Som rubriken lyder så har vi ett timmerhus på tomten som var mycket dåligt.
Beslut togs att renovera det till någon rimlig nivå så det kan stå kvar på tomten och se lite bättre ut.

Tycker själv det är roligt att läsa om olika projekt på Byggahus så jag tänkte jag kunde dela med mig om detta äventyret.

Här några bilder under renoveringen som pågått några år. Är mycket man ska hinna med när man är ledigt så allt tar ju längre tid än man tror det ska :)

Tegeltaket avplockat för att få huset lättare.

2012-05-13 21.06.11.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dålig baksida med mycket ruttet timmer och avrutten syll.

2012-05-15 21.07.30.jpg
Skapa konto

2012-05-17 12.39.45.jpg
Skapa konto

Syllen ska bytas runt hela stugan.

2012-05-15 21.08.06.jpg
Skapa konto

På en kortsida fick jag även byta tre varv över syllen. Fick tag i timmer från an rivning som jag kunde använda.

Knutarna är inte helt friska men dock ganska bra.

För att få det till att hålla lite bättre så fuskar jag dit "trekantslister" på insidan och bultar med fransk träbult. Kanske inte så man ska göra men tyckte det blev bra för detta. "listerna" sågade jag ut ur grantimmer så dom är mycket grova.

2013-08-23 12.37.28.jpg
Skapa konto

Baksidan som var i sämst skick sätter jag panel på, tycker det var för mycket jobb att plocka i timmer. 2014-06-23 11.51.25.jpg
Skapa konto

Då stugan sjunkit ner i jorden innan och att tomten skulle bli bättre om vi flyttade stugan 5 meter så var det bäst att gjuta nya plintar att ställa den på och använda en mobilkran att flytta den med.

2015-07-14 10.42.05.jpg
Skapa konto

Tegeltaket på igen.
2015-07-22 18.16.48.jpg
Skapa konto

Återkommer med mer bilder. :)

/Lejon

• Gilla
helrob och 15 till
  • Laddar…
Jag gillar sånt här... Byggnader med historia.

/ATW

Ja det har några år på nacken, troligen byggt runt 1880 har jag hört och då har mycket av timmret används i någon tidigare byggnad innan.

/Lejon

Nymålat, knutarna ska jag klä in och måla vita.

2015-09-06 13.19.00.jpg
Skapa konto

• Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
Har du kollat upp färgsättning, design mm hur dom gjorde på den tiden det byggdes? En kul ide är att återskapa det som varit, respekt för ett fint jobb.

Lejon skrev:
Nymålat, knutarna ska jag klä in och måla vita.

Snyggt jobbat!

Men varför inte måla hörnens röda knutlådor röda? Precis som mittknuten.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Kul att se någon som fixar till sina gamla ekonomibyggnader. Man ser alltför manga som star och förfaller/försvinner längs vägarna. Törs man fråga vad det hela kostade? Jag har själv ett gang timmerhus som skulle behöva rustas upp.

Härligt jobbat och som redan nämnts nästintill hjältestatus att inte bara jämna sådana här byggnader med marken utan att fixa dem enligt äldre metoder. Fler bilder tack!

Så där ja! :thumbup:
Ett gediget bygge som nu kan stå 100 år till och vara levande historia, som ni också är en del av.

Hatten av! Jag skulle ge mycket för att ha någon liknande byggnad på tomten!

Har du koll på att man faktiskt kan få bidrag för att bevara uthus?
Viktigt är att det inte varit använt som bostad om jag förstått det rätt utan att det är andra former av byggnader.
Pappa fick bidrag för reparation av fönster på en lada medan brodern inte fick nåt då han råkade kalla uthuset för "drängstuga"...

kulle
All heder till dig som bevarar/vårdar istället för att bara riva. :thumbup:

Kul. Bra jobbat. Det rivs alldeles för mycket!!!!

billy_baver skrev:
Snyggt jobbat!

Men varför inte måla hörnens röda knutlådor röda? Precis som mittknuten.
Ja varför inte:) Kanske blir röda knutar.

/Lejon

Robzon skrev:
Kul att se någon som fixar till sina gamla ekonomibyggnader. Man ser alltför manga som star och förfaller/försvinner längs vägarna. Törs man fråga vad det hela kostade? Jag har själv ett gang timmerhus som skulle behöva rustas upp.
Vet inte vad jag har kostat på det. Mycket av virke har jag sågat själv för några år sedan. Tanken var att det inte skulle kosta så mycket men att det skulle bli i bra skicka på utsidan. En hel del arbeta kvarstår så jag kanske ska göra en uppskattning var summan blev när jag är klar.

/Lejon

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.