Byggahus.se

Undergjutning av befintlig grundmur

  1. Gabsson
    Byggnovis · Skåne · 314 inlägg

    Gabsson

    Byggnovis
    Hej alla,

    Vårt projekt har precis påbörjats, där vi ska renovera vårt garage till en gäststuga för året runt boende.

    Det viktigaste och mest kritiska jobbet är att vi ska gjuta ett nytt betonggolv med VA,golvvärme, isolering etc.
    Som synes på bilderna så har vi stora sättningar i väggarna och därför kommer vi behöva förstärka grundmuren/sulan så att den inte rör sig mer i framtiden.

    Det visade sig idag när vi bilade upp golvet, att grunden består av kalksten, staplade på högkant!, sedan betongskikt över detta för hålla ihop stenarna. Väggarna består idag av murad kalksandsten.

    Hur gör vi bäst för att undergjuta och förstärka grundmuren underifrån, utan att äventyra hela konstruktionen. Vad har ni för förslag? Vår initiala tanke är att gräva en bit under och padda marken sedan
    gjuta en kompletterande sula, eventuellt förankrad med kemankare i det befintliga.
    Vi tänkte inte gräva på utsidan, om vi verkligen inte måste.

    När grundförstärkningen är klar, då börjar vi med VA i marken, makadam 100mm, isolering så djupt som tillåts vattenburen golvvärme, och sedan armerad betongplatta 100mm. Betonggolvet ska slipas och bli yttersta golvskiktet.


    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20200907_121917.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20200907_121934.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20200907_121940.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20200907_121958.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20200907_122430[1].jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20200906_134847.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmklipp garage.PNG
     
  2. Gabsson
    Byggnovis · Skåne · 314 inlägg

    Gabsson

    Byggnovis
    Vi valde att förstärka befintlig grundmur med en armerad betongsockel (15 cm hög, 40 cm bred). Vi har satt 16 mm armeringsjärn i befintlig sockel med c-c 1 meter. Sedan 12 mm armeringsjärn längsgående i hela plattan. Betongsockeln löper invändigt längs alla väggar.

    På detta sätt hoppas vi kunna stabilisera befintlig struktur. Betongen hade S5, SKB och flöt väl under alla håligheter mellan stenarna vilket kändes bra. Totalt gick det åt
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20200911_171330.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20200911_171353.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20200911_171736.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20200913_161208.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20200913_161213.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20200913_161251.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20200914_171237.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20200914_171335.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20200914_171530.jpg
    3,5 kubik betong.
     
  3. Gabsson
    Byggnovis · Skåne · 314 inlägg

    Gabsson

    Byggnovis
    Håller på att fräsa ur befintliga fogar i tegelmuren. Kör med fogfräs och djup ca 30mm. Ska foga om med murbruk B senare (för kalksandsten). På särskilt utsatta ställen kommer jag även foga in armeringsjärn (kallas helifix) för att "sy ihop" där stenarna separerat för mycket.

    Men först ska jag putsa själva sockeln precis under tegelväggen. Funderar på använda cementbruk A till detta. Håller ni med att detta är korrekt??
    Syftet med detta är att förstärka underlaget där stenarna ligger. Det har ingen estetisk betydelse utan jag söker endast funktion. Om några veckor kommer jag gjuta betonggolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20200926_182349.jpg
     
    • Laddar…
  4. S
    Medlem · Södermanland · 1 177 inlägg

    saiter

    Medlem
    Om sockeln är gjord av betong så är A-bruk rätt.
    Regeln är inte starkare bruk än underlaget.

    //AA
     
    • Laddar…
  5. Gabsson
    Byggnovis · Skåne · 314 inlägg

    Gabsson

    Byggnovis
    Sockeln består av en salig blandning av natursten, cementfattig betong, grov ballast. Antagligen från 1935.
    Men kör på Cementbruk A då?
     
  6. S
    Medlem · Södermanland · 1 177 inlägg

    saiter

    Medlem
    Ja. (y)

    //AA
     
    • Laddar…
  7. Gabsson
    Byggnovis · Skåne · 314 inlägg

    Gabsson

    Byggnovis
  8. Gabsson
    Byggnovis · Skåne · 314 inlägg

    Gabsson

    Byggnovis
    Finja Teknisk Support har rekommenderat använt Cementbruk A på första tegelfogen för att undvika vittring. Det blir ju bara ca 30 mm djupt.

    Alltså den fog som nedersta raden av teglet vilar på. Det är kalkbruk där idag.

    Vad anser ni? Det avviker ju lite från praxis att inte använda hårdare bruk än befintligt.
     
  9. Gabsson
    Byggnovis · Skåne · 314 inlägg

    Gabsson

    Byggnovis
  10. S
    Medlem · Södermanland · 1 177 inlägg

    saiter

    Medlem
    Kör på A-bruk där också.
    Håller nog bra om det är 30mm djupt.

    //AA
     
  11. Gabsson
    Byggnovis · Skåne · 314 inlägg

    Gabsson

    Byggnovis
    • Laddar…
  12. Gabsson
    Byggnovis · Skåne · 314 inlägg

    Gabsson

    Byggnovis
    Ska börja lägga cellplast nästa vecka.
    250mm S100 på ställen där det är grus.
    100 mm S100 där sockeln redan är gjuten.

    Betong med armering och golvvärme. Golvet ska slipas enligt HTC Bronze.

    Nu till den kluriga frågan. Jag vill ha betonggolvet flytande, dvs att det inte har kontakt med grundmuren. Jag vill helt enkelt minska risken för sprickor. Å andra sidan så är ju gamla muren fastförankrad i den nygjutna sockelförstärkningen.

    Dessutom vill jag isolera golvet från kanterna för slippa stora köldbryggor där. Då tänkte jag mig 10 mm cellplast. Problemet blir ju så klart att jag får en springa i hela huset som måste åtgärdas.

    Har ni bra förslag?
     
  13. Gabsson
    Byggnovis · Skåne · 314 inlägg

    Gabsson

    Byggnovis
    • Laddar…
  14. Gabsson
    Byggnovis · Skåne · 314 inlägg

    Gabsson

    Byggnovis
    Passar på att fråga er i ett helt annat ämne. Hur fasiken bedömer man skicket på takpappen? Eftersom jag ska isolera taket invändigt med cellulosa så kommer jag inte kunna inspektera råsponten på insidan i framtiden.

    Tagit några bilder på takpappen vid stuprören. Den är ganska styv och torr men den är hel vad jag kan se. Skar bort en liten bit och bryter man den så knäcks den. Jag förstår att den haft sina bästa dagar, men jag hade helst velat vänta med taket till om några år..
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20201002_143711.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20201002_131125.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20201002_131143.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20201002_131201.jpg
     
  15. Gabsson
    Byggnovis · Skåne · 314 inlägg

    Gabsson

    Byggnovis
    Då var det dags för att förbereda cellplast och armering inför golvgjutning.
    Jag behöver hjälp med att ta fram rätt armering samt hur jag tänker kring cellplastval.

    Cellplast S100, med varierande tjocklek.
    Armering 6-150. Räcker detta generellt? Tänker inte bara på last, utan även spricktålighet.

    Hur förstärker jag golvet där punktlast vid kant kommer uppstå?

    Jag ska gjuta in två fästplåtar i golvet vid enda fönstret. Det blir alltså en punktlast vid betongkanten. Hur armerar jag här? Fästplåten kommer vara 80*80 mm. Lasten ca 12 kN på det vänstra benet.

    Någon som har god kunskap i armering?


    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2020-10-6_15-57-18.png
     
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.