Artikelkommentarer
huggan: Kanske ska uppdatera texten i artikeln om ni gör reklam för den igen. Flera fel i texten. Tex kvalitetsansvarig har ersatts av kontrollansvarig.
mickewest: Volvo Cars rapport visar nya fakta om utsläpp från elbilar (expressen.se)
Redaktionen: Försiktig uppgång för lägenhetspriserna medan huspriserna ligger oförändrade. Du kan läsa artikeln här: Småhuspriserna står still
Gammelnörden: [citat] För tre år sedan var artikeln öppen för alla...
Redaktionen: Det finns en del att tänka på när du ska byta fönster. Det vanligaste är att man låter ett proffs montera, men här beskriver vi också hur det går till ifall du vill ge dig på det själv. Du kan läsa artikeln här: Byta fönster - steg för steg
Bjor: Attefallstillbyggnad kostnad: 295 875 kr. Sen skrivers det 350 000–400 000 kr. Skriv då 300.000 till 400.000 direkt. Varför nästan alltid räkna med arbetskostnad, bygger inte folk på detta forum mestadels själv. Materialkostnad: 134 375 kr alltså 270.000 för 30m² är det mode byggkonstriktion då tro? Kostar nog 100.000 om man bygger med inte mode konstruktion, eller billigare. Jag
justusandersson: Jag tror inte man ska överdriva det problemet. Den mesta fukten bakom fasadteglet kommer genom fasadteglet och den mesta försvinner också den vägen. Den delen av fasadteglet som hamnar inomhus får något sämre luftväxling på baksidan.
Arga ingenjörn: [citat] Arkitekten i det här fallet är ju en kvinna så det är nog ”hon” du menar. Eller avser du något annan? Är hon för övrigt ”framstående”?
Blåsalvia: Det kanske inte var utgrävt färdigt där. Kan man sin Stephen King så vill man nog inte sitta i den bastun... :-) Närå men jag hade inte placerat en bastu på ett fornminne men så gillar jag historia också,.
Redaktionen: Besiktningsmannaboken släpps nu ny i uppdaterad version. Den är framtagen för besiktningsmän, men är även tänkt som hjälp till husbyggare som vill få bättre koll på husets konstruktion. Du kan läsa artikeln här: Uppdaterad besiktningshandbok ger stöd åt husbyggare
jonatann: [citat] Intressant läsning Örjan! Flyttar själv till Landvetter i december i ett nybyggt hus med en tomt som tillåter poolbygge :D Tänkte höra lite med dig Örjan angående kostnader och vilka firmor du använde till ditt poolbygge då vi bor i samma område. Funderar på om man ska ta in en fristående firma för grävningen istället för att gå genom en poolfirma osv för att få ner
lars_stefan_axelsson: [citat] Jo, för att det är ett bra mått på våldsbrottsförekomsten totalt. Visst så måste man justera för de olika typerna av mord, men med de gängbrott vi talar om här så kan morden ses som en allmän temperaturmätare på våldsbenägenheten och brottsaktiviteten i stort. Det är inte ett perfekt mått, men det säger ändå en hel del. Faktiskt ungefär pss som vad temperaturen
Bo Nilsson3: Jag har även kollat upp alla som jobbar där,dom är kriminella och dömda och har haft med polisen att göra,skulle inte låta dom lägga mitt tak! Hoppas någon gör en anmälan på dom på hur dom lurar gamla människor på pengar,som min granne har råkat ut för!! Bedrövligt
arowe17: [citat] Låter ok i mina öron utan att ha koll på om det gäller några speciella regler för du bygger.
witten: Om man ändå ska sätta upp reglar på utsidan kan man lika gärna skippa KL-skivan. Det är bara onödigt användande av stora mängder trä. Prefabricerade regelväggar monteras lika snabbt.
BäverBerra: Vårt hus gick upp 1,1 milj på ett år. Då har vi lagt in 400k på renoveringar. Lite galet men skönt att ha utrymme för framtida renovering.
Jehu: Antalet professorer har exploderat och statusen minskat motsvarande. Fördubblades på tio år då lektorer uppgraderades.
lunnabo: Efter att enbart ha läst Expressens artikel så tolkar jag det som att det är inte besvarandet av frågelistan som blev den rättsliga frågan utan om dolda fel. Säljaren hade både före och efter denna dom ansvar för dolda fel så ser inte hur denna dom (som jag inte ens har läst!) skulle påverka rättsläget. Ni som både har läst domen och är lagkloka, förklara gärna!
Buzzword: Fint projekt! Hade varit intressant att se lite mer om taket och takavvattningen. Jag har också plywood (furu) men man måste ha hantverkare som kan skära till det ordentligt, för det går inte att spackla avvikelser så som man gör med gips. Samt rätt ytbehandling om man inte vill ha gulnad gillestuga efter några år.
Redaktionen: Se den här filmen och du lär dig att slipa och bryna verktyg med Daniel_N. Du kan läsa artikeln här: Lär dig slipa verktyg med Daniel N
Promiscuos Monkey: [citat] Jovisst men det skall ju finnas ledningar för att transportera elen ända fram till kompressorn. Den dåliga standard som husen har, tror du verkligen att det finns utrymme för det? Tänk ett kvarter 1000 hushåll. Alla har pump på 1.5 kw, multiplicera sedan detta med en hel stad. Dom har ju inte behövt detta innan eftersom dom haft gas.
elpaco: Det har ju inte ”felaktigt betalats ut” utan det har givits lån på felaktig grund. Bolån betyder ju ändå att banken har en säkerhet. Som kan säljas.
Ronnie Lindholm: Hej, Har själv precis gjort ett Lego inspirerat lekrum till min son. Dokumentlådorna är perfekta för alla instruktioner och extra bitar då min son har många 3i1 byggen.
hattkatt: [citat] Tack! Ser att jag har ca 120 öre/kwh (wat) för lägenhet och ca 90 öre/kwh för villa (vilket verkar rimligt) trots att de ligger i samma elområde. Använd inte så mycket el i lägenheten just nu så reagerade inte på det, men ska kolla in det ytterligare, anmäla och börja kolla efter nytt elbolag.
heisiandiishe: [citat] Det kallas vad jag minns anbud och är vanligt vid försäljning av skogsfastigheter tex. Men eftersom säljaren har fri prövningsrätt (väljer att sälja till vem den vill till vilket pris den vill) så kan det förfarandet ibland handla om att låta folk komma in med anbud för att säljaren/säljarna ska få en uppfattning om aktuellt marknadsvärde. Jo öppen budgivning på
Lillekitte: Nu är det mögelfritt och fräscht i duschen! :-) Jag tog en 1:1 blandning av klorin och vatten, och skurade fogarna med. Lodsnade en hel del smits som INTE var mögel - tror jag behöver kolla med städerskan hur noga hon egentligen städar duschen… Sprayade sen på 1:1 blandning, gick ut och sprang, och spolade av när jag kom hem. Hade blivit ganska bra, men körde en vända till efter
martin43: [citat] Vilket av dem? Tänker du på det om att "alla går off grid" kanske man kan ana en sund grundinställning och ett visst inslag av raljerande med avslutet "kan det ens hända"? Naturligtvis inte. Det är också tydligt vad mycket som hänt sedan 2017.
Nefrums: Roligt att jag precis gjort nästan exakt det som listas här! :rofl: Tyckte också att det blev svindyrt, kostade mig nästan 5 tusen.
calibramicke: Beroende på vart man bor så kan jag förstå att vissa utgångspriser ter sig konstiga. I storstäder där många likvärdiga objekt sålts de senaste månaderna bör det ju vara enkelt att träffa rätt med utgångspriset. Ute på landet kan det vara svårare. Jag som nyligen sålt ett hus på landet för att flytta tillbaka till storstan har två exempel. 1). Huset jag sålde: då inget hus
Avle: Ser farligt ut på videon när barnen springer och hoppar upp i det roterande huset.