Byggahus.se

Pris utebelysning

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
    Vad kostar det att gräva ner kabel och installera belysning i trädgården? Vi visar prisexempel på vad belysning i trädgården kan kosta och diskuterar vad som kan göra projektet dyrare eller billigare.

Du kan läsa artikeln här: Pris utebelysning

2. Excel
    Husägare Nivå 10
    600/m för grävning.? de ska väl inte dränera huset? Är det bara jag som hajjar till på priset.?

3. holmberg87
    Självbyggare · Nivå 15
    Jag tycker att exemplet låter frukstansvärt dyrt! Men det kanske är så det kostar om man inte gör någonting själv? Men 121 100kr för det där, för mig känns det helt galet..

4. P
    Medlem · Nivå 7
    600kr/m för att gräva på gräsmatta, och sedan 1h/rör för att dra i en kabel? Inte nog med det, sen ska han ha en hel timma på sig för att koppla in en lampa. Jag har helt klart valt fel branch.

Hur lång tid behöver han för att kolla om det finns plats i centralen för ett astrour? Räcker en halvdag?

5. G
    Anonym
    Som vanligt är det flera som tycker att priset måste vara fel!
    Visst det är mycket pengar men grävningen tycker jag verkar var i nivå med vad marknadspriset ligger.
    Jag tog precis in pris på att dra in bergvärme och då kostade grävning från hålet till huset 600-600kr/m vilket verkar vara i linje med grävningen i artikeln !

6. Ramnemark
    Hobbysnickare Nivå 24
    Nu är det svårt att veta hur stor tomten är och var allt ska placeras, men i vanliga fall gräver man väll för hand? Och är det inte tjäle så kommer man mycket längre än 1m/t. Känns som jobbet hade kunnat utföras för 50-75% av kostnaden.

7. Excel
    Husägare Nivå 10
    Han kanske har mycket att göra nu innan ROT försvinner och kan fläska på i offerten. Det kanske är billigare i vår när det är ont om jobb?

8. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 21
    "Ett par hundra" kr per meter för att gräva under goda förhållanden står det. Var får ni 600 kr per meter ifrån?

9. Hojte
    Nybyggare · Nivå 8
    Arbetskostnad
    Grävning och återställning, 44 400 kr (600 kr/m)
    Elektriker, 34 000 kr

Tycker det står rätt tydligt ☺

10. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 21
    Ja, titta. Jag läste i texten "Att gräva kostar uppskattningsvis under goda förhållanden ett par hundra kronor per meter, medan grävning på en skogstomt med mer komplicerade förhållanden kan kosta omkring 1 000 kronor/meter."
    Inte för att jag inte håller med om att det är enormt dyrt. Tror att det är en sak som de flesta väljer att göra själva, och inte via elfirman. Det gjorde i alla fall vi.

11. L
    Medlem Nivå 10
    Med priser i denna klassen för lampor utomhus så tycker jag inte det finns någon bostadsbubbla. Snarare borde våra hus vara värda mycket mer. Tänk bara på vad lampor inomhus måste beräknas kosta!!

12. G
    Anonym
    Köpte Rustas system för utebelysning, belyser ett träd, en buske, en klätterväxt samt 5 spottar. Skymningsrelä. Varit på varje natt sedan 2 år. Gick väl på 1000 kr i inköp och kostar väl 200 kr om året i el. Gjorde det själv (satte ner spett i jorden och borrade hål för spottarna samt satte i en stickkontakt). Vad jag ska göra för resterande 109 000 kr är jag osäker på, det lutar åt något roligt.

13. S
    Medlem Nivå 8
    Det är ju en väsentlig skillnad på både djup och bredd på diket som ska grävas till kollektorslangar än till kabelrör så den grävningen tar ju längre tid per meter eller kräver större maskin.

----------------------

När jag planerade för nydragning av el i hela huset så fick jag ett snittpris per villa på ungefär 100 000 av min elektriker. Detta pris gällde då att jag sitter och rullar tummarna.
    Jämför man dessa siffror så ska det alltså vara dyrare att sätta upp 20 lampor och några uttag med tillhörande material utomhus, vilket känns otroligt.

Sen stör jag mig lite på grävdjupen. 60 cm är ju strax under elbolagens krav för 55-145 kV.
    Egentligen en petitess i frågan då arbetet görs med maskin, men ska man späda på alla mått och tider så är det klart att det blir dyrt. 1 timme per lampa lär ju vara en väldigt avancerad lampkoppling. :p

14. P
    Medlem · Nivå 7
    Jag stör mig lite onödigt mycket på det här.

Med den angivna grävkostnaden skulle det läggas ner 74 meter kabel. (44400/600).
    Om jag inte förstått helt fel så får N1XV läggas direkt i mark, och kostar 21kr/meter på elbutik.se. Den behöver läggas ca 35 cm under marknivå. Tiden för att lägga kabeln direkt i mark är försumbar.

Sammanställt:
    Gräva 74 meter ner till 35 cm, ca en helgs jobb.
    Total kostnad för kabel: 21*74=1554 kr. Tillkommer en jordfelsbrytare för 1500 kr.

Enligt artikeln skulle dessa två poster kosta 44400 kr plus 16200 kr. Dessutom skulle elektrikern ha en hel massa timmar på sig att dra igenom kabeln, kan höfta det till 10000 kr. En helgs jobb, och man sparar in nästan 70 lax.

Hoppas att inte den här artikeln lurar någon stackare att tro att det här skulle vara ett normalt pris för den här typen av jobb. Håller inte riktigt med om att byggahus står på konsumentens sida när man helt okritiskt skriver sådana här artiklar.

• Laddar…
  15. tommib
    Husägare · Nivå 23
    Det är visserligen taget "lite" i överkant när det gäller priser, men 600kr/m är inte på något sätt orimligt för grävning när man inte vet förutsättningarna. Ska man ner 60cm i mark där man inte vet beskaffenheten så kan det ta tid. Visst, det är ganska lång tid med 1tim/rör men har ni som kommenterar någon erfarenhet av att faktiskt göra det? Jag har möjligen gjort lite installationer själv och det tar en stund med varje sträcka som ska dras. Det blir massor av kringtid med alla moment. Samma gäller montage av belysningar. Det är nog i överkant att säga 1tim/armatur men är det något som krånglar så är man snabbt där. Priset illustrerar väl att det alltid är dyrare med fast pris där hantverkaren tar höjd för ev strul som kan uppkomma. Det står till och med i texten att man kan få ner grävkostnaden till ett par hundralappar per meter om förhållandena är gynnsamma.

Räknar man med 600kr/tim för elektrikern så blir det 56 arbetstimmar, kanske lite i överkant igen, men kan mycket väl vara realistiskt om saker strular väldigt mycket för elektrikern och man räknar in restid mm.

Materialpriserna är ju naturligtvis i vanlig ordning helt tagna ur luften, eller sk grossistnettopris, vars enda existensberättigande är att lura konsumenter.