Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass
90rammar: Tack igen, jag ska använda skruven du tipsa om och kolla noggrannare på det en dag när de inte öser ner regn.
Joachim Johansson: Ta några foton och spara. Skrapa ur lite, spackla/väv/spackla, slipa och bättringsmåla och se hur det håller sig (Y)
Stefan1972: Det är bara helt vanlig påväxt som kan bli när det är blött och det finns förutsättningar för det. Åtgärdar man problemet och det torkar upp så dör det.
Fluxor: Traversbalk längs hela längden. Vill du lyxa till det lägger man till en på bredden också. Kompromissen vore en pelarsvängkran.
Chrille chrill: Garaget behöver flytspacklas. Hela ytan. Men, det är behandlat med Vattenglas. Går det att flytspackla ovanpå eller kommer det inte fästa? Mvh
Anitabs: Tack f info! Kartong har vi inte tänkt på, men nu har vi hittat profiler som passar omvänt frigolitskivornas profil. Jag skrev inte men vi har frigolit för luftspalt mot yttertak o där frigoliten slutar nertill, blir det svårt att få stopp på lösullen. Nu har vi hittat små frigolitbitar som passar formen på takskivorna, så ytan blir plan. Där ska det fästas en träskiva eller kanske
andersmc: [citat] Välkommen till forumet! Jag har jobbat med vattenskärning och är väl bekant med tekniken. Men det där du ritat, är det verkligen värt att kosta på en vatten- eller laserskärning på det? Det fixar du med en borrmaskin och en sticksåg, på kortare tid än vad det tar att hämta och lämna materialet. Sockerlådsinken i hörnen tror jag inte är den optimala lösningen (om du nu
Simonsnickeri: Hej! Jag har fått i uppdrag att isolera ett litet skjul I tegel med plåttak invändigt. Utvändigt är dessvärre inte möjligt då bostadsområdet regler går emot. Har inte byggt inuti en strnbyggnad innan och är rädd för mögel och fukt. Skjulet är ca 2m x 4.5m och är tegelvägg med ett plåttak ovanpå utan takstolar, plåten ligger på en regel som ligger ovanpå väggen. Det är
King Average: Jag skulle kontrollera tätheten uppifrån från takfot till nock och sedan luftläckage nerifrån, börja vid taklisterna.
haritbhasin: Hi All, I am pretty new to the forum and really finding it useful. Writing this in english as i am not good with swedish, hope its okay. I have bought a house a few months ago, it comes with a double garage as part of the main building. I am planning to convert garage into a room. I am not sure if I will be able to get permission for the conversion or not. Ceiling height is 2.207m. I have
shogo99: [citat] Hej, mina kalkyleringar i post nr #10 stämde nog ganska bra, kommer inte ihåg exakt nu då det var 7 år sen, och generell prisnivå har väl ökat lite sedan dess.
Tomture61: 15 kvm och 28 st Leca block :surprised: Leca block varje 1,5 m längs ytterväggar + mitt på . Detta under förutsättning att det är bärande träreglar på minst 45 x 220 C24 under (bärlinor) Är det klenare virke för bärlinor så kanske man kommer upp i 28 stödpunkter . Kolla byggbeskrivning här https://www.byggbeskrivningar.se/utvandigt/enkelstugan/
Södra Lindhult: [citat] Tack! Då satsar vi definitivt på en golvbrunn! Vi har fått till oss att det räcker med en oljespärr, ingen oljeavskiljare behövs i vår garage.
useless: Ja, därför ska man renovera varsamt och då blir det ännu dyrare... Det jag menar är att det inte är någon idé att titta på ett gammalt renoveringsobjekt för att försöka få ett fint och modernt hus till en låg kostnad om man tänker leja in hantverkare för att byta kök, badrum, bygga uterum, etc... Då blir resultatet som det du länkade till innan - Ett dyrt modernt hus utan själ.
MagHam: Problemet med dom där är att dom ofta är ljudligare än vad som utlovas.
UffeMalmis: 2000 kr är inkl trafo på 150w och elementen 140w. Finns hos Lunds bl a.
Agge8080: Ingen som vet något om måttbeställda bodar och vad man skulle kunna beställa?
PontusmedPP: Hej. Vi önskar bygga en carport som sitter ihop med vårt hus. Problemet är att vi har prickad mark framför huset vilket medför att vi inte får upprätta någon byggnation på denna yta med ett klassiskt bygglov. Undantaget är attefalls-/friggebodsreglerna som möjliggör byggnation på prickad mark så länge det är längre än 4,5m från tomtgräns (vi har ok från granne bredvid, men
P-plats: Jag brukar använda råspont/råspontluckor som jag inte tycket bågnar lika mycket som andra akterbativ.
BengtH: Kolla på Pinterest, t.ex. "foldable workbench" - finns massa ideer.
Krux: Någon form av el sedan vatten sedan värmekälla. Om du har pengar över så lägg dem på fönster eller extra isolering .