4 698 läst ·
3 svar
5k läst
3 svar
Bygga om ladugård till stall
Funderar på om det är lönt att fixa till min ladugård till stall för 4 hästar den största är 165 i manken. Ladugården är i fint skick men takhöjden är 2.30m i innertak. Bila bort foderbord o gjuta igen gödsel rännor är det största arbetet. Vore roligt o använda den till något nu är det mest förråd. Någon som har gjort o har bilder tacksam för svar
Håller med, takhöjden måste höjas. Jordbruksverket säger 1,5 * mankhöjden, mätt från nivån hästen står till lägsta punkt på taket. Så 2,48 cm plus bäddhöjd i ditt fall. Det enda stall jag har erfarenhet av där var ströbädden betytligt mer än 1 dm. i stallet på.våren innan årets stora utmockning.
Husägare
· Västerbottens län
· 775 inlägg
Ströbädden är inte stenhård eller exakt jämn över hela, jag skulle säga 10-15 cm om man inte har en faktisk bädd (dvs man mockar inte ur urinen).
Rekommenderar er att köpa boken ”Bygga häststall”. Den är suverän. Samt gå med i gruppen ”bygga och renovera stall” på facebook. Ser folk dagligen som bygger om lador till stall och på olika vis höjer takhöjden.
Är själv mitt i ett stallbygge, man behöver alla råd man kan få
Lycka till!
Rekommenderar er att köpa boken ”Bygga häststall”. Den är suverän. Samt gå med i gruppen ”bygga och renovera stall” på facebook. Ser folk dagligen som bygger om lador till stall och på olika vis höjer takhöjden.
Är själv mitt i ett stallbygge, man behöver alla råd man kan få
Lycka till!
Klicka här för att svara