Mikael_L
OXYD OXYD skrev:
Sverige är ett långt land med olika klimat.
Så är det, också lätt att glömma.

Jag läste att det finns meteorologiska anledningar till knäckebrödsbältet, ty längre söderut gick det inte att förvara hårt bröd hela vintern för det var för fuktig luft. Bara det är ju ett bevis på att man kan vara tvungen att fundera på olika sätt beroende på var huset är beläget.

Förutom Sveriges långa sträckning i nord-sydlig riktning så har vi berg och havs-klimat, och bara västkust och östkust skiljer sig fantastiskt mycket åt.

• Gilla
OXYD
  • Laddar…
OXYD
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så är det, också lätt att glömma.

Jag läste att det finns meteorologiska anledningar till knäckebrödsbältet, ty längre söderut gick det inte att förvara hårt bröd hela vintern för det var för fuktig luft. Bara det är ju ett bevis på att man kan vara tvungen att fundera på olika sätt beroende på var huset är beläget.

Förutom Sveriges långa sträckning i nord-sydlig riktning så har vi berg och havs-klimat, och bara västkust och östkust skiljer sig fantastiskt mycket åt.
Härligt med lite gammal sanning. (y)

Sen går vi mot ett fuktigare klimat. Det som funkade för 40 år sedan kanske inte funkar idag. Här nere i Skåne fick vi tex ingen vinter detta år.

OXYD OXYD skrev:
Antar du menar min post.
Det är baserat på mina egna efterforskningar i detta ämne. Jag gick igenom samma resa för inte så länge sedan.

Finns mycket att läsa om detta men inget riktigt klart svar. Sverige är ett långt land med olika klimat. Bara att göra det bästa med de förutstöttningar som finns. Ångbroms är en bra medelväg om man är osäker. Rekommenderas av "de lärda" till garage och fritidshus.
Det blev lite komiskt när du sa att svaren ska vara faktabaserade, och sedan inte ha fakta.

Om detblir fuktigare och folk dessutom installerar luftkonditionering kan det bli problem. Men det gissar jag att TS inte ska ha i garaget. Jag hävdar att fuktspärr är gelt okej, och öppnar upp för att det går att värma det utan risk i framtiden.

J
Jag har plastat och isolerat grage väggarna samt taket. Det är ouppvärmt med möjlighet att värma det vid behov. Det har suttit i snart 5 år och har aldrig haft problem. Jag tycker det blir ändå mycklet fukt inuti garaget när bilendrar in en hel del, snö och regn vatten med sig i garaget. Det brukar samlas en pöla på golvet som jag mobbar bort då och då. Om det inte fanns plast då skulle all vatten som avdunstar hamnat i väggarna samt taket. En frånluftvetil med fläkt skulle vara bra att montera.

Mikael_L
Det finns ju fuktstyrda PAX-fläktar, är kanske en perfekt lösning?

Helst skulle man ju ha en med ute och innegivare, så att den ventilerar när det hjälper. Men jag har inte sett en sådan produkt.

OXYD
en termometer + hygrometer är bra att ha tillsammans med detta diagram.
Isopleth-diagram över relationen mellan relativ fuktighet, temperatur och mögeltillväxttid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mikael_L Mikael_L skrev:
Har du öppnat väggarna och kollat ?
:crysmile: :cool:
Ja jag bytade 3 st gipsplattor förra sommaren på grund av skavanker eftersom jag skulle måla väggarna
det såg bra ut under gipsen
t

• Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
När jag haft garage med bilar i så har jag också haft luftavfuktare där inne. Bra både för bilar och byggnad. Hur väggarna vara byggda har jag inte haft en aning om.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.