Har följt den här tråden sen start, men kommer i dagsläget inte ihåg om jag har kommenterat nån gång :p

Snyggt byggt allting iaf!

Jag har några frågor om carporten, räknades den in i bygglovet eller är den max 3x5m så den blir bygglovsfri? Jag har tänkt att göra en liknande, dock 6m bred och 10m djup. Har inga grannar som klagar, men man är ju ändå orolig att nån jävel ska tycka och skvallra..

Hade!

Imponerande bygge, ett sånt garage skulle man ha haft. Får nöja mig med ett litet vidbygt som man får städa i 1h innan man ska ta in bilen på service :)

Jag håller på med ett fritidshusbygge just nu undrar lite över pelarna du har i gavlarna. Är de ihopspikade reglar eller limträ? Inga kortlingar mot andra stolparna för att förhindra utbuktning? Ser att du fällt in (eller spikat på?) ett stående hammarband över gavelfönstren, är det för att fördela ut lasten från limträbalken?

S shomakie skrev:
[bild]

[bild]

[bild]

Grabbarna jag hyrde in gjorde ett kanonjobb med plattan. Lenare golv har ja aldrig då sett!
[bild]

J jojjas skrev:
Imponerande bygge, ett sånt garage skulle man ha haft. Får nöja mig med ett litet vidbygt som man får städa i 1h innan man ska ta in bilen på service :)

Jag håller på med ett fritidshusbygge just nu undrar lite över pelarna du har i gavlarna. Är de ihopspikade reglar eller limträ? Inga kortlingar mot andra stolparna för att förhindra utbuktning? Ser att du fällt in (eller spikat på?) ett stående hammarband över gavelfönstren, är det för att fördela ut lasten från limträbalken?
Hehe tack så mkt :) Det är de där med att behöva röja jag vill slippa :)

Det är som du skriver 2st 45 reglar som är limmade och skruvade. Nej det behövs inte.

Med hammarbandet menar du det som sitter under loftfönsterna eller?

S shomakie skrev:
Hehe tack så mkt :) Det är de där med att behöva röja jag vill slippa :)

Det är som du skriver 2st 45 reglar som är limmade och skruvade. Nej det behövs inte.

Med hammarbandet menar du det som sitter under loftfönsterna eller?
Tack!
Nja, det ser ut att sitta en regel eller limträbalk ovanför loftfönstren. Det var den jag avsåg, hammarband kanske var fel ord..

J jojjas skrev:
Tack!
Nja, det ser ut att sitta en regel eller limträbalk ovanför loftfönstren. Det var den jag avsåg, hammarband kanske var fel ord..
Det är för att jag har kapat reglarna för fönstret och måste fördela kraften. Limträbalken har stolpar ända ner som ej är kapade.

Första projektet snart att lämna garaget. Regbesiktning imorgon.. Volkswagen typ 1 1964. Volkswagen Typ 1 från 1964 med öppen framlucka i ett garage redo för regbesiktning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Restaurerad vit Volkswagen Typ 1 från 1964 parkerad utanför ett garage.
Skapa konto

• Gilla
RoTe och 12 till
  • Laddar…
Kul med uppföljningsbild - from the action. Hur gick det med budgeten för garagebygget? :rolleyes:

AAT AAT skrev:
Kul med uppföljningsbild - from the action. Hur gick det med budgeten för garagebygget? :rolleyes:
Ränkade på 200000:- själva garaget klarade jag den budgeten. Sen drog de iväg med lite inredningsmässigt. Så totalt med lyft, bänkar tavlor osv så tror ja de landat på 250000:-. Marknadsvärde motsvarar väl de dubbla med tanke på standarden i garaget.

• Gilla
Rabbithole och 3 till
  • Laddar…
Snyggt byggt! Var är det för lyft du har och vad säger du om den?

M martinåsaka skrev:
Snyggt byggt! Var är det för lyft du har och vad säger du om den?
Twin Busch från tyskland köpt här i Sverige. Väldigt nöjd med den. Räcker för den glada hemmaskruvaren :)

S shomakie skrev:
Twin Busch från tyskland köpt här i Sverige. Väldigt nöjd med den. Räcker för den glada hemmaskruvaren :)

Kollat på dom med och då blir det nog den :D

Beroende på vad för bilmodeller man skall lyfta så gäller det att tänka på vissa aspekter som lyftklossarnas inställningsmöjligheter och minimihöjd men även maxhöjd från lyftarmen mm. bifogar bild på vad jag menar med den ställbara klossen

Bilens underrede med en ställbar lyftkloss och skruv från en bilbana.
Skapa konto

Sista lyften valde jag en Istobal Velyen som passar mina behov väl, valde skruv med lyftmutter framför hydraulisk för sinnesfrid. Kan inte säga att det är säkrare, men när jag handlade denna var det mestadels manuella spärrar på hydraulvarianterna och det gick fetbort!

Pickup upp på en tvåpelarlyft i en verkstad, lyftkloss synlig under bilen.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.