1 216 läst ·
10 svar
1k läst
10 svar
Utredning: Inte kostnadseffektivt med individuell mätning
På konsumentens sida
· 3 636 inlägg
Det blir ingen individuell mätning av värme och varmvatten i lägenheter.
Du kan läsa artikeln här: Utredning: Inte kostnadseffektivt med individuell mätning
Du kan läsa artikeln här: Utredning: Inte kostnadseffektivt med individuell mätning
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Bra!
Då borde det ju inte vara lönsamt att mäta el- och vattenförbrukning för oss villaägare heller
Då borde det ju inte vara lönsamt att mäta el- och vattenförbrukning för oss villaägare heller
Skälet till att det inte är lönsamt med individuell mätning i lägenheter är ju att det är så svårt att få till en korrekt mätning. En lägenhet som ligger mitt i ett hus behöver ju knappt någon egen värme då lägenheterna runtomkring läcker värme till dem. Säremot så kommer lägenheterna högst upp och längst ner lida då de bara läcker ut värme ut ur huset men de får inget tillskott. Alla dessa effekter gör att den inte är säkert att den som gör en energibesparande åtgärd kommer att få fördelarna av den. På det hela taget är det därför bättre att hyresvärden eller bostadsrättsföreningen står för de totala energikostnaderna och därför får alla lika stort incitament att genomföra energibesparingar då det ger alla en lika stor del av vinsten.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Dina små stavfel syntes inte. I alla fall inte förrän du påpekade dem.
Vi har väl blivit avtrubbade nu när tidningarna i stort sett bara vidarebefordrar TT-nyheter på knagglig svenska.
Vi har väl blivit avtrubbade nu när tidningarna i stort sett bara vidarebefordrar TT-nyheter på knagglig svenska.
Vilka kostnader de skulle blivit om man skulle tvinga samtliga fastighetsägare att installera individuell mätning av värme och varmvatten...
Frågan är dessutom hur mycket miljön skulle tjäna på det? med tanke på att massa mätare skulle behöva tillverkas... Det borde räcka till ganska många duschar....
Sedan så tror jag inte att det skulle göra någon skillnad på den totala förbrukningen i ett flerbostadshus... Vissa skulle börja snåla andra skulle inte ändra sina vanor alls och vissa skulle börja slösa....
alltså ett 0 resultat...
Men kostnaden för fastighetsägaren är extrem... som inte går att hämta hem då man måste minska avgifterna/hyrorna....
Jag misstänker att flera fastigheter skulle behöva flera mätare... en till köket och en till badrummet... underbart....
Frågan är dessutom hur mycket miljön skulle tjäna på det? med tanke på att massa mätare skulle behöva tillverkas... Det borde räcka till ganska många duschar....
Sedan så tror jag inte att det skulle göra någon skillnad på den totala förbrukningen i ett flerbostadshus... Vissa skulle börja snåla andra skulle inte ändra sina vanor alls och vissa skulle börja slösa....
alltså ett 0 resultat...
Men kostnaden för fastighetsägaren är extrem... som inte går att hämta hem då man måste minska avgifterna/hyrorna....
Jag misstänker att flera fastigheter skulle behöva flera mätare... en till köket och en till badrummet... underbart....
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
En gång för länge sedan hade de någon slags mätare på värme-elementen i en del lägenheter.
Jag vet inte hur det fungerade, eller vad de hade för funktion, för jag bodde aldrig i ett sådant hus själv.
Men jag fick för mig att det var något slags värmemätning.
Någon som vet?
Jag vet inte hur det fungerade, eller vad de hade för funktion, för jag bodde aldrig i ett sådant hus själv.
Men jag fick för mig att det var något slags värmemätning.
Någon som vet?
Jodå, de förekom bl.a på Johanneberg i Göteborg. Ett rör med okänt innehåll som hängde på radiatorn, samlades in en gång i kvartalet och lästes av. Den som vintertid hängde en våt handduk över mätröret fick väldigt låga värmekostnader. Jag tror att de försvann dels för att avläsningen blev dyr och dels för att det var lätt att fiffla med dem.
Om jag har förstått rätt så bygger allt i grunden på ett EU-direktiv för att minska eneriganvändningen i europa. Ser man på det hela ur ett europeiskt/sydeuropeiskt perspektiv så är ju individuell mätning lite effektivare. Ute i europa så går det inte åt så mycket värme som i Sverige så de får inte samma problem med att man värmer upp varandras lägenheter som vi har. I tex. Frankrike och Spanien så går nog den mesta energin åt till varmvatten och AC och de delarna hålls kvar inom den egna bostaden på ett annat sätt än vad uppvärming i Sverige gör på vintern.mexitegel skrev:
Var i ett gammalt hus i Lyon där varje lägenhet hade sitt eget värmesystem med gaspanna.... värme som är centralt reglerad är ju styrd att inte kunna ge mer än 20 grader, eller vad man nu bestämt.
VV är ju en sak att mäta, samt el, det är ju betydligt enklare.
i min första lägenhet hade vi schablon på elen, det var väldigt bra!
det gick på m2, fanns inget incitament överhuvudtaget att snåla på elen där!
VV är ju en sak att mäta, samt el, det är ju betydligt enklare.
i min första lägenhet hade vi schablon på elen, det var väldigt bra!
Klicka här för att svara