Som rubriken säger, hur gör man eller får man dras med dom och använda sig av fällor?
Bilden nedan visar att dom gnagt igenom den flexibla tätningslisten mot karmen. Kan man montera någon typ av liknande pianogångjärn som skyddar men också viker undan?
Självklart ska den tillfälliga sladden till julgransbelysningen bort. Det är ett hål även om den är borta.
Skadad tätning vid dörrkarm med synliga gnagspår och tillfällig sladd för julbelysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

H
En fälla på utsidan under en låda och ett liiitet hål, lagom för en mus är ca 2 cm, du ska ta dom innan dom kommer in

Det sägs att det räcker med en springa på 7 mm för att en mus ska pressa sig in. Det bästa skyddet du kan skaffa går på 4 ben och säger "maju" . Det är dock inte underhållsfritt.

• Gilla
Martin Hallin och 6 till
  • Laddar…
C
mexitegel mexitegel skrev:
Det sägs att det räcker med en springa på 7 mm för att en mus ska pressa sig in.

• Gilla
Plutus
  • Laddar…
Vad letar de efter därinne? Finns där mat, vatten, eller någonstans att bo? Finns sådant i närheten på utsidan? Ta en kritiskt granskande runda och städa bort allt sånt.
Lösningen med pianogångjärn tror jag nog inte så mycket på tyvärr. Som sagt kan möss ta sig igenom även millimeterstora springor; 7 mm säger @mexitegel , 4 mm har jag hört, smått är det i vilket fall. Och en lucka petar de upp.
Så det krävs något hårt och motståndskraftigt. Plåt, t ex.

ricebridge ricebridge skrev:
Vad letar de efter därinne? Finns där mat, vatten, eller någonstans att bo? Finns sådant i närheten på utsidan? Ta en kritiskt granskande runda och städa bort allt sånt.
Lösningen med pianogångjärn tror jag nog inte så mycket på tyvärr. Som sagt kan möss ta sig igenom även millimeterstora springor; 7 mm säger @mexitegel , 4 mm har jag hört, smått är det i vilket fall. Och en lucka petar de upp.
Så det krävs något hårt och motståndskraftigt. Plåt, t ex.
Bra med idéer men en plåt i nederkant är inte flexibel nog och tätar inte.
Ja tyvärr är det ett garage med allt möjligt i. Främst ställen att gömma sig i. Har hittat skattgömmor som den gömt i våra skor
Samling av nötter och diverse småföremål i ett hörn, indikerar att det är en skattgömma skapad av djur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har skogen 10 m från huset så att röja rent på gården funkar ej....

Jaa du, då blir det nog till att skaffa katt, ifall du inte kan täta. Samt köra med råttfällor (fast inte där katten kan fastna i dem...) och gift. Har du musfabrik runt knuten och smörgåsbord därinnanför kommer du att ha högtrafik så länge du inte sätter stopp för den, är jag rädd.
Du kan ev. även spänna upp ett eget litet ”elstängsel” eller elbarriär utefter golvet med koppartråd och sådär 50V, men det är förmodligen olagligt.

• Haha
FreQa
  • Laddar…
Vi bor precis vid en skog. När vi flyttade in för 17 år sedan så hade vi de första åren problem med möss. De byggde bo en kartonger, åt på barnvagnen osv... Vi köpte en ”musskrämma” med ultraljud. Den sitter i eluttaget året om och vi har inte haft problem med möss en enda gång sedan dess.

SysterNett SysterNett skrev:
Vi bor precis vid en skog. När vi flyttade in för 17 år sedan så hade vi de första åren problem med möss. De byggde bo en kartonger, åt på barnvagnen osv... Vi köpte en ”musskrämma” med ultraljud. Den sitter i eluttaget året om och vi har inte haft problem med möss en enda gång sedan dess.
Hmm, jag är skeptisk. Det har gjorts tester med såna som visar att de inte funkar alls. Men det är säkert olika i olika län.

Hmm, jag är skeptisk. Det har gjorts tester med såna som visar att de inte funkar alls. Men det är säkert olika i olika län.
Varför skulle det vara olika i olika län?

Vi har inte haft en mus sen vi köpte den.

Varför skulle det vara olika i olika län?
Det är ett uttryck ;):rofl:

Vi har inte haft en mus sen vi köpte den.
Viket fabrikat har ni köpt?

Det är ett uttryck ;):rofl:
Det är nog olika i olika län. ;)

• Haha
ricebridge
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Viket fabrikat har ni köpt?
Oj, den är röd... alltså det var 15 år sedan. Den lyser fortfarande så den borde funka. Och några möss har vi inte i garaget, dock utanför dörren och ibland i köket. Men det kan vi nog bara skylla på de som borde jaga mössen....

Står det inget fabrikat på den?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.