Lk:s vita 90 gradiga rörbockstöd (rsk:2417560) trär du på slangen "upp genom plattan"
Denna tycker jag är enklast att använda och justera.

Sedan tillverkar du en bräda där du borrar hål som fixerar slangen på rätt avstånd (50mm med 25mm förskjutning mellan in och retur.)

denna trär du sedan över slangarna så fixeras de på rätt avstånd.

R
Tack för svar och för måtten!

Jo vinklarna har jag i plast och har precis hållit på att brottas med dom. Och rören sticker upp mer än 60 cm. Det där med planken är nog ett bra sätt att övermanna rörens vilja att peka dit dom vill. Kanske två likadan plankor över varandra. När armering läggs på går det väl att förankra i den också. Hur gör man med armeringsnätet. Klipper man upp en ruta där rören sticker upp eller försöker man lirka upp rören mellan befintliga maskor? Jag har alltså lagt rören innan armeringen.

Visst är det vanligaste att det är en främre och en bakre rad för fram respektive returledning? Spelar det någon roll vilken man kopplar på bakre och främre raden? Jag antar att det då är 50 mm mellan rören och 25 mellan bakre och främre raden.

/Mats

R
Ta en bräda , borra hål som passar slangen och avstånd mellan dom ,det är bara tre så det med exakt mått är inte så noga .
Trä brädan över slangarna , se hur det ser ut med placeringen i sidled mot den vägg fördelaren ska sitta , driv ner ett par armeringsjärn och naja brädan på dom , lutar dom för mycket tar du två brädor
Efter gjutning kapar du järnen jäms med betongen , Allt klart ;)

Och attans där kapade jag slangen då jag skulle kapa armeringsjärnet :D Nej det ska jag låta bli att göra... Vad tid allt tar som man gör första gången men tur att man får hjälp av dom som kan.

Det verkar som fördelaren brukar sitta en bit upp på väggen och då finns det ju möjlighet vrida till slangarna så dom passar. Har inte tid att göra så mycket mer idag så jag får fixa plankan i morgon.
Tack än en gång för hjälp och goda råd. Det ser bra ut med slangen liggandes där på isoleringen.

Har tur och ska på en liten utflykt med en byggkille nästa helg och då ska jag pumpa honom på allt om att gjuta platta.

/Mats

Bakre slingan brukar vara till på de flesta fördelare.

Och enklast brukar vara klippa upp ett hål i armeringen så är det enklare att få dit näten.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.