Man tappar ju någonstans runt 20% av energin nör den går via batteriet också.

Jag ser egentligen inget behov av snabbladdning av elbil hemma. Bara att sätta i laddningen när man kommer hem så kan den stå och puttra tills man ska ha den nästa gång. Med 16A trefas kan man ladda på med 11kW (vilket räcker för att ladda en helt tom Tesla över natten?) så med vettig styrning av hemmets elsystem tillsammans med laddningen klarar man sig långt med standardabbonemang.
Vet inte riktigt vad som skulle hända med elnätet om alla i kvarteret maxade sitt uttag varje natt?!
 
larsbj larsbj skrev:
Det kommer troligen alltid va miljömässigt bättre att vara ansluten till elnätet.
Så enda anledningen /risken att det blir en massprodukt är att elbolagen forsätter höja nätavgifterna. Och att det kommer system som gör att man blir helt oberoende av nätet.
Undrar vad som händer när elnätsavgifterna är så höga att tom Svensson installerar batterier och går off grid.Då har de inga kunder i nätet längre. Kan det ens hända?

Nätpriserna borde gå ner i takt med att intelligensen och småskalig produktion går upp.
 
Kaj Luckmann skrev:
Det finns en annan aspekt på batteri/energilagring som egentligen inte enbart har med solceller att göra och det är "snabbladdning" av elbilar. Elnätet klarar inte en snabbladdning men med batteri som buffert går det utmärkt.
Du behöver köpa sex Tesla batterier för en 360000 kr för att snabbladda bilen. ;)
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Undrar vad som händer när elnätsavgifterna är så höga att tom Svensson installerar batterier och går off grid.Då har de inga kunder i nätet längre. Kan det ens hända?
Om man tar ett hushåll utan elbaserad värme, som isf skulle behöva batteri för några månader, kanske typ 1000-1500kwh och dit är det ju en bit med ovanstående priser.
 
De som kommer med den typen av uttalanden har sällan koll på rimligheten i sina uttalanden.
 
D Daniel 109 skrev:
De som kommer med den typen av uttalanden har sällan koll på rimligheten i sina uttalanden.
Vilka uttalande?
 
Martin43s uttalande.
 
O
Jag tycker både Tesla och IKEAs batteri koncept är alldeles för komplicerade då du inte kan använda standard grejer. Själv är jag off Grid och kör med LiFeYPO4 batterier.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Biffkrull Biffkrull skrev:
Men sen finns det ju andra länder än Sverige. T ex i Schweiz där jag bor, i Jura, (det är regionalt uppdelat vem elen kommer ifrån), har leverantören BKW just chocksänkt till 4 cts / kWh, från 12.
Där man betalar ca 24 cts /kWh
(1 centime= ca 8-9 öre, beroende på aktuell kurs)
I ett sånt läge är det inte så intressant att sälja sin el.

Tillyttermeravisso så anser jag inte IKEAs variant billigare. I inköp ja men i peng per kWh, nää.
IKEA: 3'000 £ för 3.3 kWh = 909 £ / kWh
Tesla 5'900 £ för 14 kWh = 421 £ / kWh
Typ samma gäller Spanien. Köpa ca 18cent sälja ca 5cent
 
D Daniel 109 skrev:
Martin43s uttalande.
Vilket av dem?
Tänker du på det om att "alla går off grid" kanske man kan ana en sund grundinställning och ett visst inslag av raljerande med avslutet "kan det ens hända"? Naturligtvis inte.
Det är också tydligt vad mycket som hänt sedan 2017.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.