Ett eget vindkraftverk som levererar el till hushållet. Visst låter det som en lockande investering när elpriserna skjuter i höjden? Nja, i praktiken är småskalig vindkraft ofta en krånglig och osäker affär.

Du kan läsa artikeln här: Småskalig vindkraft – en vansklig investering
 
Har tittat på vind i många år, men det går inte att räkna hem på något sätt.
 
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
såg ett program från england om privata vindkraftverk som sluta med att kunderna hamna i rätten mott företagen och vann för det var ingen besparing alls
 
  • Gilla
Skrålan och 1 till
  • Laddar…
Problemet med ett småskaligt vindkraftverk borde vara att när det väl snurrar så blåser det så pass mycket att elpriset ändå är lågt, och när elpriset är högt, ja då blåser det sannolikt inte.
 
  • Gilla
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…
R Riverground skrev:
Problemet med ett småskaligt vindkraftverk borde vara att när det väl snurrar så blåser det så pass mycket att elpriset ändå är lågt, och när elpriset är högt, ja då blåser det sannolikt inte.
Bara om man är miljöreligiös!
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bara om man är miljöreligiös!
Det blåser nog oavsett om man är miljöreligiös eller inte, lönsamheten i investeringen kan diskuteras. Klarar småskalig vind räntor, amorteringar och avskrivning ens med dagens pris?
 
  • Gilla
Ockupanten och 1 till
  • Laddar…
Off-grid med batteribank kombinerat med solceller på sommaren och vedeldning på vintern så skulle vindkraft kunna vara ett alternativ. Men hur många har sådana förutsättningar samt bra vindläge?

Man förstår att det är en liten kundgrupp.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 2 till
  • Laddar…
Funderat på detta en del. Kan ingenting om vind eller el så det är ju bara som man fantiserar. Nån kanske kan hjälpa till med att slå hål på fantasierna?

tänker att om man sätter många små snurror? Alltså som i typ en-två decimeter i diameter. Åsså en 20-30 (50?) såna över ett område. Typ en taknock eller så. Jag menar det krävs inte mycket för att en sån där leksnurra på träpinne ska snurra omkring. Den borde väl kunna driva nånting? Och kombinerar man massor av dom för att skala? Kanske till och med med nån slags vindflöjelform så att snurrorna vänder sig efter vinden?
 
Niclas Gustafsson Niclas Gustafsson skrev:
Funderat på detta en del. Kan ingenting om vind eller el så det är ju bara som man fantiserar. Nån kanske kan hjälpa till med att slå hål på fantasierna?

tänker att om man sätter många små snurror? Alltså som i typ en-två decimeter i diameter. Åsså en 20-30 (50?) såna över ett område. Typ en taknock eller så. Jag menar det krävs inte mycket för att en sån där leksnurra på träpinne ska snurra omkring. Den borde väl kunna driva nånting? Och kombinerar man massor av dom för att skala? Kanske till och med med nån slags vindflöjelform så att snurrorna vänder sig efter vinden?
Och? Hur skall du få ekonomi i konverteringen till el?

Och rörande att böja sig för vinden:
- http://windforce.se/vindkraft-windflower.php
 
Niclas

Tänker att det är hög risk att ta och hus flyger iväg med det extra vindfånget. Jag hade inte vågat sätta upp något på taket, men absolut om det hade gett något på mark. Men som någon sa så när det väl blåser så brukar elpriset vara lågt.
 
N Nadasurf_ skrev:
Niclas

Tänker att det är hög risk att ta och hus flyger iväg med det extra vindfånget. Jag hade inte vågat sätta upp något på taket, men absolut om det hade gett något på mark. Men som någon sa så när det väl blåser så brukar elpriset vara lågt.
Du sparar ju ändå runt 70 öre per kWh genom att du slipper överföringsavgifter och skatter.

Men, titta på denna länk över högsta medelvind:
- https://www.smhi.se/pd/klimat/pdf_stats/month/SMHI_vov_temperature_wind_jan22.pdf

I exempelvis Göteborg är max medelvind på året det som krävs för att få ut (nästan) maximal effekt ur Windflower enligt mitt tidigare inlägg. Dvs, den ger aldrig det den är specad för...
 
jag har svårt att se att man skulle få bygglov ens dom stora är ju inte direkt tysta och dom mindre låter en del med många grannar skulle nog bli galna av dom

på båtar finns det små verk att köpa men dom är ju mest till för att ladda med inte driva nåt större med
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
M maria01 skrev:
jag har svårt att se att man skulle få bygglov ens dom stora är ju inte direkt tysta och dom mindre låter en del med många grannar skulle nog bli galna av dom

på båtar finns det små verk att köpa men dom är ju mest till för att ladda med inte driva nåt större med
De kräver inget bygglov om de står på tomten! Bara om de är fästa i huset.

Edit, ett citat:
För vindkraftverk under 3m i diameter och under 20m höga (gäller V3, AirDolphin och Airbuzz) krävs inget bygglov, dessa klassas som miniverk. Men det kan vara bra att informera berörda myndigheter om dina planer innan du genomför en installation.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
De kräver inget bygglov om de står på tomten! Bara om de är fästa i huset.

Edit, ett citat:
helt otroligt man får ju knappt göra nåt i sverige utan lov men att störa granar i villaområde det är fritt fram
 
  • Gilla
perror och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.