Skulle vilja ta bort en vägg ,
Vissa säger den är bärande andra inte

Det är väggen mellan vardagsrum och som jag vill ta bort , helst hela vägen fram till murstocken om så är möjligt.
Om det är en bärande vägg har jag förstått som att jag ändå kan ta bort den bara jag sätter upp en limträbalk, men kan man ändå ta bort hela väggen?

• Ritning av bottenvåning med en markerad vägg mellan vardagsrum och ett annat utrymme som föreslås tas bort.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av bottenvåning i ett hem med en markerad vägg mellan vardagsrum och rum som användaren funderar på att ta bort.
    Skapa konto
Troligtvis är det en hjärtvägg (bärande). Dock behöver du lägga upp sektionsritningar, där man ser huset i genomskärning. Blir lite omständigare att ta bort en bärande vägg, men det är fullt genomförbart.

JLyck JLyck skrev:
Troligtvis är det en hjärtvägg (bärande). Dock behöver du lägga upp sektionsritningar, där man ser huset i genomskärning. Blir lite omständigare att ta bort en bärande vägg, men det är fullt genomförbart.
Har jag förstått det rätt att det behövs något godkännande också? Av kommunen?

nerdybynature nerdybynature skrev:
Har jag förstått det rätt att det behövs något godkännande också? Av kommunen?
Nej, det räcker med en bygganmälan. Om man nu vill göra allt enligt boken.

• Gilla
nerdybynature
  • Laddar…
Det verkar vara ett enplanshus. I så fall är det sannolikt att taket bärs upp av fackverkstakstolar, vilket innebär att den aktuella väggen inte är bärande. För att konstatera detta behövs antingen ett foto från vinden eller en sektionsritning.

• Gilla
Pill@ och 1 till
  • Laddar…
JLyck JLyck skrev:

• Ritning av byggnadssektion med måttangivelser i rött på brunaktigt papper.
    Skapa konto
Tyvärr så är detta ingen fackverkstakstol. Det betyder att väggen som du vill riva är bärande och måste ersättas med en balk.

J justusandersson skrev:
Tyvärr så är detta ingen fackverkstakstol. Det betyder att väggen som du vill riva är bärande och måste ersättas med en balk.
Tack för svar och hjälp,
Vet du hur jag mäter hur bred balken måste vara ?

Man måste först ta reda på med vilken last som takkonstruktionen (inkl vindsbjälklaget) belastar väggen. Det rör sig om egenvikt och snölast. Med hjälp av den uppgiften och uppgift om balkens längd kan man räkna fram lämplig balkdimension. Man behöver veta husets mått och var det ligger (=snözon).

• Gilla
Pill@
  • Laddar…
Tack snälla , jag kommer inte göra detta själv :crysmile:
Men jag vill gärna lära mig lite hur man går till väga osv, då kan jag ju briljera lite över min hjälp :rofl:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.