Kära byggvänner,

då var betongplattan till nya friggeboden gjuten och "klar". Detta skedde i lördags, så den står här och brinner för fullt under plasttäcket. Temperaturen i Bryssel (där vi bor) är runt 15-strecket, med överväldigande soligt väder nu. Till saken...

Man kan säga att gjutningen gick förträffligt samt åt h*#vete på samma gång. Ytan är fint rakad samt har fått sig en slipning redan, med mycket gott resultat. Problemet är följande, vilket framgår av tvärsnitt samt foton.

Förutsättningar:
- Mellan plattan och kantstenen finns (uppenbart) en gjutram. Denna är tillverkad i 63x175 ohyvlat, impregnerat, virke
- Höjden på ramen är 170mm (snarare än 120mm, enl snittet)

- Blå + Röd linje runt plattan: Byggarnas avsedda dragning av plastskikt som täcker grusbädden samt gjutformen. Syftet är att binda vatten i plattan (som vill rinna igenom gruset) samt underlätta avtäckning (släppning)

- Blå linje runt plattan: Faktisk dragning av plasten, då undertecknad (lite panikartat) mot slutet av gjutning lade ett snitt i plasten ca 1cm under gjutramens kant. Syfte: Uppnå en tydlig definition av plattans kant.

- Grön (fylld) prick: Punkten i vilken jag hade snidit plasten om jag fått leva om mitt liv... Syfte: Låsa in vattnet i vertikalledd, men låta gjutramens trä 100% (med undantag för någon cm upp) definiera de vertikala väggarna. Ingen plast som veckar sig konstigt som kan förstöra gjutresultatet

Jag vet inte om problemställningen är klar baserat på ovan text - kan såklart ordna lite ytterligare foton som beskriver tydligare. Givet snittet som lades så har betongen lokalt pressat in mellan gjutramens trä och plasten. Detta kommer givetvis se kattskit ut när plattan avtäcks. Omfattningen av problemet blir även klar då...

Visst är det härligt när man vet med kristallklar tydlighet hur man skulle ha gjort... :-/

Slutligen, jag skulle ju fråga något:

1) Har någon liknande erfarenhet?
2) Några generella tips för hur denna eländiga plast ska hanteras? (Eländig då man omöjligen kan veta hur den beter sig under gjutförloppet)
3) Några allmänna tips för reparation av sockeln? Detta kommer att behövas...

Vänligen,
Martin Eksedler

• Illustration av en byggnadssektion som visar en betongplatta med gjutram, isolering och kantsten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyligen gjuten betongplatta för friggebod täckt med plast, med personer som arbetar.
    Skapa konto
  • Närbild av nyligen gjuten betongplatta med ohyvlat impregnerat trä som gjutram och vit plastfilm ovanpå.
    Skapa konto
Lägger upp ytterliga några pics, för tydlighets skull

• Arbetare som jämnar ut en nyligen gjuten betongyta för en grund eller gångväg.
    Skapa konto
L
Märkligt sätt att krångla till gjutning på. Det måste räcka att förvattna grusbädden dygnet innan och skippa plasten under betongplatta fullständigt. Formsidor kan man olja eller vaxa det är det som är brukligt, plasten skulle endast ligga ovanpå som ett skyddande membran.

• Gilla
C.Lundin och 1 till
  • Laddar…
Exakt. Jag korrigerar min tidigare intention...

- Inget snitt i grön punkt
- Plasten läggs på makadamen innan gjutramen ställs på plats - inte svårare än så

Jag är besvärligt perfektionistisk, så vi får se var detta landar till slut. Kanske blir det bilhammare... :-(

M Mr_Ekan skrev:

- Plasten läggs på makadamen innan gjutramen ställs på plats - inte svårare än så

Jag är besvärligt perfektionistisk, så vi får se var detta landar till slut. Kanske blir det bilhammare... :(
Nej, som svaret du fick ovan så skulle plasten skippats. Den fyller absolut ingen funktion och försämrar tyvärr konstruktionen på alla sätt, inte allra minst det estetiska som du är inne på.

Jag vet inte vad du är mest orolig för, men om nu sidorna mot reglarna du lagt ut blir synliga så kan man ju skära plattan längst kanterna.

En annan spontan fråga jag funderar på är vad det kommer sig att plattan helt saknar armering? Om markarbetet är gjort bra så händer troligen ingenting, men det är som gjort för att den knäcks.

M Mr_Ekan skrev:

Jag är besvärligt perfektionistisk, så vi får se var detta landar till slut. Kanske blir det bilhammare... :(
Vad vill du ska vara perfekt?

Vad är problemet? Skär bort plasten på valfritt ställe och gå vidare i bygget. Sen förstår jag dock inte tanken med att bygga inåt på gjutningen och få en kant vatten kan ligga på? Och blanda in siliconfogar och målning där?

• Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Tackar för alla svar så här långt. Jag skickar upp några pics som beskriver problemet, eller rättare sagt den del av problemet som är synlig nu. Som referens: gjutramen är 60mm bred, så det är inga gigantiska urholkningar vi talar om - än så länge...

Angående de kommentarer som getts:

- Plastens syfte: Enligt byggaren att förhindra att vattnet rinner igenom under / efter gjutningen, med möljliga krympsprickor som följd. Detta lät plausibelt, så jag köpte det konceptet (utan att fundera nog över konsekvensen för sockeln...)

- Plattan är armerad (se foto). Armeringen ligger i ett plan.

- Indrag på plattan av följande anledning... Väggelementen kommer att fästas med M12 gängstång som fästs in med ankarmassa. Håltagningen blir D14, placerad 72.5mm från plattans kant. Jag läste lite rekommendationer om att hålla minst 5x håldiametern till plattans kant, vilket skulle innebära 80mm i detta fall. Dock: Boden har sin främsta restriktion i djupledd, så det måste bli någon slags kompromiss mellan sprickrisken vid borrning samt invändig yta. Av den anledningen har jag dragit in regeln kontra plattans kant. Utan detta indrag hade jag haft håltagning ca 45 mm från kanten, dvs runt 3x håldiametern. Negativt överhäng av ytterpanel kontra plattans kant kommer att lösas med en slags bottenprofil som dras i nedersta ytterpanelen, och bildar en droppnäsa. Hoppas det är någorlunda klart.

För att blicka framåt, så funderar jag på endera av följande lösningar.

1) Lagningsbruk. Skador i sockeln fixas med lagningsbruk (via murarspade). Slipas lite lätt därefter samt målas.
- För: Billigt
- Emot: Vidhäftning av lagningsbruket (kommer det sitta kvar???...)

2) Sätta klinker på sockel samt "hyllan" mellan sockel och väggregel.
- För: Inte så dyrt, antagligen mer robust än lagningsbruk
- Emot: Visuellt tveksamt, om golvet inne i boden förblir betong

3) Klinkra in hela rasket
- För: Enhetlighet "inne" mot "ute"... Kostnad för målarfärg byts mot klinker (klinker något dyrare dock)
- Emot: Jag föredrar helt klart betonggolv (visuell, känsla) samt mindre problem att dra fast golvregel (syll) senare (möte mot klinker eller fog, t ex)

Nog för stunden. Har ni vettiga tips så tas de tacksamt emot :-)

//Martin

• Färsk betongplatta med gjutram och synlig armering, omgiven av byggmaterial såsom säckar och hink.
    Skapa konto
  • Del av en gjutram och betongplatta visande mindre urholkningar och sprickor, betong intill träram.
    Skapa konto
  • Närbild på betongyta med mindre urholkningar ovanför en träregel, vilket illustrerar diskuterat problem i byggprojektet.
    Skapa konto
  • Närbild på en gjuten betongkant bredvid en trägjutram med synlig spricka emellan.
    Skapa konto
  • Gilla
Acido
  • Laddar…
Har du rivit formen ännu? Det kunde du gjort i söndags. Har de haft plast mot insidan av formen så garanterat så har det varit veck på plasten och det kommer att synas.

Sedan är det väl häftigt med M12 gängstång och ankarmassa, här i svedala borrar vi ett 8 mm hål genom syllen ner i betongen och slår i en expanderspik, ett slitsat rör av fjäderstål, sitter ”berghårt”

Resten av konstruktionen begriper jag inte så mycket av, verkar vara lite annorlunda i Bryssel, kan vara något med EU.

Protte

• Gilla
C.Lundin
  • Laddar…
Ja, det är garanterat något EU-skit i detta bygge... Onekligen har jag funderat på att riva rasket redan nu, men jag har eget jobb att sköta, så det går inte riktigt just nu. Betongen får härda ut en vecka till så plockas nog formen framåt torsdag. Utfallet då får bestämma nästa steg. Blir det bilhammaren så får vi se om det stoppar med en hjärtinfarkt...

//M

Vad tror ni om att rycka gjutramen pa lordag (en vecka efter gjutning)? Min plan var att lamna den 2v, baserat pa rekommendation fran cementa.se om att lata plasten ligga 2v (vilket den kan gora aven utan gjutram). Om sockeln ar illa skadad sa bor det klarlaggas hyfsat snart...

M Mr_Ekan skrev:
Vad tror ni om att rycka gjutramen pa lordag (en vecka efter gjutning)? Min plan var att lamna den 2v, baserat pa rekommendation fran cementa.se om att lata plasten ligga 2v (vilket den kan gora aven utan gjutram). Om sockeln ar illa skadad sa bor det klarlaggas hyfsat snart...
Du hade kunnat plocka den utan problem samma eftermiddag som du gjöt.

Fast samma eftermiddag är man så trött att man gör det dagen efter, typ

Protte

Det hela känns lite "överproblematiserat".
När det gäller en liten friggebod så kanske man kan acceptera vissa fel och mystiska lösningar, snygga till grunden så bra det går och bygga vidare?

M Mr_Ekan skrev:
Ja, det är garanterat något EU-skit i detta bygge... Onekligen har jag funderat på att riva rasket redan nu, men jag har eget jobb att sköta, så det går inte riktigt just nu. Betongen får härda ut en vecka till så plockas nog formen framåt torsdag. Utfallet då får bestämma nästa steg. Blir det bilhammaren så får vi se om det stoppar med en hjärtinfarkt...

//M
Ja något fel med EU gjutning verkar det vara... vem är ansvarig konstruktör av bygget?
Plast har man som täckning för att behålla fukten..
Man vattnar form och underlag innan gjutning penslat formen med släppmedel vibbar betongen tar bort formen när det fortfarande går att glätta och laga i !
Vill man stämpla mönster? Färga?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.