Artikelkommentarer
AndersS: Om vi ser till en förändring som delvis kan påverka är att sommarstugor förändrats till fritidshus och med det också förändrat hur de används. De har efterhand kompletterats med funktioner så de idag är att likna vid permanentboende. Om man då fortfarande hanterar dem som de gamla sommarstugorna på vintern kan problemen komma. Vissa av stugorna har dessutom gått i arv och gammal
maria01: [citat] fast den lokala firman har högre pris ibland hanlar det om mer en några kronor och sämre service?
fribygg: [citat] Om nästan 150st i länet och mer än 60st i Mjölby är få har vi nog olika uppfattning om, jag har tidigare skrivit om lönsamhet men om det såg jag inget om i artikeln du länkade till.
steve5432: [citat] Vill man ha byggteknik får man nog leta sig till youtube istället, perkins builder brothers är en utmärkt kanal, dock med kanadensisk byggteknik. Finns ju en svensk kanal "mitt liv som byggare", tyvärr väldigt skakig bild, och mer översikt över olika byggen man gör, inga detaljer och korta filmsnuttar. Kan bli mycket bättre. Tänk på hur mycket datorer och spel och sånt som
maria01: [citat] så svårt är det inte dom flesta hus på bilderna hade vart bäst att breda åt sidorna eller lagt till så det blir en vinkel och inte göra som bilden på huset från 1928 det var ju hemskt fult
karlbrutal: [citat] Nej. De senaste (fram till 2021) årens småhusbyggboom skapade en väldig konkurrens bland husfabrikanterna och pressade marginalerna till det yttersta. Det är skillnad på omsättning och vinst. Anebyhus exempelvis har omsatt strax under miljarden årligen och är nu satt i rekonstruktion.
Pettman: En annan vindatlas som kan vara bra att kolla är NEWA: https://map.neweuropeanwindatlas.eu/ Som det står i artikeln så ska man vara kritisk vad det gäller tekniken. Se till att det är något med vingprofiler som snurrar runt en axel och att det är mycket svept yta per material, inga trattar eller liknande.
maria01: [citat] plus att du kan surfa med Arkitekterna
Huddingebo: [citat] Jo det borde ju vara så. Kostnad för flytt/nyuppbyggnad till närliggande opåverkad tomt eller marknadsvärdet vore rättvist. Samtidigt borde det då vara lika rätt om man får sitt hus flyttat till en likvärdig tomt i närområdet plus 25% av marknadsvärdet.
Mats-S: Saknas länk till källan i artikeln, så här är den: https://www.energimarknadsbyran.se/el/dina-avtal-och-kostnader/valja-elavtal/klagomalsinformation/ Hänvisar man till specifika källor är det god ton att man länkar till källan :thinking: [citat] Så är det inte, på samma sajt finns även en lista på certade elhandelsföretag, och dom flesta av dem är inte producerande.
javlaandersson: [citat] Om kund väljer bort fiber som han inte behöver för tillfället, spar sina pengar istl Eller ännu bättre, inte lånar 30-40.000 för att beställa fiber som inte behövs för hushållet nu Slipper på så vis ränta och avgifter Skulle huset säljas, så prutar man 30-40.000 på priset så kan nästa ansluta till fiber Det blir 40.000 mindre att betala avgifter för vid försäljning
pacman42: [citat] Inte för att de inte skall få titta, utan för att det finns andra saker att säkra
Jonasdzm: [citat] Normalstort inkl bänkskiva och vitvaror. Ett komplett kök helt enkelt exkl. montering. Det kan fortfarande inte klassas som budget. Liknande kök för 2 år sedan landade på strax under 90.000kr.
Zodde: [citat] Skatteintäkterna ökar och det är dessa som finansierar kompensationen. I Sverige riskerar man att för mycket bränns av i byråkratiska kvarnar, omständigt och ineffektivt
jannekjuyckken: Dropventil kontra riktig oljebreännare. Han man kamin eller kaminpanna eller någon annan eldstad för ved kan det vara bra att kombinera med olja. Droppventil borde vara enkelt att installera. Någon som testat.
Papphammar666: [citat] Fast elavtal/ 5-600kr mån med allt dvs kemikalier och 30°
Daniel Frölander: E.ons installatör gjorde ett platsbesök och enligt avtal hade de möjlighet att justera offerten om något oväntat framkom men något justering gjordes aldrig. Kan tilläggas att byggnaden är en ekonomibyggnad
Jontha: Nu tänkte jag visa hur resultatet blir av allt detta billiga fusk som säljs på marknaden. Reser runt en hel del och brukar roa mig med att kontrollera fuskbyggarnas mecka - hotellbadrum. I den här symbiosen som uppstår mellan giriga ägare och lågoffertande fuskbyggare tillåts alla dessa fullösningar frodas. Jag låter denna faktaruta stå som en kommentar till hur jag ser på
Redaktionen: Det är just nu en nedåtgående spiral för huspriserna enligt Svensk Mäklarstatistik. Du kan läsa artikeln här: Priserna på hus går ner
Redaktionen: Platta på mark är en av våra vanligaste – och säkraste – grundkonstruktioner. Förutsatt att jobbet är utfört på rätt sätt ger den numera en god fuktsäkerhet. Du kan läsa artikeln här: Platta på mark
JockeHX: Högre elpriser är inflationsdrivande. Ändå säger regeringen att de inte vill sänka skatten på el för att det driver inflation. Sen när blev våra energipriser ett räntevapen?
HasseTeknik: [citat] Det är klart att man inte ska sikta efter att skada mössen, men de flesta djur och då inräknat även möss, har en förmåga att upptäcka när något börjar bli farligt och det är ju vad som händer när de närmar sig eller kryper in i en lokal fylld med möjligen ohälsosamt hög ljudnivå. Det vi borde göra är att kräva tillverkarna på bevisad funktion, så kommer det
Unikt namn: Det är inte en helt enkel övning att räkna ut inflation, och det finns flera olika modeller som används, och de tar hänsyn olika saker. Men i någon universell mån bygger dessa konsumentprisindex på vad vi som slutkund får betala för en "kasse". En "kasse" som på något vis ska representera vad svensken konsumerar i medeltal. Så blir köttet dyrare på grund av ökade omkostnader, så
Pin: [citat] jag håller med dig om att det inte är solklart. Det finns också mer än höger/vänster att beakta. Ja den allmänna uppfattningen kan skilja från verkligheten. Hur är det med Rysslands uppfattning om Nazisterna i Ukraina?
Riche_: [citat] Det är väl det klassiska? skumma de första sidorna. Folk som tycker sig berättigade att låna pengar men inte betala tillbaka. Börsen .vs. Amortering... man kan ha båda, optimering är svårt. Efter 60-100 år så är marken det som är kvar av värdet på huset; om man inte underhåller något. Skulle man fråga ett försäkringsbolag så känns det nästan så.
f10l: [citat] har du fått något bra svar? Jag läste på nätet att vitet fördubblas men att det finns ett tak på cirka 2 MSEK. Om man betalar 2 MSEK i vite och vägrar riva, vad händer då?
Per Eskilsson: [citat] (17586 till elhandelsbolaget + 4136 till elnätägaren)/4760 kWh = 4,56 kr per kWh i december December, januari och februari är normalt de månader vi gör av med mest el.
Cancerman_777: [citat] Ja visst. Jag vet inte vad det skall hjälpa eller vad en oberoende besiktningsman kostar. För min del blir det ingenting sådant. Jag gör det själv istället.
Heij83: Då kan man hoppas på att det inte ska skickas ut papper fysiskt till alla grannar i fortsättningen vid ansökan om bygglov. Vi fick fördyrad ansökan med flera tusen pga. väldigt många rågrannar som i vissa fall låg många km bort då fastigheten vi sökte bygglov på har flera mindre markplättar runt om i byggden.