Byggahus.se
Hej :)

Jag har köpt en tomt med hus där en verkstad lokal ingått.
Jag börjar att förbereda mig att börja med renoveringen av garaget.

Jag hoppas jag kan få bra tips och kunskap här.

Idag består garaget av enbart plåt på utsidan, taket består av enbart plåt och innerväggarna består av någon sort spånskiva.
Jag vill riva ner allt på väggarna och göra en enklare isolering både tak och vägg. " målet är att jag vill ha en fräsch och fin lokal att meka med bilar som hobby "

Jag bifogar bilder så ni ser hur det ser ut.

Jag har tänkt börja med taket och ta bort plåttaket och lägga ditt råspont och papp sen lägga tillbaks plåten.
Sen på insidan isoleringsull, plast och gipsskiva. funkar detta ?`

eventuellt likadant på väggarna ?

Och problemet är att jag måste lägga råspont lodrät då takreglerna är anpassade så från förra ägaren. Finns det någon nackdel ? eller måste dem vara vågrätt / liggandes ?

Hoppas någon kan vägleda mig med enkla steg ?

tacksam för svar :)

• Bild på ett grönt plåtgarage med enkel konstruktion, omgivet av gräsmark och träd i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis renoverat garage med träreglar, plåttak och isolering som syns under konstruktionen.
    Skapa konto
  • Ofärdigt garageinteriör med plåttak, en öppen bilhuva på en bil, och verkstadverktyg på betonggolv.
    Skapa konto
  • Enkel plåtbelagd verkstadsbyggnad med bil framför och öppet garage.
    Skapa konto
  • Oisolerad garagetak med träreglar och mineralull isolering täckt av plast, redo för renovering.
    Skapa konto
  • Inredning av ett garage med synliga träbjälkar och plåttak innan renovering.
    Skapa konto
  • Interiör av verkstadsgarage med bil och verktyg, synliga takreglar och spånskivor på väggarna.
    Skapa konto
  • Inuti ett garage under renovering med isoleringsull mellan träreglar på taket och en plastpresenning på golvet.
    Skapa konto
Tomture61
Vad är det för mått på nuvarande läkt , 45 x 70 eller ?
I mitten av garaget ser det ut att saknas en takstol !
Vet ej vart garaget bor i landet , kanske snöar minimalt .

Tomture61 Tomture61 skrev:
Vet ej vart garaget bor i landet , kanske
Vet ej vart garaget bor i landet , kanske snöar minimalt .

Jag bor längst ner i Skåne här snöar det knappt. Ja det är 45x70

Den har 6 st takstolar och längden på garaget är ca 14 meter

Tomture61
Oooooops :thinking: Mitt garage har 11 st takstolar på 12 m , men har betongpannor.

Åter till din fråga hur du ska lägga råsponten, vad är det för grovlek på läkten, dom som är mellan takplåt/takstolar och vilket avstånd har du mellan takstolar . Gissar att det inte är 1200 mm !

Oooooops :thinking: Mitt garage har 11 st takstolar på 12 m , men har betongpannor.

Åter till din fråga hur du ska lägga råsponten, vad är det för grovlek på läkten, dom som är mellan takplåt/takstolar och vilket avstånd har du mellan takstolar . Gissar att det inte är 1200 mm !

Vad menar du med grovlek?
Avstånd vet jag inte men av rengissning skulle jag säga 2 meter kanske

Tomture61
Nu är det långt upp för att mäta men med grovlek menar jag 45 x 70 virke eller vad ?
2 m mellan takstolar är lååååångt :thinking:
Nu har ju garaget stått upprätt före dig , men ......

Det normala sättet är att ha max 1200 mm mellan takstolar , sen beroende på var man bor i landet så beräknas snölast + vad man har som ytskikt på taket (plåt eller betongpannor) sen beräknar man hur grovt virket behöver vara till takstolarna.

Tomture61
En till fråga , där man ser plasttaket ser det ut som ngn har slaktat en takstol , såg det ut så vid ditt tillträde eller är det ngt du har gjort?
Ser ut som takstolar närmast där det är högt i tak har fått se sågen också , du är inte rädd för att få taket i huvet :D

En till fråga , där man ser plasttaket ser det ut som ngn har slaktat en takstol , såg det ut så vid ditt tillträde eller är det ngt du har gjort?
Ser ut som takstolar närmast där det är högt i tak har fått se sågen också , du är inte rädd för att få taket i huvet :D

Hej det har varit sen 1980tale
Nu är det långt upp för att mäta men med grovlek menar jag 45 x 70 virke eller vad ?
2 m mellan takstolar är lååååångt :thinking:
Nu har ju garaget stått upprätt före dig , men ......

Det normala sättet är att ha max 1200 mm mellan takstolar , sen beroende på var man bor i landet så beräknas snölast + vad man har som ytskikt på taket (plåt eller betongpannor) sen beräknar man hur grovt virket behöver vara till takstolarna.

Hej ! har kollat noggrant nu. Det är 10st takstolar där. Garaget är byggd 1965 och har klarat sig utmärkt till idag. så att den skulle rasa är jag inte orolig för.

Tomture61
Vad är det som gör att du vill lägga råsponten "lodrätt"

Vad är det som gör att du vill lägga råsponten "lodrätt"

För att läkterna är vågrätt och tänkte fäste råsponten lodrätt på det ?annars måste jag lägga nya läktar för att få råsponten vågrätt

Hade jag haft detta garaget, hade jag rivit ner alla gips som är uppsatt och satte dem högst upp längst med taket!

Förr eller senare kommer man åt en bil lyft, jag har ingen möjlighet till att fixa höjden på mitt tak och har fått en del erbjudanden om billyftar!

Bara ett litet tips samt så äre skönare med högre takhöjd!

• Gilla
Nyblivenhusägare123
  • Laddar…
Tomture61
blinera blinera skrev:
För att läkterna är vågrätt och tänkte fäste råsponten lodrätt på det ?annars måste jag lägga nya läktar för att få råsponten vågrätt
Mitt tak på garaget har 27° lutning , när man lägger råsponten så måste man ha ngt att klättra på (man spikar fast reglar som demonteras när det är klart) råsponten i sig är för hal med tom gympaskor. Är tanken att lägga råsponten åt andra hållet så får du det besvärligt . Möjligtvis kan du kanske haka fast en lång stege i nocken som du flyttar vart efter :rolleyes:

T Teleportgubben skrev:
Hade jag haft detta garaget, hade jag rivit ner alla gips som är uppsatt och satte dem högst upp längst med taket!

Förr eller senare kommer man åt en bil lyft, jag har ingen möjlighet till att fixa höjden på mitt tak och har fått en del erbjudanden om billyftar!

Bara ett litet tips samt så äre skönare med högre takhöjd!
Ja men exakt så tänker jag. Problemet är att jag vill isolera taket först och sen riva ner all gips på insidan och lägga nytt

Mitt tak på garaget har 27° lutning , när man lägger råsponten så måste man ha ngt att klättra på (man spikar fast reglar som demonteras när det är klart) råsponten i sig är för hal med tom gympaskor. Är tanken att lägga råsponten åt andra hållet så får du det besvärligt . Möjligtvis kan du kanske haka fast en lång stege i nocken som du flyttar vart efter :rolleyes:
Jag har byggställning och så att lägga dem kommer inte vara något problem.

Men frågan är ? Får man lägga dem lodrätt försämrar det egenskaperna eller ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.