Artikelkommentarer
Redaktionen: Avloppsrör, fasad och stuprör skadades när en husägare fick en ny dränering, och dräneringen visade sig inte vara fackmässigt utförd. Du kan läsa artikeln här: Fick skador på fasaden efter utförd dränering
MetteKson: [citat] Silvia får ju inte heller bygga vad hon vill har vi läst tidigare här på forumet. https://www.byggahus.se/grannarna-som-overklagade-silviabo-slar-tillbaka-mot-drottningen
Stuff: Givetvis borde en fastighetsägare få styra över sina egna fastigheter. Vill man som hyresgäst inte rätt in sig efter det bör man istället köpa ett eget hus. Här i områdena runt omkring mig finns en del radhus som ägs av det kommunala fastighetsbolaget. Fram till i fjol hade i princip alla radhus altaner och uterum av väldigt varierande storlek, skick och ålder. Såg fördjävligt ut.
MrJay: Chockerande nog ligger Falu Rödfärg bakom detta jippo.. jösses.
mattoys: [citat] Fast många av villorna ligger ju i städerna, där det är många som bor jämfört med ute på landet, vilket drar upp snittet.
Lillekitte: [citat] Här gäller för VA ca 25 000 kr i ”lägenhetsavgift” (engångsavgift) för Attefallshuset, och ca 1800 kr i årsavgift för förbrukningen - även om rören dras via huvudhuset. Samma avgifter gäller om du inreder en lägenhet = ytterligare en bostad i din villa. Gäller även om det är egna barnen som flyttar in i attefallshuset/lägenheten, dvs samma antal personer på
larka742: Tar ett citat från en annan artikel. Som motvikt till det negativa i den lilla byn "Nu sluter grannarna i Dösjebro upp bakom familjen. – Det är en helt fantastisk by," https://www.expressen.se/kvallsposten/huset-totalforstordes-da-slot-bygden-upp/
willa007: [citat] Jag vet att det var väldigt länge sedan men hur gör jag för att komma i kontakt med ett företag som jobbar precis så du beskriver? Behöver någon med kunskap för vår skadade grund vid dränering
Jonasdzm: VVi har en vedeldad bastu från 60-talet. Den har belysning samt strömbrytare i sig, det saknas golvbrunn men den ligger i anslutning till ett duschrum. Ipklassningen på elen är ej enligt dagens standard men den har fungerat sen -67... den borde ju rimligtvis fungera fortsatt också även om man inte höjer klassningen till dagens std.
f9212: Som inspiration för Corona-bygge av hemmagym i friggebod: https://vibogym.se
Huddingebo: Bilden på Trump med fru och barn i Trump Tower var ju kul. Klart att grabben leker med limo-leksaksbilar och rider på ett jättelejon :D Klockren bil!
KnockOnWood: Det viktigaste är väl a) en bekväm säng b) att man kan "mörklägga" rummet HN berörde b) lite i förbigående, men annars tycker jag att han är ute och cyklar. Vad spelar det för roll vad man har i sovrummet förutom sängen? Det skall väl inte behöva vara som en klostercell?
HEM2121: [citat] Det ser omöjligt ut även med rum på 7 kvadratmeter.
Redaktionen: Kommun i södra Sverige gav bygglov på tomt av riksintresse efter löfte från husägarna om blåbärsodling. Du kan läsa artikeln här: Blåbärsodling gav bygglov - men länsstyrelsen säger nej
Fario: [citat] Jag är punkare! Raka linjer och perfekt inpassning är för tråkiga människor som fastnat i gräsmattefållan... :rofl:
Nötegårdsgubben: [citat] Det är nog den bistra sanningen som gör att vissa Svenssonbrott utreds och tas till domstol medan gängbrotten inte gör det.
Kurtanagger: Jag och polarna brukar samlas och dricka bärs och grilla. När vi börjar bli lite runda om fötterna brukar vi plocka en spann med sniglar. Vi får vanligtvis ihop en fem sex liter som vi turas om att pinka på tills det rinner över. Om någon lyckas krypa ur tar man bara grilltången och stoppar tillbaka den. Hinken tömmer vi sedan i grannens björnbärbuske. Vi blir av med sniglarna och
Redaktionen: Prisutvecklingen på småhus fortsätter uppåt. Du kan läsa artikeln här: Huspriserna saktar inte in
Redaktionen: Stora mängder schaktmassor som dumpas på en gård har blivit föremål för en tvist mellan två grannar och ett transportföretag. Du kan läsa artikeln här: Långdragen grannfejd om schaktmassor
avdpos: [citat] Jag har kontakter med en tillverkare (släkt) ifall munskydd är intressant och kan skicka över beställningsmaterial till byggahus - använd pm eller min mejl som ju ni adminstratörer lär komma åt
lars_stefan_axelsson: [citat] Precis. Man får ju vara försiktig med fasta tillgångar och avkastning. Det finns ju få sätt att få ut exv. en värdeökning för en fastighet utan att sälja den. Tills dess är det ju "papperspengar" som inte går att dela ut på något enkelt sätt. Om man sedan inte kunde fått ut mer än 15000:- år, det är en annan femma.
Redaktionen: De senaste två åren har priserna på bostadsrätter stigit på stora håll i landet, mer på vissa gator än andra. Du kan läsa artikeln här: Gatorna där priserna på bostadsrätter ökar mest
Marlen Eskilsson: [citat] Tack för att du sa till, nu har jag omformulerat.
Jonasdzm: [citat] Håller med. Vill även lägga till att hela "belåna sig och jobba för att betala av skulden till banken" iden är genom rutten. Hade man inte kunnat låna pengar så hade man inte haft råd till dessa höga bostadspriser. Banker får inte låna ut pengar till bostadsköp?
Stingray468: Nån lobby som gjort artikeln och vinklat allt så att folk ska köpa mer skalskydd, larm et.c? Om Folksam går i spetsen som ett konsumentägt bolag vore beklagligt.
EI30-SaC: [citat] Kolla in Sunda byggvaror på Instagram. Tror inte de hunnit få igång hemsidan än. En bygghandel jag tror passar dig fint.
tompaah7503: [citat] Du har så klart helt rätt. När det gäller automatisering av småförbrukare kan man istället se andra vinster. Utebelysning som bara är på när den behövs för att man ska se, för att inte störa insekts-, fladdermus- och fågelliv i onödan. Innebelysning som kan automatiskt ställas in i olika lägen/scener som passar olika tillfällen (fest, vardags, mys, städ-belysning).
El-Löken66: [citat] Nog lika bra du satsar på diesel då. Du kan komplettera med solceller som går att köra off frid.
Redaktionen: Allt fler mäklare anmäls, trots att året inte är slut är siffran redan lika stor som för helåret 2019. Du kan läsa artikeln här: Kraftig ökning av anmälningar mot mäklare