Som rubriken lyder har jag upptäckt att innertaket på kallvinden har utsatts för fukt/kondens(se bilder). Jag vet inte hur länge det har varit så men gissar att det har utvecklats över en längre tid (ca 5-10år). Huset är från -72 och har aldrig lagt om taket tidigare. Min tanke är att lägga om taket och byta den råsponten som har blivit utsatt för fukt. Men hur ska jag göra för att förhindra att problemet inte uppstår igen efter att jag lagt om taket? Ska man installera något sorts ventilationssystem?
det finns flera mögelstopp monterade i taket samt ventiler i bägge gavlar. Dock är den ena igentäppt av någon sorts vindpapp eller liknande. Vill ju inte att det nya taket ska drabbas av samma problem :/
Har ni några tips?
Mvh,
En vilsen själ
det finns flera mögelstopp monterade i taket samt ventiler i bägge gavlar. Dock är den ena igentäppt av någon sorts vindpapp eller liknande. Vill ju inte att det nya taket ska drabbas av samma problem :/
Har ni några tips?
Mvh,
En vilsen själ
Svårt att se men det ser ut att vara väldigt koncentrerat på ett ställe?
Om det är så undrar jag om det finns något nedanför? Något som läcker fuktig inomhusluft upp till kallvinden kanske? Avluftning till avlopp eller otät kanal från köksfläkten kanske?
Om det är så undrar jag om det finns något nedanför? Något som läcker fuktig inomhusluft upp till kallvinden kanske? Avluftning till avlopp eller otät kanal från köksfläkten kanske?
Ja precis, det är väldigt koncentrerat vid ett område. Resterande innertaket/vinden ser helt "kärnfrisk" ut. Jag har installerat en kolfilter köksfläkt som sitter direkt under det utsatta området. Kan det vara så att den trycker upp varmluft igenom övervåningens innertak och upp på vinden?A Amrich skrev:
Kanalen från badrummets fläkt går via kallvinden och ut genom taket, men den sitter på andra sidan av vinden och där ser det bra ut.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Renoverare
· västra götaland
· 809 inlägg
Jag skulle nog även tänka mig att på utsidan kunna vara en trasig panna eller dyligt på denna/dessa platser....
men det är väl bara att gräva i spånet och se vart du hamnar...?
det ser ju dessutom ut som om det skulle kunna komma utmed ytterväggens luftspallt upp i takfoten och vidare upp på vinden....
men det är väl bara att gräva i spånet och se vart du hamnar...?
det ser ju dessutom ut som om det skulle kunna komma utmed ytterväggens luftspallt upp i takfoten och vidare upp på vinden....
Jag skulle kontrollera tätheten uppifrån från takfot till nock och sedan luftläckage nerifrån, börja vid taklisterna.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden



