Byggahus.se

Vad kostar en attefallstillbyggnad?

1. Redaktionen
    På konsumentens sida · 2 347 inlägg

Redaktionen

På konsumentens sida
    Vill du bygga till huset med en bygglovsbefriad attefallstillbyggnad? Vi har tillsammans med en arkitekt räknat på vad det kan tänkas kosta och vad det är som påverkar priset för en attefallstillbyggnad..

Du kan läsa artikeln här: Vad kostar en attefallstillbyggnad?

2. pacman42
    Medlem · Västra Götaland · 7 100 inlägg

pacman42

Medlem
    Min tillbyggnad som är väldigt lik ritningen från @Tohatsu kostade 350kkr, men då hade jag ingen platta utan behövde nytt regelverk under samt byggnation av ett nytt tak (det var ett garage under). Själva garageombyggnaden gick på runt 100kkr så kostnaden verkar stämma rätt väl.

3. S
    Medlem · 1 697 inlägg
    Sen bör man komma ihåg att bara för att något är bygglovsbefriat så är det inte befriat från övrig byråkrati eller avgifter. Det kan ställas exakt samma krav på dokumentation, kvalitetsansvarig, tekniskt samråd, osv, osv, för en attefallsåtgärd som för ett riktigt bygglov. Beroende på hur maktfullkomlig just ditt byggnadskontor är så blir det olika omständig och olika dyrt. I allt för många kommuner ser tjänstemännen alla bygglovsbefriade åtgärder som en skymf mot deras profession och ett hån mot deras heliga rätt att sätta sig över folk och gör därför vad de kan för att tillämpa så många regler som möjligt.

Se följande artikel från Villaägarena som undersökt saken:
    https://news.cision.com/se/villaaga...attefallshus-i-stockholm-och-uppsala,c9636589

De här citaten från artikeln tycker jag tyvärr är ganska talande för dårskapen:

"Vissa kommuner hanterar Attefallshusen på ett sätt som motarbetar reformens mål – att det ska bli lättare att bygga, säger Jakob Eliasson, samhällspolitisk chef på Villaägarna."

"En del kommuner behandlar Attefallshus som en större Friggebod, som bör tyngas med så små administrativa kostnader och besvär som möjligt, medan andra lägger hinder i vägen i form av höga avgifter och långa handläggningstider. Vi hoppas att dyra och långsamma kommuner lär av de snabba och billiga, säger Jakob Eliasson."

• Laddar…
  4. 13th Marine
    What have I done?! · Trelleborg · 8 444 inlägg

13th Marine

What have I done?!
    @Steamboy check på den, vår kommun tar i princip lika mycket för bygganmälan för en attefallare som för ett bygglov.
    Dessutom ligger kommunen i det högre skiktet gällande taxan, inte nog att de är dyrare per timme än grannkommunen, de räknar med att alla saker 2-3gånger längre tid... :sweat:

5. sset
    Medlem · 2 inlägg

sset

Medlem
    Hur kan det komma sig att ni pratar om Attefallshus på 15 m2 ? Det är ju tillåtet att bygga Attefallshus på 30 m2 !
    15 m2 gäller för Friggeboden !

• Laddar…
  6. B
    Allvetare · Stockholm · 7 067 inlägg

b8q

Allvetare
    Kanske för att rubriken är attefallsTILLBYGGNAD? ;)
    Den får bara vara 15 kvm.

• Laddar…
  7. H
    Moderator · Stockholm · 42 745 inlägg

hempularen

Moderator
    Det gäller attefallstillbyggnad (rubriken på tråden). Det är för ett attefallshus man får bygga 30 kvm.

8. pacman42

pacman42

Medlem
    Samt att man för attefallshus måste ha det registrerat som komplementbostad för att få bygga 30kvm, annars gäller fortfarande 25kvm.

Jag valde att bygga Attefallstillbyggnad istället för vanlig tillbyggnad efter att jag och byggnadsnämnden hamnade klinch rörande min altan som de ville räkna som BYA. Att samma byggnadsnämnd tre månader senare (när jag redan börjat bygga) godkände att en liknande altan inte var BYA i en annan del av kommunen, det grämer mig fortfarande. Jag skulle ha stått på mig (jag överklagade en gång och vann, men ärendet blev tillbakaskickat till byggnadsnämnden som då nekade med liknande argumentation men något annorlunda formulerat) och då orkade jag inte fortsätta att strida. Så resultatet blev att jag fick skära ned min utbyggnad med 3kvm.

Men skrattar bäst som skrattar sist, jag lyckades ta igen 2kvm via utbyggnad av den övriga väggpanelen och uttunning av den tidigare ytterväggen där utbyggnaden gjordes. Genom att ha skurna hörn så fick jag ned/upp ytan 1kvm till och hade fortfarande kvar samma användbara yta på utbyggnaden. Det enda var att jag inte kunde använda samma prefab-paket som jag tänkt utan fick använda mig av ett annat som man kunde göra så här med. Det nya passade sämre till just mitt hus (annan takvinkel), så utseendemässigt blev det lite sämre (men de flesta noterar inte det).

9. S
    Medlem · 1 697 inlägg
    • Laddar…
  10. pacman42

pacman42

Medlem
  11. X
    Medlem · skaraborg · 155 inlägg

xxxscrabblexxx

Medlem
    Ok. Det där var inte till någon hjälp öht för min del. Gården där utbyggnaden ska byggas har c.a 500 m till närmaste granne och den lilla markplätten på 3,5 ha börjar där och det är bara grannar åt ett håll längs vägen som slutar vid gården. Åt andra hållen är det nog en 6 km genom skogen till närmaste granne så jag lär inte behöva fråga någon. Jag undrar om jag behöver bygglov när det stått växthus och ladugård i närheten av där tillbyggnaden (nr.4) med ett växthus som mellanled är tänkt att placeras. Sen har jag tänkt göra arbetet själv så det där med 161000 i arbetskostnad kan man ju plocka bort direkt. Aluminiumfönster, mjaha jag tänkte nog hitta några begagnade vanliga tvåglasfönster Glas till växthuset finns från ett som är nerplockat (före min tid) men jag behöver bygga in dem med lister. Taket till växthuset är det enda jag tänker köpa och det ska vara delvis öppningsbart sen kommer tillbyggnaden inte att ha el där ska vara elfritt f.u toaletten som kommer att vara en förbränningstoalett men med ett batteri som laddas av solcell. Vatten värms upp av bastuaggregatet och det tänkte jag leda till dusch och badkar. Den där kostnaden som räknas på i artikeln är ju inte förutsättningslös utan beräknad på en villa eller radhus i någon storstad där innehavaren har ett välbetalt jobb mellan 9-5 och där estetiken är extra viktig. För min del är det viktigast att det blir så billigt som möjligt utan att för den skull ge avkall på kvalité eller funktion. Så min fråga är då hur mycket kan mitt bygge kosta. Gjutna plintar blir det eftersom huset står på torpargrund. Hur räknar jag ut hur många plintar jag behöver. Hur stor tyngd klarar en plint. Var köper man cementrör billigast. Tänkte gjuta i nergrävda cementrör eller duger det med papprör det kommer att bli ganska högt på vissa ställen då marken sluttar lite. Torpargrunden på huset är ca 40 cm ovan mark på den sidan tillbyggnaden skulle komma. Frostfritt djup i Västernorrland hur djupt är det. Har sett det någon gång men har glömt det. Ni får gärna skriva mer om detta intressanta ämne!

12. S
    Medlem · Stockholms · 1 711 inlägg

sunqan

Medlem
    Tror du missförstått syftet med artikeln.

Det framgår dessuton tydligt att det är ett exempel och att det är många faktorer som påverkar.

Om jag får gissa, kan du nog komma undan ganska.billigt, runt 350-400 KSEK.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.