Som rubriken lyder har jag upptäckt att innertaket på kallvinden har utsatts för fukt/kondens(se bilder). Jag vet inte hur länge det har varit så men gissar att det har utvecklats över en längre tid (ca 5-10år). Huset är från -72 och har aldrig lagt om taket tidigare. Min tanke är att lägga om taket och byta den råsponten som har blivit utsatt för fukt. Men hur ska jag göra för att förhindra att problemet inte uppstår igen efter att jag lagt om taket? Ska man installera något sorts ventilationssystem?
det finns flera mögelstopp monterade i taket samt ventiler i bägge gavlar. Dock är den ena igentäppt av någon sorts vindpapp eller liknande. Vill ju inte att det nya taket ska drabbas av samma problem :/

Har ni några tips?

Mvh,
En vilsen själ
 
  • Fukt- och mögelskadad råspont och balkar i ett husets innertak på vinden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fukt- och kondensskador på råspont och isolering i kallvindens innertak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fukt- och kondensskador vid träbjälke och innertak på kallvind med synliga droppar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fukt och kondens på undersidan av ett kallvindstak med vattendroppar och mörka fläckar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Svårt att se men det ser ut att vara väldigt koncentrerat på ett ställe?

Om det är så undrar jag om det finns något nedanför? Något som läcker fuktig inomhusluft upp till kallvinden kanske? Avluftning till avlopp eller otät kanal från köksfläkten kanske?
 
Hur kan du vara helt säker på att det inte är taket som läcker?
 
A Amrich skrev:
Svårt att se men det ser ut att vara väldigt koncentrerat på ett ställe?

Om det är så undrar jag om det finns något nedanför? Något som läcker fuktig inomhusluft upp till kallvinden kanske? Avluftning till avlopp eller otät kanal från köksfläkten kanske?
Ja precis, det är väldigt koncentrerat vid ett område. Resterande innertaket/vinden ser helt "kärnfrisk" ut. Jag har installerat en kolfilter köksfläkt som sitter direkt under det utsatta området. Kan det vara så att den trycker upp varmluft igenom övervåningens innertak och upp på vinden?
Kanalen från badrummets fläkt går via kallvinden och ut genom taket, men den sitter på andra sidan av vinden och där ser det bra ut.
 
Violina Violina skrev:
Hur kan du vara helt säker på att det inte är taket som läcker?
Är inte helt säker men eftersom att råsponten inte är rutten dvs fortfarande hård om man känner med kniven så antar jag att det är något som kommer inifrån. Det är alltså endast missfärgat och ingen röta (ÄN så länge)...
 
Jag skulle nog även tänka mig att på utsidan kunna vara en trasig panna eller dyligt på denna/dessa platser....

men det är väl bara att gräva i spånet och se vart du hamnar...?

det ser ju dessutom ut som om det skulle kunna komma utmed ytterväggens luftspallt upp i takfoten och vidare upp på vinden....
 
Jag skulle kontrollera tätheten uppifrån från takfot till nock och sedan luftläckage nerifrån, börja vid taklisterna.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.