Byggahus.se

Ikea lanserar husbatteri till solceller

1. martin43
    Husägare · Nivå 12
    Man tappar ju någonstans runt 20% av energin nör den går via batteriet också.

Jag ser egentligen inget behov av snabbladdning av elbil hemma. Bara att sätta i laddningen när man kommer hem så kan den stå och puttra tills man ska ha den nästa gång. Med 16A trefas kan man ladda på med 11kW (vilket räcker för att ladda en helt tom Tesla över natten?) så med vettig styrning av hemmets elsystem tillsammans med laddningen klarar man sig långt med standardabbonemang.
    Vet inte riktigt vad som skulle hända med elnätet om alla i kvarteret maxade sitt uttag varje natt?!

2. martin43
    Husägare · Nivå 12
    Undrar vad som händer när elnätsavgifterna är så höga att tom Svensson installerar batterier och går off grid.Då har de inga kunder i nätet längre. Kan det ens hända?

Nätpriserna borde gå ner i takt med att intelligensen och småskalig produktion går upp.

3. martin43
    Husägare · Nivå 12
    Du behöver köpa sex Tesla batterier för en 360000 kr för att snabbladda bilen. ;)

4. larsbj
    Byggnadsvårdare · Nivå 13
    Om man tar ett hushåll utan elbaserad värme, som isf skulle behöva batteri för några månader, kanske typ 1000-1500kwh och dit är det ju en bit med ovanstående priser.

5. D
    Besserwisser · Nivå 22
    De som kommer med den typen av uttalanden har sällan koll på rimligheten i sina uttalanden.

6. larsbj
    Byggnadsvårdare · Nivå 13
    Vilka uttalande?

7. D
    Besserwisser · Nivå 22
    Martin43s uttalande.

8. O
    Anonym
    Jag tycker både Tesla och IKEAs batteri koncept är alldeles för komplicerade då du inte kan använda standard grejer. Själv är jag off Grid och kör med LiFeYPO4 batterier.

• Laddar…