Det känns som att den samlade bedömningen är att det bör åtgärdas.
Rummet, och därmed även den bärande väggen är 6.5 meter. Den avväxlade sträckan är 3.05 meter. Huset är i två plan och det är på bottenvåningen väggen finns. Stämmer den dimensionen som Justusandersson skrev tidigare, dvs 90x315 mm om vi pratar limträ?
Rummet, och därmed även den bärande väggen är 6.5 meter. Den avväxlade sträckan är 3.05 meter. Huset är i två plan och det är på bottenvåningen väggen finns. Stämmer den dimensionen som Justusandersson skrev tidigare, dvs 90x315 mm om vi pratar limträ?
Redigerat:
Justus har definitivt koll. Sedan beror det även på hur konstruktionen ser ut i övrigt. Vi växlade av en något kortare bit och jag tror att resultatet beror mycket på att monteringen görs riktigt tajt. Att få ett "häng" på 7 mm på övervåningen direkt efter monteringen skulle jag inte acceptera.C Chrillegrill skrev:Det känns som att den samlade bedömningen är att det bör åtgärdas.
På Svenskt Trä finns dimensioneringshjälp....https://www.byggbeskrivningar.se/dimensionering/med-meny/
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag skulle vilja veta husets djup. Jag gissade på 10 m, men det kan ju vara både kortare och längre. Det bästa är en sektionsritning.
Jag har ingen sektionsritning tyvärr, men eftersom huset är 133 kvadrat jämnt fördelat mellan två plan och den aktuella väggen går mellan ytterväggarna så måste ju rimligen djupet vara ganska nära 10 meter.J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Är det 1 1/2 plan? Vad för typ av takstolar har du?
Det är 2 plan. Tackstolarna är fackverk med spikplåtar.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Då är det lämpligt med 90x315.
Medlem
· södemanland
· 706 inlägg
Låt nån kunnig räkna på det, gör om gör rätt!
Det kommer ni tjäna på i längden, vid försäljning framförallt.
Förstår inte varför man ska snåla in på detta?!
Det kommer ni tjäna på i längden, vid försäljning framförallt.
Förstår inte varför man ska snåla in på detta?!
Om du inte själv ska utföra jobbet så är det viktigaste att du hittar en riktigt kompetent snickare den här gången. Att växla av en vägg är ju inte direkt rocket science och en erfaren snickare vet hur det ska göras. Det är inte bara dimensionerna på balken som är viktiga utan även eventuella pelare och infästningar.
Tack för alla svar. Känns som att jag behöver kontakta en kompetent snickare.
Behöver man byta båda sidopelarna till limträ också tro? Den ena är ju befintlig och som har stått där sedan huset byggdes, den andra kom till vid avväxlingen.
Behöver man byta båda sidopelarna till limträ också tro? Den ena är ju befintlig och som har stått där sedan huset byggdes, den andra kom till vid avväxlingen.
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Klicka här för att svara