6 587 läst ·
21 svar
7k läst
21 svar
Gjuten platta attefallshus långt från väg
Tack för förslaget men det är förbi mitt nybyggda hus, trädgårdsgångar och ny gjorda plattläggningar osv. Så det är inget alternativ. Kul med ett sånt här forum, även om du inte är från Norrland är det liksom Norrlandsperspektiv.useless skrev:
Stugan är ca 35-40m ifrånvp/vvb. När jag byggde huset blev jag avrådd bla här i forumet att dra kulvert med varmvatten ut pga stora förluster på vägen. Dessutom var jag lite osäker på placering och behövd kapacitet. Istället drog jag ut endast el o va. Nu ångrar jag det men att göra det idag känns som både ett stort och jobbigt moment och dessutom något som kommer kosta mer än det smakar.
Angående uppvärmning så har vi byggt en stuga om 35 med samma uppvärmning, luft-luft pump i vardagsrummet (panasonic som är tyst som en mus), element i sovrum och elgolvvärme i badrum. Iom att vi byggde huvudbyggnaden själva och sökte bygglov för båda husen samtidigt hade jag med den kunskapen jag har idag utrett att lägga en kulvert från vår Nibe F750 ner till gästhuset och kört med golvvärme. Men nu såhär i efterhand så tycker jag ändå det blev bra, det går inte åt särskilt mycket energi till att värma huset och jag har hellre än luft-luft pump än golvvärme med elpanna, som det vanliga är när det handlar om attefallshus med golvvärme.
Tack för ett otroligt givande svar. Det var precis vad jag behövde höra för att känna mig övertygad att behålla det jag planerat.S surfarn skrev:Angående uppvärmning så har vi byggt en stuga om 35 med samma uppvärmning, luft-luft pump i vardagsrummet (panasonic som är tyst som en mus), element i sovrum och elgolvvärme i badrum. Iom att vi byggde huvudbyggnaden själva och sökte bygglov för båda husen samtidigt hade jag med den kunskapen jag har idag utrett att lägga en kulvert från vår Nibe F750 ner till gästhuset och kört med golvvärme. Men nu såhär i efterhand så tycker jag ändå det blev bra, det går inte åt särskilt mycket energi till att värma huset och jag har hellre än luft-luft pump än golvvärme med elpanna, som det vanliga är när det handlar om attefallshus med golvvärme.
Klicka här för att svara