När du ska bygga till huset finns det ett antal grundläggande byggtekniska principer du behöver känna till och följa. Här förklarar Justus Andersson dessa principer för att välja grund, stomme och förena en tillbyggnad med det befintliga huset.

Du kan läsa artikeln här: Bygga till huset - välj rätt konstruktion

Att spara den vackra tegelfasaden medför ett problem som måste lösas. Tegelfasaden är normalt luftad och då "spolar" uteluft fritt bakom teglet. I det tidigare exemplet med träfasad revs panel, läkt o förhydringspapp. Hur kan man göra med tegelfasaden?

• Gilla
jockeping och 2 till
  • Laddar…
Bra fråga. Om det är en helstensvägg är den troligen inte luftad. Om det är fråga om fasadtegel så brukar väggen ha luftöppningar (stötfogar utan bruk) längst ner och längst upp. I så fall hamnar de längst ner inomhus och de längst upp utomhus. Luftrörelsen nerifrån och upp drivs av att luften värms upp bakom teglet. Förmodligen blir luftens rörlse sämre efter tillbyggnaden. Lite svårvärderat tycker jag. Luftspalten bakom fasadteglet ska förhindra att fukten i teglet överförs till träkonstruktionen innanför. Den risken minskar i och med att större delen av teglet hamnar inomhus.

Ni får rätta mig om jag har fel men är det inte så att luftspalten bakom en tegel fasad är sammanhängande för alla sidor av huset, dvs luftspalten bakom fasad i utbyggnaden har förbindelse med luftspalten utanför/på sidan av utbyggnaden.
Om det nu är så borde man väl behöva stoppa denna förbindelsen?
Så att den kall luft utanför utbyggnaden luftspalt inte kan möte den varma luften inifrån utbyggandes luftspalt?
Dvs så att det inte bildas någon konvergens zon inne i väggen, där kall luft möter varm luft.
Vilket borde leda till fukt i väggen, speciellt vintertid när skillnaden mellan inne och ute temperatur är större.

Jag tror inte man ska överdriva det problemet. Den mesta fukten bakom fasadteglet kommer genom fasadteglet och den mesta försvinner också den vägen. Den delen av fasadteglet som hamnar inomhus får något sämre luftväxling på baksidan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.