Håller på att bygga en lekstuga på 6m2 som till mestadel kommer byggas av återbrukat material. Virket har "enbart" kostat mig bensinpengar för att åka ett antal vändor fram och tillbaka till platsen där dom hade rivit ett hus. Stugan kommer inte se ut som en vanlig, med veranda osv, utan lite mer som ett riktigt hus i miniformat. Lekstugor som ser ut att vara byggda lite rejälare kan kosta upp mot 10000:- och över det. Men då ingår ju pris för materialet också. Jag får såklart sätta vilket pris jag vill, men tänkte kolla med "allmänheten" härinne hur jag ska tänka med prissättningen i detta fallet. Om det är nån som har en idé? Ska jag bara ta betalt för antal timmar och det material jag köpt?
Fönstren och dörren kommer jag tillverka själv, ev även det av återbrukat virke. Glasar och målar gör jag också.

Jag skulle kunna sträcka mig till femhundra spänn.
(Resultatet osett alltså)

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hur menar du? Virket är ju samma kvalitet som nytt, bara att det återanvänts.

S Stefan555 skrev:
Hur menar du? Virket är ju samma kvalitet som nytt, bara att det återanvänts.
Du frågade ju om vad vi skulle vilja ge för lekstugan, eller hur?

Du frågade ju om vad vi skulle vilja ge för lekstugan, eller hur?
En lekstuga bör enligt dig alltså ta en 1h att bygga?

S Stefan555 skrev:
En lekstuga bör enligt dig alltså ta en 1h att bygga?
Det har jag ingen åsikt om.
Det finns mängder med folk som gör saker för sitt nöjes skull.
T.ex. samlar frimärken eller odlar krokusar.
Utan att ta betalt per timme.

För övrigt:
Hur gör du med arbetsgivaravgifter, inkomstskatt, moms ROT/RUT-avdrag osv?

Rickard.
Som med allt så ska du såklart ta så mycket betalt du kan :) hur mycket tid och pengar du lagt ner bryr sig ju inte en kund om utan dom är ju beredda på att betala vad dom tycker den är värd.

• Gilla
Violina
  • Laddar…
Priset är ju inte beroende av vad du har betalt, utan vad kunden kan tänka sig att betala. Om någon vill betala 10000 för en lekstuga så är den värd 10000 även om du bara lagt ner 500 på den.

Priset styrs som allt annat av tillgång och efterfrågan. Dvs om ingen vill köpa din lekstuga så är 500:- ett bra pris...

Så sant så sant. Tack för seriösa svar :)

Det har jag ingen åsikt om.
Det finns mängder med folk som gör saker för sitt nöjes skull.
T.ex. samlar frimärken eller odlar krokusar.
Utan att ta betalt per timme.

För övrigt:
Hur gör du med arbetsgivaravgifter, inkomstskatt, moms ROT/RUT-avdrag osv?
Jag försökte bara sätta 500:- i relation till arbetsinsatsen. Men nu vet jag vad just DU är villig att betala ;)

Blir förresten nyfiken på varför du inte vill betala mer än 500:- ? Hur motiverar du priset?

S Stefan555 skrev:
Blir förresten nyfiken på varför du inte vill betala mer än 500:- ? Hur motiverar du priset?
Tja, dels har jag inget behov av en sådan.
Men det kunde kanske vara kul att få en billigt och ge till en kompis med småbarn,
Förresten, ingår frakt i priset?

Tanken var att bygga för att sälja?

Priset sätts av marknaden men påverkas av ett antal saker... marknadsföring/design/flyttbarhet/lekbarhet/miljömässighet etc osv.

Återvunnet material kan ge ett premiumpris men det måste ju fortfarande se bra ut.

/ATW

En av de viktigare parametrarna är var den är. För att få premiumbetalt behöver du nog antingen vara väldigt nära storstad eller fixa frakt. Jag skulle tro att du får 15k för en väldigt fin lekstuga inkl frakt,b givet att den inte är anpassad efter köparens hus.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.