1 462 läst ·
10 svar
1k läst
10 svar
Ökad miljöpåverkan från byggsektorn
På konsumentens sida
· 3 682 inlägg
Bygg- och fastighetssektorns miljöpåverkan ökar, mycket på grund av importerade byggprodukter.
Du kan läsa artikeln här: Ökad miljöpåverkan från byggsektorn
Du kan läsa artikeln här: Ökad miljöpåverkan från byggsektorn
Vad tråkigt att läsa detta! Det är så viktigt att byggsektorn hittar nya material och innovationer för att minska klimatavtrycket. Jag efterlyser alternativ till många av de material som vi använder mycket av - isolering, betong, armering med mindre klimatpåverkan. Problemen nu - många bättre alternativ är mycket dyrare, svåra att få tag på eller väldigt arbetsintensiva. Det är inte alla som vill eller kan bygga i halm och lera, men om det finns mineralull som var mer hållbart producerad på min lokala byggmarknad till vettigt pris hade jag jublat!
Då kan jag glädja dig med att just isoleringen är det saker på gång med på marknaden. Stenullens utsläpp vid produktion är inte längre försvarbart. Sen vet jag att de flesta leverantörer har börjat växla om för att kunna möta kommande krav. Är väl redan nästa år som de nya miljökraven börjar gälla för byggenationer större än 1000 m2?En apelsin skrev:
Vad tråkigt att läsa detta! Det är så viktigt att byggsektorn hittar nya material och innovationer för att minska klimatavtrycket. Jag efterlyser alternativ till många av de material som vi använder mycket av - isolering, betong, armering med mindre klimatpåverkan. Problemen nu - många bättre alternativ är mycket dyrare, svåra att få tag på eller väldigt arbetsintensiva. Det är inte alla som vill eller kan bygga i halm och lera, men om det finns mineralull som var mer hållbart producerad på min lokala byggmarknad till vettigt pris hade jag jublat!
Vad bra! Betyder det att produktionen av mineralull ställs om för att få mindre utsläpp, eller att alternativa produkter tas fram? Personligen trat jag mer på få ut produkter på den "vanliga" marknaden med mindre avtryck än att några få bygger lerhus..E EI30-SaC skrev:Då kan jag glädja dig med att just isoleringen är det saker på gång med på marknaden. Stenullens utsläpp vid produktion är inte längre försvarbart. Sen vet jag att de flesta leverantörer har börjat växla om för att kunna möta kommande krav. Är väl redan nästa år som de nya miljökraven börjar gälla för byggenationer större än 1000 m2?
Ett exempel på att bättre produkter finns:
https://www.skanska.se/vart-erbjudande/produkter-och-tjanster/betong/gron-betong/
Att kalla den grön är kanske lite magstarkt. NCC har också en produkt de kallar grön asfalt.
Poängen är att dessa produkter är tillgängliga nu och adresserar de stora co2-bovarna. Globalt finns ju många andra problem med betong och asfalt dock.
Samtidigt är den allmänna opinionen att byggande är dyrt och att regler och krav ska minskas. Detta kommer troligen inte leda till utsläppsminskningar direkt.
https://www.skanska.se/vart-erbjudande/produkter-och-tjanster/betong/gron-betong/
Att kalla den grön är kanske lite magstarkt. NCC har också en produkt de kallar grön asfalt.
Poängen är att dessa produkter är tillgängliga nu och adresserar de stora co2-bovarna. Globalt finns ju många andra problem med betong och asfalt dock.
Samtidigt är den allmänna opinionen att byggande är dyrt och att regler och krav ska minskas. Detta kommer troligen inte leda till utsläppsminskningar direkt.
Problemet är att dom stora bygghandlarna inte tar in miljövänligare byggmaterial. Och bygghandlarna påverkar vad dom flesta bygger med, dom köper vad dom har att erbjuda och letar inte själv efter alternativa material.
Jag köper mindre än hälften av vad jag använder hos en stor bygghsndlare. Lokala sågverk, begagnat, små svenska producenter och lite alternativa byggmaterial. Inge betong eller miniralull.
Jag köper mindre än hälften av vad jag använder hos en stor bygghsndlare. Lokala sågverk, begagnat, små svenska producenter och lite alternativa byggmaterial. Inge betong eller miniralull.
Bjor skrev:
Problemet är att dom stora bygghandlarna inte tar in miljövänligare byggmaterial. Och bygghandlarna påverkar vad dom flesta bygger med, dom köper vad dom har att erbjuda och letar inte själv efter alternativa material.
Vad grundar du detta påstående på? Jag jobbar på en väletablerad bygghandel som finns lite varstans. Är ganska involverad i vad som gäller rörande miljökrav bl.a. och att säga att bygghandeln skulle köpa billigt före bra (lågt CO2ekvivalens-värde är bra) är humor på hög nivå. Spårbart virke är krav på samtliga stora bygghandlare. Epd:er skall dokumenteras och utsläpp skall mätas för produkternas hela livscyklar. Grönare logistiska lösningar, som också oftast billigast (tänk lean) är vad nästan varje stor entreprenör prioriterar före några ören billigare gipBjor skrev:
Där vill jag påstå motsatsen. De små har inte alls samma koll eller krav på t.ex. spårbart virke eller miljöcertifieringar för valt material.
Sen om du med stor bygghandel menar lågpriskedjorna för konsumenter så får man ju vad man betalar för.
Vad har ni för isolering i ert sortiment? Skivmatrial, putsbärare? Säljer ni fönster som går att renovera eller bara slänga när det blir nå fel på dom. Färger utan miljöskadliga tillsatser? Har ni nå återvunit byggmatrial?E EI30-SaC skrev:Vad grundar du detta påstående på? Jag jobbar på en väletablerad bygghandel som finns lite varstans. Är ganska involverad i vad som gäller rörande miljökrav bl.a. och att säga att bygghandeln skulle köpa billigt före bra (lågt CO2ekvivalens-värde är bra) är humor på hög nivå. Spårbart virke är krav på samtliga stora bygghandlare. Epd:er skall dokumenteras och utsläpp skall mätas för produkternas hela livscyklar. Grönare logistiska lösningar, som också oftast billigast (tänk lean) är vad nästan varje stor entreprenör prioriterar före några ören billigare gip
Stenull, glasull och cellulosa från återvunnet papper. Stenullstillverkaren minskade CO2e-utsläppen på sin största enhet med 70% förra året genom att investera i en elektrisk smältugn. Gick på 380 miljoner norska kronor.Bjor skrev:
Skivmaterial har vi i överflöd av varianter men allt av trä måste vara spårbart och certifierat.
Om det är gipsskivor du tänker på så är det flera varianter som innehåller mer och mer återvunnet gips.
Fönster är svårare då vi är återförsäljare åt de flesta stora fabrikatet. Dock har vi inga produkter av pvc. Kan nog inte komma på ett enda fabrikat eller modell där det inte är smidigt att byta ut vad det nu är som gått sönder.
Färgen kommer från kända tillverkare, även om vi har ganska lite av den produktgruppen.
Då byggsektorn står för 21% av växthusgasutsläppen idag och där tillverkningen av produkterna är den största boven så är kraven ganska höga på att få ner denna siffra. Läs gärna på om lagkraven på CO2e dokumenterade nybyggnationer som drar i gång vid årsskiftet.
Undrar du något mer så hojta till.
Det är bra att ni försöket men det finns mer miljövänligare material än det ni säljer. Därför köper jag mycket av mitt på andra håll än bygghandeln. Eller tillverkar det själv.E EI30-SaC skrev:Stenull, glasull och cellulosa från återvunnet papper. Stenullstillverkaren minskade CO2e-utsläppen på sin största enhet med 70% förra året genom att investera i en elektrisk smältugn. Gick på 380 miljoner norska kronor.
Skivmaterial har vi i överflöd av varianter men allt av trä måste vara spårbart och certifierat.
Om det är gipsskivor du tänker på så är det flera varianter som innehåller mer och mer återvunnet gips.
Fönster är svårare då vi är återförsäljare åt de flesta stora fabrikatet. Dock har vi inga produkter av pvc. Kan nog inte komma på ett enda fabrikat eller modell där det inte är smidigt att byta ut vad det nu är som gått sönder.
Färgen kommer från kända tillverkare, även om vi har ganska lite av den produktgruppen.
Då byggsektorn står för 21% av växthusgasutsläppen idag och där tillverkningen av produkterna är den största boven så är kraven ganska höga på att få ner denna siffra. Läs gärna på om lagkraven på CO2e dokumenterade nybyggnationer som drar i gång vid årsskiftet.
Undrar du något mer så hojta till.
Stenull och glasull kommer nog alldrig bli miljövänlig hur mycket dom än försöket. Men stenull är kanske svårt att ersätta i vissa situationer. Annars finns det hampa, som är bland dom miljövänligaste isoleringsrns, och helt utan tillsatser och binder mer koldioxiden än det släpper ut vid produktion och transport. Cellulosa är hyfsad fast det har en del tillsatser lika som lin har som jag använde i början men slutade med det på grund av tillsatser och plast som bindmatrial i skivorna. Så lite mer miljövänligare isolering än enbart cellulosa borde ni ha.
Skivmatrial består ofta av formaldehydhaltigt lim, men då är det mer miljön för hälsan. Gips är hyfsat miljövänliga på ett sätt, det är restprodukt från kolkraftverk och lite återvunit. Varför inte börja sälja lerskivor?
Vassmattor är nå jag saknar på byggvaruhandel, puttsnät är inte nå miljövänligt.
Då måste det vara rena träfönster ni säljer, det är bra och lätt att renovera. Men blandar man in aluminium då blir det svårt. Ett bra fönster ska hålla i minst 200år. Och glaskassetter som går att återvinna till nya.
Om du menar FSC-certifierad? Det är nå skogsbolagenen ofta bryter mot men får ändå vara FSC-certifierade.
Kolla in Sunda byggvaror på Instagram. Tror inte de hunnit få igång hemsidan än. En bygghandel jag tror passar dig fint.Bjor skrev:
Det är bra att ni försöket men det finns mer miljövänligare material än det ni säljer. Därför köper jag mycket av mitt på andra håll än bygghandeln. Eller tillverkar det själv.
Stenull och glasull kommer nog alldrig bli miljövänlig hur mycket dom än försöket. Men stenull är kanske svårt att ersätta i vissa situationer. Annars finns det hampa, som är bland dom miljövänligaste isoleringsrns, och helt utan tillsatser och binder mer koldioxiden än det släpper ut vid produktion och transport. Cellulosa är hyfsad fast det har en del tillsatser lika som lin har som jag använde i början men slutade med det på grund av tillsatser och plast som bindmatrial i skivorna. Så lite mer miljövänligare isolering än enbart cellulosa borde ni ha.
Skivmatrial består ofta av formaldehydhaltigt lim, men då är det mer miljön för hälsan. Gips är hyfsat miljövänliga på ett sätt, det är restprodukt från kolkraftverk och lite återvunit. Varför inte börja sälja lerskivor?
Vassmattor är nå jag saknar på byggvaruhandel, puttsnät är inte nå miljövänligt.
Då måste det vara rena träfönster ni säljer, det är bra och lätt att renovera. Men blandar man in aluminium då blir det svårt. Ett bra fönster ska hålla i minst 200år. Och glaskassetter som går att återvinna till nya.
Om du menar FSC-certifierad? Det är nå skogsbolagenen ofta bryter mot men får ändå vara FSC-certifierade.
Klicka här för att svara