Artikelkommentarer
jimih: [citat] Vad är detta för ett tvärsäkert uttalande om något man inte kan veta säkert? Banker har inte tillgång till någon kristallkula, dom kan inte veta säkert vad som kommer hända. Dom kan göra felaktiga bedömningar, dom kan räkna fel, dom kan klanta sig, och situationer kan uppstå som ingen räknat med. Dvs det kan råka bli så att ett lån med bunden ränta visar sig vara en
fahlis: Löfvenskiölds Lantmannabyggnader
(1868 års utgåva) finns digitaliserad av KB och kan laddas ner här.
gäst: jag bytte bank genom att använda mig av lånbyte.se - fick skandias bolån. sparade kanske 13 000 kr/ år. allt gick smidigt och de gjorde allt åt oss
gäst: Är det så mycket fett i duschavloppet? Köksavlopp fattar jag i alla fall om man inte är vegetarian....
lars_stefan_axelsson: Dessutom så är väl inte problemet att CE-märkning saknas, utan att produkten är CE-märkt men inte uppfyller kraven eftersom man skiter i att testa/bygga för dessa utan bara ritar dit alla märken...
Attimannen: Visst får man lägga en plastmatta ovanpå en annan, om där är fall. Man skär bara av allt uppvik samt någon dm runt brunnen och spacklar den kanten som blir. Det finns inget lättare än att kolla fall där det redan ligger en matta, häll ut vatten och se om det ställer sig.
KnockOnWood: [citat] Men visst är det charmigt :wow: Handfat och vattenkaraff på ett gammalt bord (var slår man ut vattnet, i toan så det stänker :p ). Och rakspegel på gavelväggen. Det enda som saknas är rakkniv och strigel. Vad är det förresten som hänger under rakspegeln, ett rivjärn? För att ta kalla avrivningar? Men hur lång tid tar det innan fotogenlampan ovanför duschkabinen satt eld på
KnockOnWood: [citat] Då hade han väl åkt ut direkt, liksom licensskolkarna gjorde. Och när man väl börjat slingra sig är det kört, det finns ingen väg tillbaka. https://www.youtube.com/watch?v=zW3AHNXL4XQ Men denna ministär blir nog inte så långlivad ändå :rolleyes:
Thomas59: [citat] Ja i specifika fall får man ju anpassa strategin. Generellt gäller dock att man så långt möjligt bestrider alla yrkanden, helt eller delvis. Sen ska man väl inte dra allt för stora växlar av ett avgörande i TR. För att kunna analysera domen bör man nog ta del av såväl yrkanden, bevisning, dom och domskäl.
Nisken: Ser väldigt mörkt ut, med alldeles för lite fönster för min smak. Hoppas de målar huset i nån ljus färg, det lättar upp intrycket lite. En del intressanta energilösningar, men jag skulle inte rekommendera att ta in tillluften via en lång underjordsledning. Risken för fukt och därmed mögel i ledningen är påtaglig. DET vill man INTE ha i tilluften.
Majgårdarna: Pannor klarar nya krav http://www.atl.nu/teknik/pannor-klarar-nya-krav?utm_source=sprinkle&utm_medium=widget&utm_content=www.atl.nu http://www.sbba.se/$-1/file/filarkiv/sbba/pressmeddelande-ecodesign-2014-10-15.pdf
gäst: Visst anarki kan vara bra, så länge det inte drabbar andra, t.ex. grannar, barn som dör pga livsfarliga byggen. Det är då de stora problemen rullar in...
gäst: Vilken lag eller föreskrift förbjuder eldning av rivningsmaterial?
gäst: Den lagen är räddningen för alla gamla olagliga byggnader! (kanske inte vad lagstiftaren tänkt sig?) Numer är det lätt för fritidshusägare på kusten med dom bästa lägena, att avskärma hela bakomliggande områden från deras havsutsikt. Metoden är enkel: samtliga på den gatan ger varandra tillstånd för byggnation av tillbyggnad samt plank närmare än 4,5 meter. Helt lagligt har
gäst: Snälla ni alla skeptiska!!! FengShui ÄR en inredningskonst precis som all annan inredning med skillnaden att det handlar om att skapa balans... Sedan om man tror eller inte på de olika väderstrecksenergierna spelar NOLL. det viktigast är att man får ett bra resultat och trivsel...Inte sant?? Så klanka inte ner på FengShui det är toppen med olika komplement och valet är fritt!!! Tack
mexitegel: Håller med Nisken här, det finns ingen rimlighet i att sätta amorteringskravet så lågt som 50%. Varför ska medborgarna själva inte få välja om de vill lägga mycket på räntor eller inte. Det är bra att staten tar ett ansvar men i det här fallet har det gått för långt. Min högst personliga åsikt är att Herr Ingves borde tänka på ett generationsskifte. Jag tycker inte han är
gäst: [citat] Lagen hetsades fram maximalt. Fakta är dock att nästan varenda sosse i riksdagen sa ja till lagförslaget, oavsett remissinstansernas varnande kommentarer. Vid en första anblick kan denna frihet ses som ett framsteg. I praktiken uppstår dock problem så fort man skall sätta spaden i jorden. Orsaken är att riksdagsledamoterna inte är tekninker och ingenjörer, utan glada amatörer.
JRapp: Hej Vi har ett sjuttiotalshus på betongplatta med 150 mm under. Nu tänkte vi lägga golvvärmeslingor direkt på betongen men bara i köket. Sedan ska vi flytspackla och eventuellt bara olja eller lacka spacklet eller toppa med ett betongliknande designgolv som bygger ett par millimeter. Är det tillräckligt med 150 mm isolering eller riskerar vi fuktskador? Huset ligger högt och det är inte
Tord_Lj: [citat] Just det, därför skall jag och pojken timra ett Eldhus. Har ingen skorsten utan en sk eldpall inne i stugan och en lucka i taket, Vikingarna använde tekniken och ända fram till 50-talet användes typen av skogsarbetare i Norrland. Vi får välan se vad överhögheten tycker men jag kommer att börja svaret med "Har läst i media att Landsbygdsministern anser ...". Ha dé
Redaktionen: Bostadspriserna fortsätter uppåt och många säljs redan innan de visats. Du kan läsa artikeln här: Trend håller i sig: Bostäder säljs före visningen
lars_stefan_axelsson: [citat] Och jag är gammal nog att komma ihåg när de, privatägda, bankerna stängde klockan tre. Utom på torsdagar då de höll öppet till fem. Vad gäller mina apotek så har det närmaste kortat sina öppettider sedan avregleringen, medan jourapoteket har öppet dygnet runt som alltid (eftersom de har andra kunder än oss). Så öppettiderna har inte med nödvändighet något med en
scania r500: Kolla priser är bra! Men ta även referenser på entreprenören, många som är billiga genar också en del själv skulle jag tagit den som ligger mellan dyraste och billigaste, samt att person kemin skall stämma.
gäst: Micke på Järfälla Kök – Vad har ni för leveranstid?
mr_bygg: Försök få en bekräftelse av hantverkaren antingen via mail eller inspelat telefonsamtal där det framgår att du fått en ungefärlig prisuppgift. Tyvärr är det allt för många hantverkare som överhuvudtaget inte känner till vilke skyldigheter de har när de lämnar en ungefärlig prisuppgift vilket i sig är helt obegripligt. Så innan du börjar argumentera med konsumenttjänstlagen
Redaktionen: El, värme, avfall och vatten i flerbostadshus är dyrast i de små kommunerna. Du kan läsa artikeln här: Högre kostnader i små kommuner
Boan: Var i ett gammalt hus i Lyon där varje lägenhet hade sitt eget värmesystem med gaspanna.... värme som är centralt reglerad är ju styrd att inte kunna ge mer än 20 grader, eller vad man nu bestämt. VV är ju en sak att mäta, samt el, det är ju betydligt enklare. i min första lägenhet hade vi schablon på elen, det var väldigt bra! :) det gick på m2, fanns inget incitament
KnockOnWood: Där ser man! Glöm alltså inte att gravera in mobilnumret i ringen :D
LAnsgar: Hihi.. Funderade på att dra igång en omgång pop-corn innan jag började läsa kommentarerna. Det borde jag ha gjort.. De mest förväntade dissarna: - I Vaxholm får man bara bygga likadant som jag tror att man gjorde förr i tiden. - Jag tror detta är dyrt och därmed dåligt. - Jag bestämmer att detta är fult. Samtliga föll in! Eftersom jag är på bra humör bjuder jag på några till: