Visst är det så, det enda som ger bevisad effekt är en som även får vistas utomhus

Jag har provat flera modeller, de fungerar ett par dagar, sedan bryr sig inte mössen längre.

Jag byggde igen alla öppningar upp till taket istället. Eller jag har snart gjort det. Så snart jag hittat en som mössen använt så börjar de leta efter en ny. Det blir allt färre möss i alla fall.

• Gilla
dajaskazal och 1 till
  • Laddar…
"Villaägarnas riksförbund byggde ett litet hus och placerade ut det i trädgården..."

Tveksam vetenskaplig ansats om man vill hypotespröva att befintlig muspopulation skräms bort. Verkar mer som den lockar till sig...

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:
"Villaägarnas riksförbund byggde ett litet hus och placerade ut det i trädgården..."

Tveksam vetenskaplig ansats om man vill hypotespröva att befintlig muspopulation skräms bort. Verkar mer som den lockar till sig...
Nja, det är ju ofta uthus och garage som innebär problem. Så det är ju vetenskapligt där...

• Gilla
TCG
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nja, det är ju ofta uthus och garage som innebär problem. Så det är ju vetenskapligt där...
Jovisst är det så. Men invändningen är att metoden innehåller fler faktorer än att bara skrämman finns där eller inte. Huset var kanske alldeles särdeles inbjudande och lät man mössen flytta in först?
För att veta skulle man byggt två identiska hus varav de ena saknade skrämma...

• Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
Cruzze Cruzze skrev:

Fast den största frågan här är förstås om de hade bygglov?

• Haha
  • Gilla
Bästerortarn och 8 till
  • Laddar…
Placerade ut en musskrämma i direkt anslutning till mitt ställe på vinden där vi har musfällan står förra hösten. Frekvensen på antalet fångade möss blev oförändrad med skrämman aktiverad. Min ovetenskapliga utredning säger mig iaf att betet i fällan lockar så mycket att ultraljudet inte stör mössen.
Jag har pluggat ur skrämman och fortsatt gillra fällor.

• Gilla
  • Älska
TCG och 5 till
  • Laddar…
Ger ingenting för dessa skrämmor, dom fungerar oftast inte, har testat flera modeller, men utan effekt, det som brukar fungera är helt vanliga fällor, där det har fastnat en hel del. Och att leta upp dom ställen där dom smiter in och täppa till istället. Ger bäst effekt.

• Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
Det är väl känt att de inte fungerar.

• Gilla
TCG och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det är väl känt att de inte fungerar.

[media]
Tyvärr många av mindre kunniga medlemar här som talat väl om dem.
Och lurat folk med mössproblem köpa dessa istället för direkt köra fällor.

• Gilla
LGCarlsson och 1 till
  • Laddar…
tror precis det är som att skrämma trastar i jordgubbslandet med diverse luftkanonener,radio,flygande örnar, etc det funkar än stund tills dom blivit vana... se det som själv titta på en skräckfilm du hoppar till första gången andra gången när tittar vet du vad som finns i skåpet

Grannen satte upp sådan där. Barnen (som inte visste om det) höll för öronen då de skulle passera. Mössen vet jag inte hur de gjorde.

• Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Köpte en, den funkar inte någonstans i huset. Testat all utrymmen, även vinden i ett desperat försök.

Garaget däremot har den gett effekt. Fullt verkstadsinredd, finns ingenting där som kan dämpa ljudet. Allt är ju hårt material som ljudet studsar vidare på.

Bor bredvid en bondgård med kohagen på andra sidan staketet. Så nej, ingen grannkatt eller räv som kan ta åt sig äran i det här fallet.

Men jag tycker så klart det är lite värdelöst då jag köpte den till köket.

• Gilla
Donn
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har provat flera modeller, de fungerar ett par dagar, sedan bryr sig inte mössen längre.

Jag byggde igen alla öppningar upp till taket istället. Eller jag har snart gjort det. Så snart jag hittat en som mössen använt så börjar de leta efter en ny. Det blir allt färre möss i alla fall.
För mig blev detta ett evighetsarbete när jag försökte täppa till gångar i marken in under skivor som satt med luftspalt på den synliga delen av grunden. På något sätt grävde mössen alltid en ny väg in (eller kanske ut!).

Det hela löste sig när jag lät ett befintligt hål vara (täppte till alla andra jag hittade) men placerade en väderskyddad låda med musingång och utgång mot det befintliga hålet och placerade där flera musfällor. Tog på det viset de flesta möss som var på väg in eller ut och ganska snart tystnade det i väggar och bjälklag. Inga nya gångar grävdes! Någon höst har det hänt att vi hört möss i bjälklaget, men då har det handlat om att jag missat att gillra fällorna, med det åtgärdat och en eller två möss fångade har det åter blivit tyst!

• Gilla
TCG och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.