2 633 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
dimension takbjälke i förråd
Hej alla kunniga människor! Jag har en fundering kring vilken dimension jag kan ha på mina takbjälkar i ett förråd. taket är av pulpet-typ bjälkarna kommer bara vila på ytterväggar och de kommer vara 4 meter mellan stödpunkterna. Enligt en app som jag laddat ner efter att ha läst på detta forum så får jag fram några alternativ: Limträ eller vanliga byggreglar men i dimension 70x220. Detta då jag väljer cc60, något mindre kan jag inte välja.
Å andra sidan, när jag väljer altangolv istället för tak så kan jag välja cc30 och då kan jag ha en mer valig dimension, 45x220.
45x220 och cc30 är bra mycket billigare än limträ med cc60 så därför undrar jag om det funkar eller om det är något jag missar i skillnad mellan tak vs altankonstruktion.
Det ska ju även råspont och takplåt på taket som hjälper att styva upp det.
Snözon är 3.0
Har ni frågor så fråga på
TAck på förhand!
Å andra sidan, när jag väljer altangolv istället för tak så kan jag välja cc30 och då kan jag ha en mer valig dimension, 45x220.
45x220 och cc30 är bra mycket billigare än limträ med cc60 så därför undrar jag om det funkar eller om det är något jag missar i skillnad mellan tak vs altankonstruktion.
Det ska ju även råspont och takplåt på taket som hjälper att styva upp det.
Snözon är 3.0
Har ni frågor så fråga på
TAck på förhand!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
45x220 C 24 c/c 300 mm fungerar i taket också. Vill du ha c/c 600 mm krävs limträ 90x225 eller motsvarande eller 70x220 C 24, men den dimensionen är svår att få tag på. 2 limskruvade 45x220 är givetvis styvare än en 70x220.
Ja det är rimligt och logiskt att cc30 och 45x220 borde räcka.
Innan jag började med mitt förråd så spanade jag in ett nybyggt förråd som ett av de större byggbolagen byggt, jag har haft det som förebild när jag började med mitt. Där har de cc60 45x220 och det var vad jag tänkte använda också tills jag såg tabeller för detta. Av en slump så var jag även in i en nybyggd carport igår och såg precis samma sak. Med tanke på hur mycket snö som föll i vintras här så känns det onödigt att ligga på gränsen för vad som kan tänkas tålas, tror inte det är så roligt att vandra på taket och skotta snö när taket under svajar av tyngden
Innan jag började med mitt förråd så spanade jag in ett nybyggt förråd som ett av de större byggbolagen byggt, jag har haft det som förebild när jag började med mitt. Där har de cc60 45x220 och det var vad jag tänkte använda också tills jag såg tabeller för detta. Av en slump så var jag även in i en nybyggd carport igår och såg precis samma sak. Med tanke på hur mycket snö som föll i vintras här så känns det onödigt att ligga på gränsen för vad som kan tänkas tålas, tror inte det är så roligt att vandra på taket och skotta snö när taket under svajar av tyngden
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är ganska vanligt med underdimensionerade carportar, även i större sammanhang.
Klicka här för att svara