Hej, jag har byggt ett sovrum 10m2 ute i stallet och funderar på ventilation. Har satt en freshventil, räcker det? Bör jag ha frånluft också?
Dörren öppnas några gånger per dag.

Rummet är alltså lufttät mot andra delen av stallet eftersom det är oisolerat där.

Krokben
För att det ska komma in luft så behövs det också komma ut luft. De gånger dörren öppnas är osäkert om det är tillräckligt, speciellt om man ska sova därinne. Jag hade utan tvekan monterat en frånluftsventil.

Krokben Krokben skrev:
För att det ska komma in luft så behövs det också komma ut luft. De gånger dörren öppnas är osäkert om det är tillräckligt, speciellt om man ska sova därinne. Jag hade utan tvekan monterat en frånluftsventil.
Okej låter klokt. Ska den sättas högt eller lågt? Ska den ha fläkt i sig

Krokben
ByggPajken ByggPajken skrev:
Okej låter klokt. Ska den sättas högt eller lågt? Ska den ha fläkt i sig
Frånluften sätter du högt och gärna med en paxfläkt i!

Grundregeln är att sovrum ska ha tilluft medan toaletter och matlagningszoner ska ha frånluft.

Krokben
M MagHam skrev:
Grundregeln är att sovrum ska ha tilluft medan toaletter och matlagningszoner ska ha frånluft.
Du har rätt, men om det är enbart ett enda rum så måste man ju tänka om. Är det ett rum i ett bostadshus är det en annan femma. Jag fick intrycket av att detta var ett rum i stallet som var helt avskilt.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Krokben Krokben skrev:
Du har rätt, men om det är enbart ett enda rum så måste man ju tänka om. Är det ett rum i ett bostadshus är det en annan femma. Jag fick intrycket av att detta var ett rum i stallet som var helt avskilt.
Ja det är ett enda rum. Du har helt rätt

M MagHam skrev:
Men även sovrummens tilluft måste ju kunna ta vägen någon stans.
Därför skall det finnas frånluftsöppningar även i sovrummet.
Men luften leds då bra ut till korridor, allrum etc, för vidare transport till kök och våtrum.

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men även sovrummens tilluft måste ju kunna ta vägen någon stans.
Därför skall det finnas frånluftsöppningar även i sovrummet.
Men luften leds då bra ut till korridor, allrum etc, för vidare transport till kök och våtrum.
Dock finns det ju bara ett rum nu

Problemet med dom där är att dom ofta är ljudligare än vad som utlovas.

• Gilla
ByggPajken
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.