Inte för att jag vet, men jag skulle bli väldigt förvånad om man ansåg att 20m mellan attefallshus och huvudbyggnad på tomten vore för mycket... Den regeln är nog till för väldigt stora tomter.

Jag får kolla direkt med kommunen, det här ligger i Norrtälje. Reglerna är lite oklara. De kan ta betalt för sina "tjänster" i alla fall, man behöver visserligen inte bygglov för attefallshus men bygganmälan har en handläggningsavgift på 2640:-.
Bygglov för fritidshus ligger på 23-30000:- (!).

Tammer skrev:
...
Bygglov för fritidshus ligger på 23-30000:- (!).
Hjälp, Jösses!

När vi byggde här i Laholms kommun för sex år sedan var totalkostnaden,
inklusive nybyggnadskartor, avlopps-tjosan, startbesked, slutbesiktning och allt 14.505 kr.

Tiderna förändras, men får vi mer för pengarna :wow:

KnockOnWood skrev:
Hjälp, Jösses!

När vi byggde här i Laholms kommun för sex år sedan var totalkostnaden,
inklusive nybyggnadskartor, avlopps-tjosan, startbesked, slutbesiktning och allt 14.505 kr.

Tiderna förändras, men får vi mer för pengarna :wow:
Det kan inte ha hänt så mycket med priserna på 6 år, det är nog olika prissättning i olika kommuner bara. Det är väl ok om man bygger en villa för att par miljoner, men att betala uppåt 30000 känns orimligt dyrt om man vill bygga en liten enkel sommarstuga på 25 m2. Bygglovet kostar mer än huset? Man undrar vilken taxa per timme man tar ut...

http://www.norrtalje.se/globalasset...axor/avgifter-2016-vanligaste-pbl-arenden.pdf

Tammer skrev:
Det kan inte ha hänt så mycket med priserna på 6 år, det är nog olika prissättning i olika kommuner bara. Det är väl ok om man bygger en villa för att par miljoner, men att betala uppåt 30000 känns orimligt dyrt om man vill bygga en liten enkel sommarstuga på 25 m2. Bygglovet kostar mer än huset? Man undrar vilken taxa per timme man tar ut...

[länk]
Håller med, men för våra 14.000 kr fick vi bygglov för ett bostadshus, ett garage, ett stall, enskilt avlopp och diverse markanläggningar, bland annat en 100 meter lång väg.

Vad i hela humhum gör de för att förtjäna mer än det dubbla för bygglovet för en enkel fritidsstuga?

KnockOnWood skrev:
Håller med, men för våra 14.000 kr fick vi bygglov för ett bostadshus, ett garage, ett stall, enskilt avlopp och diverse markanläggningar, bland annat en 100 meter lång väg.

Vad i hela humhum gör de för att förtjäna mer än det dubbla för bygglovet för en enkel fritidsstuga?
Den nya Plan- och Bygglagen gjorde byggloven mycket dyrare över natten eftersom kommunerna fick ett ökat tillsynsansvar genom den.

Autodidak1 skrev:
Den nya Plan- och Bygglagen gjorde byggloven mycket dyrare över natten eftersom kommunerna fick ett ökat tillsynsansvar genom den.
Du är anställd av kommunen eller?

För du kan väl inte mena att grabbarna/tjejerna måste göra dubbelt så mycket jobb nu plötsligt.
Vad gör de då i så fall? Husen ser ju ut som de alltid har gjort, eller hur?

PS
För att förtydliga:
När du skriver "ansvar" så säger inte det mig att det går åt fler arbetstimmar,
som skall generera mer lön (=högre kostnad).

Och samtidigt vet väl du, liksom jag, att det inte finns något ämbetsmanna-ansvar eller tjänstemanna-ansvar längre här i Sverige.
Det togs bor för mer än 40 år sedan.
Så att ta betalt för "ett ökat tillsynsansvar" är som att ta betalt för luften vi andas.

Redigerat:
Nej. Jag är inte anställd av någon kommun. Men arbetar som KA så jag vet vilka förändringar som skedde 2 maj 2011 med nya PBL. Och dom nya lagarna gjorde bygglov dyrare, bland annat pga obligatoriska arbetsplatsbesök för kommunen. Husen kan se likadana ut men det gör inte bygglovsprocessen. Om du vill veta mer om förändringarna så skrevs det mycket om det bland annat på denna sajt, Googla!

Autodidak1 skrev:
...Om du vill veta mer om förändringarna så skrevs det mycket om det bland annat på denna sajt, Googla!
Tack för avsnäsningen :)

Jag har nog läst lika mycket som du har gjort här.
Men kan du inte lägga in några länkar, så alla kan få lite lärdom?

Lite avskilt från trådens ämne, men vad får en husbyggare betala för sin kontrollansvariga nu?

Jag vet vad jag betalade min "kvalitetsansvarige" år 2010,
men det talar jag om först sedan du har berättat :)

KnockOnWood skrev:
Tack för avsnäsningen :)

Jag har nog läst lika mycket som du har gjort här.
Men kan du inte lägga in några länkar, så alla kan få lite lärdom?

Lite avskilt från trådens ämne, men vad får en husbyggare betala för sin kontrollansvariga nu?

Jag vet vad jag betalade min "kvalitetsansvarige" år 2010,
men det talar jag om först sedan du har berättat :)
Första gången i mitt liv någon trott att jag jobbar på kommun :) Ser det i och för sig inte som någon förolämpning, jag tycker att 90% av alla tjänstemän är bra att göra med. "Svårast" är "nyutexade" som inte riktigt vet vad som är viktigast utan vill ha intyg, ritningar och papper på allt.

Hade faktiskt tänkt länka, men min mobil ville inte. Men här är en bra sammanfattning https://www.byggahus.se/bygga/hrdare-krav-dyrare-bygglov-ny-pbl

Som KA är jag billig, trevlig och kunnig :)
Om ja gissar på vad du betalade ligger det nog på ca 10719 kr, riktigt så billig är jag inte vid nyproduktion men nästan.

Sen varierar det lite mellan kommunerna också, finns några kommuner som är riktigt omständiga och andra riktigt smidiga. I en krånglig kommun vet man att det blir mer timmar redan innan man börjar.

Vissa kommuner är "bra" på att ta betalt, men det är inte bygglov som jag tycker blir snuskigt dyrt alla gånger utan VVS-anslutningar som jag ibland har svårt att förstå.

• Gilla
mahus
  • Laddar…
Autodidak1 skrev:
...
Om ja gissar på vad du betalade ligger det nog på ca 10719 kr...
Bra gissat!
Jag hade glömt att jag skrivit det, minnet är kort och blir kortare och kortare med åren.

Tanke att ta med sig: Vad är lycka?
Svar: God hälsa och dåligt minne :)

God Jul alla!

• Gilla
Autodidak1
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.