2 857 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Tips på Friggebod/attefall som bostad
Hej allihopa!
Skall bygga mitt andra nya hus och har valt ett sovrum mindre då ett av barnen ev flyttar de närmsta åren och jag tänkte bygga en sidobyggnad han kan bo i så länge. Och då tänkte jag mig en isolerad/vinterbonad friggebod alt attefallshus. Ingen vatten eller avlopp utan bara el.
Finns det någon med bra tips? Bygga själv(normal händig)...byggsats eller lyfta dit en nyckelfärdig? Skall man ha golvvärme eller en luftvärmepump?
Och min maxbudget är nog 80k.
Skall bygga mitt andra nya hus och har valt ett sovrum mindre då ett av barnen ev flyttar de närmsta åren och jag tänkte bygga en sidobyggnad han kan bo i så länge. Och då tänkte jag mig en isolerad/vinterbonad friggebod alt attefallshus. Ingen vatten eller avlopp utan bara el.
Finns det någon med bra tips? Bygga själv(normal händig)...byggsats eller lyfta dit en nyckelfärdig? Skall man ha golvvärme eller en luftvärmepump?
Och min maxbudget är nog 80k.
Att bygga ett isolerat Attefallshus för max 80K, även utan vatten och avlopp, tror jag blir en utmaning.
Då har jag mitt egna bygge som referens där vi hittills lagt cirka det dubbla (160K) i nuläget och då är inga insatser för badrum och kök eller hantverkare medräknade. Och då försöker vi verkligen bygga "prisvärt" och gör det mesta själva. Vår byggtråd:
https://www.byggahus.se/forum/threads/projekttrad-gds-attefallshus.343873/
Då har jag mitt egna bygge som referens där vi hittills lagt cirka det dubbla (160K) i nuläget och då är inga insatser för badrum och kök eller hantverkare medräknade. Och då försöker vi verkligen bygga "prisvärt" och gör det mesta själva. Vår byggtråd:
https://www.byggahus.se/forum/threads/projekttrad-gds-attefallshus.343873/
Precis, jag förstod det och svarade utifrån det. Min kostnad innehåller ännu inte många kronor som relaterar till vatten/avlopp, kanske ett par tusen för avloppsrör och PEM-slang.P peddap skrev:
Men om allt byggs i ett enkelt utförande så går det säkert att pressa kostnaden. Men bara en luftvärmepump kostar ju 15-20K att få i drift...
Min attefallare på 25kvm landade på 70-80' i materialkostnad. Så visst går det att bygga för den pengen men då får du antingen göra allt själv eller gå ner i friggebodsstorlek. I friggebodsstorlek kan du nog få en komplett byggsats för de pengarna.
Klicka här för att svara