Solceller, vindkraft, batterilager och elfordon. Gert Thell och Tina Högström har ambitionen att göra sin skånska gård helt självförsörjande på fossilfri el.

Du kan läsa artikeln här: 100 procent eldrivet på gården

• Gilla
Edvuld och 1 till
  • Laddar…
Vad har anläggningen kostat och hur mycket pengar sparar den in per år?

"Investerade i en 17 kWh solcellsanläggning"

Jag hoppas den är på 17 kW. Annars skulle den varit förbrukad efter första året...

• Gilla
  • Haha
Lintto1 och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
"Investerade i en 17 kWh solcellsanläggning"

Jag hoppas den är på 17 kW. Annars skulle den varit förbrukad efter första året...
Tack, ändrat!

"elmotorcyklarna som Gert, via sitt företag, importerar från Tyskland och säljer i Sverige"
Nu menar jag inte att det är fel så men detta pekar ju också på att det är mer än ett intresse, det är också hans yrke.
Ofta sådant sammanfaller men det kan också peka på att han fått bättre priser, har bättre kontakter och kan få "rätt" saker.
Kanske även att han för sitt företag "testar" produkter....

Men egentligen - som sagt, ofta intresse och yrke är samma sak så bara bra för honom :)

• Gilla
Samuel Bruze och 3 till
  • Laddar…
T
Lustigt att det aldrig nämns vilken påverkan batterierna har på miljön, hur många varv man kan köra runt jorden med en vanlig bil innan man ens kommit upp i vad det påverkar naturen för detta. Men det är väl som 3:e statsmakten kanske...

• Gilla
Silly Bear och 1 till
  • Laddar…
Är väl så att i början är lösningarna med 100% fossilfri el av egen produktion inte är de mest effektiva och lönsamma, men någonstans måste man börja. Är ju så med all utveckling att det är en resa, när inget utvecklas längre är det en död produkt och sedan påbörjas oftast avveckling. Tar vi det som är fossildrivet var inte det heller så optimalt och "billigt" i början, men det pågår ju fortfarande utveckling.

• Gilla
TobbeP och 6 till
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Lustigt att det aldrig nämns vilken påverkan batterierna har på miljön, hur många varv man kan köra runt jorden med en vanlig bil innan man ens kommit upp i vad det påverkar naturen för detta. Men det är väl som 3:e statsmakten kanske...
Berätta gärna hur mycket den totala miljöpåverkan för produktion och körning under en bils livslängd, säg 30 000 mil, skiljer mellan en elbil, en dieselbil och en bensinbil.

• Gilla
pabbie och 11 till
  • Laddar…
T Thomas' skrev:
Om du vet kan väl du berätta? Brukar ju snurra runt på Facebook om hur dåliga elbilar är och att man kan köra 300.000 km innan man nått samma miljöpåverkan. Som kom fram via en studie GM (tror jag?) gjorde ...

• Gilla
pabbie och 4 till
  • Laddar…
Hittar det inte nu men läste en artikel om ett hus i gbg som var i princip självförsörjande "offgrid". Allt överskott omvandlades till vätgas som sen användes för att generera el under vinterhalvåret. Tyvärr tappade man ca 50% i de konverteringarna men ändå, intressant som test i alla fall. Jo här var artikeln.. https://www.elinstallatoren.se/inne...ri/mr.-vatgas-lagrar-solenergin-till-vintern/

• Gilla
bakterie
  • Laddar…
Redigerat:
  • Gilla
J-stedt och 4 till
  • Laddar…
Det bör dock noteras då att i Norge så är elbilar momsbefriade och småbonusar tillkommer såsom gratis parkering, lägre vägavgifter, inga tullar o.s.v.
Bara momsen på en Nissan Leaf i Sverige motsvarar nästan 3 st "supermiljöbilspremier" (á 40 000), vilket skulle ha varit en väldigt stor morot för svenskar. :)
Sen är det väl en del svensksålda elbilar som försvinner till Norge för att ekonomin gör det lönsamt.

Angående artikeln hade jag som andra redan nämnd, gärna velat se kostnaden för detta projekt.

• Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
S Squall Leonhart skrev:
Det bör dock noteras då att i Norge så är elbilar momsbefriade och småbonusar tillkommer såsom gratis parkering, lägre vägavgifter, inga tullar o.s.v.
Bara momsen på en Nissan Leaf i Sverige motsvarar nästan 3 st "supermiljöbilspremier" (á 40 000), vilket skulle ha varit en väldigt stor morot för svenskar. :)
Sen är det väl en del svensksålda elbilar som försvinner till Norge för att ekonomin gör det lönsamt.

Angående artikeln hade jag som andra redan nämnd, gärna velat se kostnaden för detta projekt.
Exakt. Norge har ingen inhemsk bilproduktion som måste skyddas ...

En fundering - väl medveten om att jag kanske tänker helt uppåt väggarna fel - men ändå.
Att som i artikeln producera sin egen el och sedan sälja tillbaka överskottet till sin elleverantör. Vad är vitsen? Kan man inte lika gärna plocka blåbär och sälja till en grossist och sedan ta intäkten för att finansiera sina elkostnader? Mycket billigare. Eller, kanske mer realistiskt - hyra ut sitt hus/stuga några veckor om året - skattefritt, och finansiera fastighetens elkostnad med hyresintäkten.
Man slipper ju då också en hel rad investeringar i solceller, teknik och fysisk anslutning.
Jag kan iofs se en poäng i artikeln, att de lagrar ned infångad solcells-el till batterier. Då får man ju ett visst skydd för strömavbrott, men hur ofta är det strömavbrott? Och även den tekniken kostar ju en slant.
/MP

• Gilla
Mattias00
  • Laddar…
H Hill73 skrev:
Exakt. Norge har ingen inhemsk bilproduktion som måste skyddas ...
De handlar knappast om att skydda inhemsk bilproduktion i Sverige. Utan vad de handlar om är att maximera inkomsten till staten. Därför regleras bidragen till elfordon på ett sådant sätt att de aldrig riktigt kommer ikapp. Tänk på att de mesta av bränslets kostnad är straffskatt, inte så mycket så för batterier och el.

• Gilla
Mattias00 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.