Precis som rubriken lyder. Känns omöjligt detta!!
Men vi vill bygga en Carport längs med huset. Faller naturligt då vi har ett garage och bilarna står parkerad där varje dag!
Har varit i kontakt med Beijers proffssäljare och med deras hjälp fick jag dessa resultat!
Bra eller An*s?
Huset har följande info:
Från platta/marknivå upp till köksfönster (på den sidan vi vill ha carport) mäter 3070.
Vi önskar ett pulpettak som går från gavel till gavel på den sidan med önskvärda mått 7450x6000/7000 (ish) (oklart om vi vill ha ett förråd mot husvägg under carport.)
Helst av allt skulle vi vilja ha ett sadeltak, men köksfönstren ställer till det höjdmässigt = Blir galen!!!!!!!!
Har ingen lust och ork att byta ut dom, dom ger bra ljusinsläpp och ventilerar alldeles för bra!
Det måste gå att göra nått, så vi slipper en sån bjässe till bärlina, och få några fler grader på taket!? Stålbalkar? Vilka dimensioner funkar och till vilket prins kontra limträ?
/#HjälpMäj
Men vi vill bygga en Carport längs med huset. Faller naturligt då vi har ett garage och bilarna står parkerad där varje dag!
Har varit i kontakt med Beijers proffssäljare och med deras hjälp fick jag dessa resultat!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra eller An*s?
Huset har följande info:
- Källarplan: 8880x7380
- Bottenplan: 8950x7450
- Suterräng
- Byggt -49
Från platta/marknivå upp till köksfönster (på den sidan vi vill ha carport) mäter 3070.
Vi önskar ett pulpettak som går från gavel till gavel på den sidan med önskvärda mått 7450x6000/7000 (ish) (oklart om vi vill ha ett förråd mot husvägg under carport.)
Helst av allt skulle vi vilja ha ett sadeltak, men köksfönstren ställer till det höjdmässigt = Blir galen!!!!!!!!
Har ingen lust och ork att byta ut dom, dom ger bra ljusinsläpp och ventilerar alldeles för bra!
Det måste gå att göra nått, så vi slipper en sån bjässe till bärlina, och få några fler grader på taket!? Stålbalkar? Vilka dimensioner funkar och till vilket prins kontra limträ?
/#HjälpMäj
Kan du inte sätta fler pelare än två under bärlinan eller ska du köra in bilen den vägen? Om du sätter en pelare vid varje takbalk behöver du inte mycket bärlina.JT83 skrev:
Precis som rubriken lyder. Känns omöjligt detta!!
Men vi vill bygga en Carport längs med huset. Faller naturligt då vi har ett garage och bilarna står parkerad där varje dag!
Har varit i kontakt med Beijers proffssäljare och med deras hjälp fick jag dessa resultat!
[bild]
Bra eller An*s?
Huset har följande info:
- Källarplan: 8880x7380
- Bottenplan: 8950x7450
- Suterräng
- Byggt -49
Från platta/marknivå upp till köksfönster (på den sidan vi vill ha carport) mäter 3070.
Vi önskar ett pulpettak som går från gavel till gavel på den sidan med önskvärda mått 7450x6000/7000 (ish) (oklart om vi vill ha ett förråd mot husvägg under carport.)
Helst av allt skulle vi vilja ha ett sadeltak, men köksfönstren ställer till det höjdmässigt = Blir galen!!!!!!!!
Har ingen lust och ork att byta ut dom, dom ger bra ljusinsläpp och ventilerar alldeles för bra!
Det måste gå att göra nått, så vi slipper en sån bjässe till bärlina, och få några fler grader på taket!? Stålbalkar? Vilka dimensioner funkar och till vilket prins kontra limträ?
/#HjälpMäj
Det är där bilarna ska in!redarn skrev:
Bilden från svensktTrä blir lite missvisande. Carporten ska byggas upp på gaveln, där dom 2 fönstren är monterade, och inte där takfoten slutar!
I övrigt stämmer informationen dock!
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 413 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 413 inlägg
Är det verkligen omöjligt att sätta in en pelare i mitten? Utifrån måtten gissar jag det är tänkt att bilarna ska stå med kortsidan mot huskroppen och eftersom bredden verkar vara väl tilltaget borde inte en 90x90 pelare vara så mycket i vägen.
Enligt Beijer så gör det varken från eller till, eftersom spännvidden är som den är!?Rickard.ag skrev:
Vi har inga problem med att ha en plintrad i mitten, om det hjälper. Vill bara slippa få 630mm balk i framkant!
Du vill ha carport efter hela husets långsida?
Och ev förråd?
Så det blir förråd bilplats bilplats?
Har du 2 stolpar, en vid förrådet och en mellan bilarna blir ju spännvidden betydligt kortare och balken i framkant måste ju bli avsevärt mindre...
Och ev förråd?
Så det blir förråd bilplats bilplats?
Har du 2 stolpar, en vid förrådet och en mellan bilarna blir ju spännvidden betydligt kortare och balken i framkant måste ju bli avsevärt mindre...
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 413 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 413 inlägg
Självklart gör en pelare i mitten under balken stor skillnad på storleken på den. Du halverar spännviden då, så det måste blivit nått missförstånd.JT83 skrev:
Det blir efter hela husets kortsida.nino skrev:
Förrådet blir halva carporten, (3725x1800 typ) Och tanken är bilplats+förråd/bilplats.
Djupet är tilltaget så att båda bilarna får plats bredvid varandra, och bredvid förrådet till vänster finns plats att snickra/såga trots dåligt väder..
Självbyggare
· Arvika
· 1 527 inlägg
Gör gärna en liten skiss på förutsättningarna så ska du se att du kommer få flertalet förslag här inne
Jag tycker också att det borde bli så!Rickard.ag skrev:
Kanske 2 plintar på 3725 (mitten), fram + mitten, pelare 115x115 (Alt 90x90) och ytterligare en bärlina där?
Måste ju halvera spännvidden, eller?
Instämmer med ovan. Skissa upp hur det ser ut idag och att du vill ha carporten på gavelsidan. Bilden i ditt första inlägg ger inte så mkt. Har dessutom säljaren missförstått dig ang möjligheten att halvera spännvidden genom mittrad av pelare så skapar den bara lätt förvirring
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 413 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 413 inlägg
Gör som bosse skrev, lätt för missförstånd nu.JT83 skrev:
Men jag menas såklart att du sätter in pelare under den stora balken (den du vill minska) det är klart det mest effektiva sättet att minska den
Som andra har föreslagit så hade en plintrad i mitten gjort en hel del för dimensionerna.
Något som ett enkelt beräkningsprogram på byggvaruhuset inte tar hänsyn till är eventuella snölaster som kommer från ditt befintliga tak. Jag hade nog konsulterat en konstruktör för del hela.
Något som ett enkelt beräkningsprogram på byggvaruhuset inte tar hänsyn till är eventuella snölaster som kommer från ditt befintliga tak. Jag hade nog konsulterat en konstruktör för del hela.
