Artikelkommentarer
Redaktionen: Året 2020 gav plus på huspriserna från norr till söder. Du kan läsa artikeln här: Uppåt för huspriserna i hela landet
Paxman: [citat] Förbud tycker jag känns väl drastiskt. Man måste ställa sig frågan ifall det är bättre om någon skaffar en snofsig designersläckare i någon klatschig färg än att avstå helt. Jag lovar att det finns de som vägrar att ha en "ful röd klump" hemma, men mycket väl kan tänka sig en zebramönstrad. Att ha en släckare måste alltid vara bättre än att inte ha någon.
Snicklas: [citat] Jag tror de har blandat ihop att man kan koppla in 2 telefoner samtidigt.
MrJay: De köpte ett hus i Lindö, Norrköping och satte prisrekord i området. I och med att mannen i familjen har en drös diagnoser och mer pengar än han borde haft började de peta på huset och upptäckte att det är ”fuskbygge”. Arga snickaren dras in, förra ägarna krävs på pengar och en karusell drar igång.. Någonstans under tiden beslutar de sig att totalrenovera och anlitar några
tanaris: Jag funderade på det vid den här tiden förra året, men det är ju helt galet mycket dyrare nu. Har samma funderingar som du om vad som händer både på kort sikt (när folk återgått till att åka till Thailand och tröttnar på fjällstugan) och lång sikt. Sitter i en hyrd stuga just nu och tänker att det ändå inte är ett så dåligt alternativ.
lnilsson: Jag satte in en skorstensfläkt på min skorsten (har ftx ventilation) och det gjorde det mycket lättare att få fart på brasan, jag behöver knappt alls ha luckan öppen i början. Edit: eftersom jag har ftx så har jag också separat tilluft (utifrån) till min kamin.
Ramnemark: Nu är jag absolut sist på bollen, men det finns detaljplaner som inte tillåter annat än platta tak. Jag hade gärna undvikt det in i det sista, men om bygghöjden är max 4m så blir det inte så mycket lutning.
Darling McFluff: [citat] Trodde det var en ny tatueringstrend, lät väldigt hippt.
Lutte: Är lite av en Youtube rewind fast inte lika hatad, kul o se lite av dom mest uppmärksammade inläggen för det här året!
sunnis: [citat] Ja, det är ju bättre att dessa ruckel förfaller totalt än att någon med rejält kapital försöker blåsa nytt liv i dessa byggnader så att de får en chans att överlever ytterligare ett århundrade. Det är ändå inte mycket av detta huset som är ursprungligt, precis som alla andra gamla byggnader så är de ombyggda, tillbyggda, rivna och återuppbyggda genom århundraden. Att
Markokoistinen: [citat] leverantören är nog Dinesen. En dansk golvtilverkare. Dom har plank upp till 600bredd, i detta fall är golvet och trappan douglasgran.
Rowah: [citat] eller så tar vi det korrekta svaret i #58 ;) https://www.byggahus.se/forum/threads/a-frame-i-are-grand-designs.398749/page-4#post-3977134
Tinototem: [citat] Tror köparen var väl medveten om att rummen inte hade fönster och hade kunnat tänka sig att köpa denna lägenhet med denna kännedom. Problemet är när denna säljare skall sälja lägenheten och då vill lägga ut den som 3 rum och kök och när den nya mäklaren inte går med och kan bara lägga ut den som ett rum och köp så kommer säljaren tappa många potentiella köpare och
Haba_tsutt: Vi har en ledlist belysning inköpt på IKEA för +12 år sedan. Den har lyst konstant sedan dess. Max 20 på/av under dessa år. Vi har den i ett vitrinskåp. Något mindre ljus numera.
Redaktionen: Vi har helt fantastiska projekttrådar i forumet, där vi får inspireras och ta del av varandras husbyggen, renoveringar, poolbyggen, bastur med mera. Här är ett litet urval med 16 av de mest lästa projekten som påbörjades under året som gått. Du kan läsa artikeln här: 16 av våra populära projekt på Byggahus.se 2020
Fario: Jag citerar en som är insatt i utredningen: ”Det är väl mycket av den inställningen att "vi har så mycket fisk", "vi har så mycket natur" som gjort att vi idag inte har så mycket ursprungliga naturvärden kvar. Att lätta på strandskyddet i glesbygden kan absolut vara görligt om det sker med god hänsyn till värdefull natur mm, men utredningens förslag är ensidigt för mer
Redaktionen: Det byggdes mer än vad Boverket trodde det skulle göras i år. Du kan läsa artikeln här: Högre byggtakt än väntat i år
Keiller: För två år sen köpte vi, efter väldigt mycket provande enligt konstens alla regler, en C60 Gold kontinentalsäng från Jysk till 60% rabatt (säljer de nånsin nåt till ordinarie pris?) 9.000 kostade den och vi har sovit väldigt bra i den. Hur länge den håller återstår att se.
mattoys: [citat] Du hänger upp dig på ordet inte. Man kan skriva inkoppling mot befintligt kablage, då har man implicit skrivit att nytt kablage inte ingår. Listar man vad för material som ingår, så säger det även något om leveransomfattningen. Man måste på något sätt definiera vad scopet är. Är du oense med kunden efter jobbet så var du inte tydlig nog i offerten. Allt behöver ju inte
Nikko1: [citat] Exakt! Som vanligt vore det det... Att byggnadsnämnderna inte ställer samma krav på alla byggherrar är rättsosäkert och upprörande.
SomePenguin: [citat] Japp. Stora lån = låg ränta
Fairlane: Problemet är väl i mångt och mycket ett problem i städer som växer, dvs där det finns en bostadsbrist. Man brukar ibland säga att det är ett Stockholmsproblem, men priserna på bostäder har ökat i många andra städer också. Jag såg följande artikel för några år sen om en trea i Umeå för 10,5 miljoner till exempel:
Okarlsson: [citat] Nörderi genomfört med passion är inget att skämmas för!
Goteborg: Jag var på detta huset för några år sedan och gjorde lite plåtjobb på taket. Fräckt hus med fantastiskt bra läge utmed en sjö.
Buford: [citat] Absolut, helt enig med dig!! :) Ska bli spännande att se hur länge till man kan tjäna några miljoner på på en bostad man haft några år.
Redaktionen: E-handlarna och transportfirmorna kan få det tufft att hinna med alla leveranser inför julen. Du kan läsa artikeln här: Julhandeln på nätet väntas växa
Herr Kortslutning.: [citat] Ryssen kommer troligtvis skicka upp en obemannad microvågsugn. Typ i en ballong eller en raket.