Vill bygga en dubbelcarport ca 5,8x5,3m med endast 4 pelare och utan väggar.

Det jag är lite "orolig" över är om konstruktionen blir svajig eftersom man inte styvar upp med någon vägg.
Blir grova limträpelare på plint och låglutande pulpettak.

Någon som har erfarenhet av detta?

/Joel

Var är du i landet, tänker på snölast, sen att inte sträva upp, så kommer säkert carporten att vrida sig och kanske ramla ihop

J jonaserik skrev:
Var är du i landet, tänker på snölast, sen att inte sträva upp, så kommer säkert carporten att vrida sig och kanske ramla ihop
Bor i Södermanland, Eskilstuna.
Kan möjligtvis sträva upp med horisontella reglar upp till ca 1m på en av väggarna (av estetiska skäl vill jag inte göra mer än så)...

Det går inget bra att sträva horisontalt, det måste vara diagonalt för att hålla, så det blir nog för dig att kontakta en konstruktör och fråga vad som möjligt, bara av eget tänk i byggsvängen är det jag säger och kan inte råda i ditt fall.

Det är nog inga problem att bygga utan väggar. Det finns gott om sådana byggsatser. Skillnaden är att de flesta har 6 stolpar för att klara spännvidden på den längsgående balken som takstolarna ligger på.

Rådet om att anlita en konstruktör är inte dåligt. Då får du en väl uttänkt lösning som du inte behöver oroa dig över.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.