaden är det absolut värt med en 60-port. De brukar dock ha ett kraftigare prispåslag än så tycker jag.

camaro1969 skrev:
har nu monterat 2st krokom 80 3x3,6m
den första porten tog 3 veckor, den andra porten tog 12 timmar :)

jag hade mycket hjälp av oas via pm, annars hade det aldrig gått.

trots att de har gjort en ny manual som jag förstod det, så är den inte värd mycket då det är en hel del fel, samt utelämnar en hel del frågeställningar man får som privatperson.

men port 2 kollade jag nog inte ens i manualen tror jag... så man lär väl sig jussom :)
Hehe... 3 veckor är väl ändå att överdriva. Du jobbade ju inte dygnet runt så länge. :)

Krokom 80 är dock en industriport, det är inte alls samma svårighetsgrad (lätthetsgrad?) som en villaport. En 80 tar alltid minst tre gånger så lång tid att montera.

• Gilla
camaro1969
  • Laddar…
Någon som monterat annan motor än Liftmaster till en Krokom port? Jag gillar Hörmanns snabba motorer och deras Bi-secure men fästet för armen mot porten ser inte helt kompatibelt ut med Krokoms profil.

Japp, har monterat flera olika. Vilken Liftmaster har du provat? Liftmaster LM80 är rätt snabb. Jag har även monterat en del billiga motorer och även en del dyra modeller. Oavsett vilken så har det funkat bra. Brukar följa med olika beslag till att fästa i porten, men Hörmanns motor lär ju vara utrustad enbart med delar som passar deras portar. Lär dock gå att kombinera delar, eller bygga ett eget fäste.

Det är LM80 som jag tittat på och den är nästan lika snabb som Hörmanns Supramatic. Dock så måste den kompletteras med ljusgrind om man vill fjärrstyra den så den blir rätt dyr. Liftmaster har också så himla fula och plastiga kodlås. De har inte heller två vägs kommunikation som standard så man kan se om porten är nere direkt på fjärren. Totalt så känns liftmaster en generation efter Hörmann när det kommer till funktioner och finesser. Sedan köper man Hörmann från Tyskland för mindre än vad uppgraderingen kostar från en 60 till 80 motor i Sverige. (Även Liftmaster är typ 30% billigare från Tyskland än i Sverige.)

Robert-san01 skrev:
Det är LM80 som jag tittat på och den är nästan lika snabb som Hörmanns Supramatic. Dock så måste den kompletteras med ljusgrind om man vill fjärrstyra den så den blir rätt dyr. Liftmaster har också så himla fula och plastiga kodlås. De har inte heller två vägs kommunikation som standard så man kan se om porten är nere direkt på fjärren. Totalt så känns liftmaster en generation efter Hörmann när det kommer till funktioner och finesser. Sedan köper man Hörmann från Tyskland för mindre än vad uppgraderingen kostar från en 60 till 80 motor i Sverige. (Även Liftmaster är typ 30% billigare från Tyskland än i Sverige.)
Ja, med alla skatter och avgifter som finns här i Sverige så är det inte märkligt... Hörmann är störst inom portbranschen så givetvis har dom även bäst grejer. :) Liftmaster håller dock rätt bra kvalité.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.