21 020 läst ·
42 svar
21k läst
42 svar
Timmrat uthus riva eller bevara/renovera, det blir bevara
Som rubriken lyder så har vi ett timmerhus på tomten som var mycket dåligt.
Beslut togs att renovera det till någon rimlig nivå så det kan stå kvar på tomten och se lite bättre ut.
Tycker själv det är roligt att läsa om olika projekt på Byggahus så jag tänkte jag kunde dela med mig om detta äventyret.
Här några bilder under renoveringen som pågått några år. Är mycket man ska hinna med när man är ledigt så allt tar ju längre tid än man tror det ska
Tegeltaket avplockat för att få huset lättare.
Dålig baksida med mycket ruttet timmer och avrutten syll.
Syllen ska bytas runt hela stugan.
På en kortsida fick jag även byta tre varv över syllen. Fick tag i timmer från an rivning som jag kunde använda.
Knutarna är inte helt friska men dock ganska bra.
För att få det till att hålla lite bättre så fuskar jag dit "trekantslister" på insidan och bultar med fransk träbult. Kanske inte så man ska göra men tyckte det blev bra för detta. "listerna" sågade jag ut ur grantimmer så dom är mycket grova.
Baksidan som var i sämst skick sätter jag panel på, tycker det var för mycket jobb att plocka i timmer.
Då stugan sjunkit ner i jorden innan och att tomten skulle bli bättre om vi flyttade stugan 5 meter så var det bäst att gjuta nya plintar att ställa den på och använda en mobilkran att flytta den med.
Tegeltaket på igen.
Återkommer med mer bilder.
/Lejon
Beslut togs att renovera det till någon rimlig nivå så det kan stå kvar på tomten och se lite bättre ut.
Tycker själv det är roligt att läsa om olika projekt på Byggahus så jag tänkte jag kunde dela med mig om detta äventyret.
Här några bilder under renoveringen som pågått några år. Är mycket man ska hinna med när man är ledigt så allt tar ju längre tid än man tror det ska
Tegeltaket avplockat för att få huset lättare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dålig baksida med mycket ruttet timmer och avrutten syll.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Syllen ska bytas runt hela stugan.
Logga in
Skapa konto
På en kortsida fick jag även byta tre varv över syllen. Fick tag i timmer från an rivning som jag kunde använda.
Knutarna är inte helt friska men dock ganska bra.
För att få det till att hålla lite bättre så fuskar jag dit "trekantslister" på insidan och bultar med fransk träbult. Kanske inte så man ska göra men tyckte det blev bra för detta. "listerna" sågade jag ut ur grantimmer så dom är mycket grova.
Logga in
Skapa konto
Baksidan som var i sämst skick sätter jag panel på, tycker det var för mycket jobb att plocka i timmer.
Logga in
Skapa konto
Då stugan sjunkit ner i jorden innan och att tomten skulle bli bättre om vi flyttade stugan 5 meter så var det bäst att gjuta nya plintar att ställa den på och använda en mobilkran att flytta den med.
Logga in
Skapa konto
Tegeltaket på igen.
Logga in
Skapa konto
Återkommer med mer bilder.
/Lejon
Kul att se någon som fixar till sina gamla ekonomibyggnader. Man ser alltför manga som star och förfaller/försvinner längs vägarna. Törs man fråga vad det hela kostade? Jag har själv ett gang timmerhus som skulle behöva rustas upp.
Har du koll på att man faktiskt kan få bidrag för att bevara uthus?
Viktigt är att det inte varit använt som bostad om jag förstått det rätt utan att det är andra former av byggnader.
Pappa fick bidrag för reparation av fönster på en lada medan brodern inte fick nåt då han råkade kalla uthuset för "drängstuga"...
Viktigt är att det inte varit använt som bostad om jag förstått det rätt utan att det är andra former av byggnader.
Pappa fick bidrag för reparation av fönster på en lada medan brodern inte fick nåt då han råkade kalla uthuset för "drängstuga"...
Vet inte vad jag har kostat på det. Mycket av virke har jag sågat själv för några år sedan. Tanken var att det inte skulle kosta så mycket men att det skulle bli i bra skicka på utsidan. En hel del arbeta kvarstår så jag kanske ska göra en uppskattning var summan blev när jag är klar.Robzon skrev:
/Lejon
Redigerat: