mr_bygg skrev:
30 000:- räcker inte till plantering av några större träd så jag skulle tvärtom vilja påstå att det är en orimligt låg siffra.
Du har nog inte förstått förslaget. Summan 30.000:- var inte ämnad till nya träd. Meningen var att syna grannens påstående om ovärderligt livsverk.

Om någon sågade ner tre träd hos mig skulle jag gladeligen ta 30 kkr istf nya träd.

Men i en domstol skulle jag gladeligen argumentera för full ersättning om någon fylltratt sågat ned dem.

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
gäst skrev:
Trams. Mord har lägre straffvärde än skattebrott mot staten.
Vad baserar du detta på?

Brottsbalk (1962:700), 3 kap 1 $
1 § Den som berövar annan livet, döms för mord till fängelse på viss tid, lägst tio och högst arton år, eller, om omständigheterna är försvårande, på livstid. Lag (2014:274).
Skattebrottslag (1971:69), 4 §
4 § Om brott som avses i 2 § är att anse som grovt, döms för grovt skattebrott till fängelse, lägst sex månader och högst sex år.
Vid bedömande om brottet är grovt skall särskilt beaktas om det rört mycket betydande belopp, om gärningsmannen använt falska handlingar eller vilseledande bokföring eller om förfarandet ingått som ett led i en brottslighet som utövats systematiskt eller i större omfattning eller i annat fall varit av synnerligen farlig art. Lag (1996:658).

Nyfniken skrev:
Du har nog inte förstått förslaget. Summan 30.000:- var inte ämnad till nya träd. Meningen var att syna grannens påstående om ovärderligt livsverk.

Om någon sågade ner tre träd hos mig skulle jag gladeligen ta 30 kkr istf nya träd.

Men i en domstol skulle jag gladeligen argumentera för full ersättning om någon fylltratt sågat ned dem.
Jag förstod poängen men begriper inte hur det praktiskt skulle gå till att avgöra om träden verkligen är exempelvis grannenslivsverk och summan är rimlig eller om det handlar om ditt resonemang att du struntar egentligen i träden men skulle argumentera för maximal ersättning i alla fall. Varför gå med på ett skadestånd som inte ens täcker planteringen av några år gamla träd, det är ett orimligt skadestånd som jag ser det? Har man orsakat en skada är det inte mer än rimligt att man ersätter den.

Om man nu har problem med träd hos en granne där man tror att grannen egentligen inte bryr sig om träden så gå över till grannen och be och få köpa träden för exempelvis 30 000:-. Funkar inte det höj beloppet tills smärtgränsen är nådd. Struntar man i att göra det och helt enkelt bara sågar ner träden då får man räkna med att det kommer att kunna bli ett högt skadestånd. Jag har en kompis som gjorde precis det och det fungerade utmärkt. Hans granne hade flera höga träd som skymde solen för flera andra grannar och de hade bråkat i åratal om det och bara krävt att grannen skulle kapa ner dom. När han föreslog att han skulle köpa träden för en tillräckligt bra summa så var det inga problem.

• Gilla
Elektra
  • Laddar…
Tja - i mera "gammeldags" länder som Iran mm tror jag man sågar
av marodören den brottsförosakande kroppsdelen så att säga - mkt
pedagogiskt faktiskt - i detta fall högerarmen får man förmoda ... .

Jag hade föresten ordföranden för en grannsamfällighet här i förmid-
dags - hon ville jag skulle fälla tre träd som står på vår samfällighet,
men som de anser stör deras samfällighet mkt billigare än det anbud
på 10-15 tusen spänn de fått - dessa träd står på den del av vår sam-
fällda mark som närmsta samfällighetsmedlem bestämmer över - och
de säger sig ha fått denna medlems saliga tillstånd - anbudet lär (utan
att jag iofs sett träden) vara en chansning från trädfällaren, men det
låter jag dom nog betala för annars kommer de anse sitt gnällande
befogat och bara intensifiera det framgent för den långa trädbevuxna
gränslinje vår samfällighet har med dem ... .

Redigerat:
palbin skrev:
Tja - i mera "gammeldags" länder som Iran mm tror jag man sågar
av marodören den brottsförosakande kroppsdelen så att säga - mkt
pedagogiskt faktiskt - i detta fall högerarmen får man förmoda ...
Nja, det behövs väl båda händerna för att köra en motorsåg säkert?
Och än har vi inte Sharialagar här.

Men det är ju ett brotts-straff, inte ett skadestånd vilket diskussionen här gäller.

Det finns topphandsågar avsedda köra med endast en hand
- tex Stihl MS200T - så om det handlar om en första förseel-
se kan man ju enligt devisen hellre-fria-en-fella nöja sig med
att kapa högran - men det vet ju ingen hur dessa öga-för-öga-
tand-för-tand lagtänkare tänka ... .

"Brotts-starff" - bra formulerat :) ... .

Redigerat:
palbin skrev:
..."Brotts-starff" - bra formulerat :) ... .
Tack, men jag skrev straff ;)

Lite petigt ,men Iran har inte Sharia lagar så vitt jag förstår. Läste lite grand på nätet och dödsstraffet används friskt men inte stympning och andra former som man förknippar med det medeltida (tex stening) i Iran.

/Daniel

Tja - i vart fall läste man väl här och där i samband med revolutionen
(Shahens avsättande) - var det 1979 eller så - att revolutionsgardiste-
rna sköt de flesta misstänkta (för ngt överhuvudtaget) - var de icke-
troende spelade det ingen roll - var de troende och skyldiga så ham-
nade de rättmätigt i helvetet - medan om de var troende och oskyldiga
hamnade i en himmel full av oskulder ... bara ngt jag läst på ett par
ställen iofs ... . MEN om det stämmer kan det ju avsevärt förenkla
den numera ytterst dyrbara och komplicerade rättsmaksinen ... . Iofs
inget vi kan besluta om på denna web-sida ... . HA DE

PS. Shahen - Mohammad Reza Pahlavi - det var en sk "class act" -
han beställde tex nästan hela produktion av första årgången Dompan
Rose (1959) till firandet av 2500 åres jubeleet av det persiska imper-
iet (tillsammans med en del andra läckerheter får man förmoda) - de
återstående flaskorna av denna (därför) sällsamma dryck säljas för
cikra 200 tusen pix :) ... .

Redigerat:
G
Oscar Pretorius Australien som sköt sin fästmö genom dörren: döms till fem års fängelse, men kan vara ute efter 10 månader.

Inte så farligt...! Inte ens i nivå med skattebrott.

Sveriges Rikas Lag

Vad har ett dråp i Sydafrika att göra med ett skattebrott i sverige att göra? Vad har något av det att göra med motorsågsmassaker mot ett livsverk?
Hoppas han får betala skadestånd på 45000:- och hon tas om hand med hjälp av LPT

• Gilla
Elektra
  • Laddar…
mr_bygg skrev:
Jag förstod poängen men begriper inte hur det praktiskt skulle gå till att avgöra om träden verkligen är exempelvis grannenslivsverk och summan är rimlig eller om det handlar om ditt resonemang att du struntar egentligen i träden men skulle argumentera för maximal ersättning i alla fall. Varför gå med på ett skadestånd som inte ens täcker planteringen av några år gamla träd, det är ett orimligt skadestånd som jag ser det? Har man orsakat en skada är det inte mer än rimligt att man ersätter den.

Om man nu har problem med träd hos en granne där man tror att grannen egentligen inte bryr sig om träden så gå över till grannen och be och få köpa träden för exempelvis 30 000:-. Funkar inte det höj beloppet tills smärtgränsen är nådd. Struntar man i att göra det och helt enkelt bara sågar ner träden då får man räkna med att det kommer att kunna bli ett högt skadestånd. Jag har en kompis som gjorde precis det och det fungerade utmärkt. Hans granne hade flera höga träd som skymde solen för flera andra grannar och de hade bråkat i åratal om det och bara krävt att grannen skulle kapa ner dom. När han föreslog att han skulle köpa träden för en tillräckligt bra summa så var det inga problem.
I mitt fall är ju ett av två val grannen kan göra att få motsvarande träd planterade på samma ställe betalt av kompisen som sågade ned det. Det andra valet är mer ett psykiskt skadestånd för smärtan att någon förstört ett livsverk, något som bör värderas mycket lägre eftersom de gör det i alla andra fall, tex att behöva leva med att ha blivit misshandlad. Den psykiska ohälsan värderas lågt i domstolen.

Krullert skrev:
I mitt fall är ju ett av två val grannen kan göra att få motsvarande träd planterade på samma ställe betalt av kompisen som sågade ned det. Det andra valet är mer ett psykiskt skadestånd för smärtan att någon förstört ett livsverk, något som bör värderas mycket lägre eftersom de gör det i alla andra fall, tex att behöva leva med att ha blivit misshandlad. Den psykiska ohälsan värderas lågt i domstolen.
Men i en domstol döms ett skadestånd ut där storleken beror på den skada som orsakats. För mig är det helt obegripligt att någon skulle välja att avstå från ersättning för själva skadan och bara nöja sig med att kräva ersättning för psykiskt lidande. Om personen som drabbats dessutom egentligen inte lidit någon psykisk skada utan bara är hederligt förbannad så skulle det ju innebär 0:- i ersättning.

Ditt resonemang tycker jag håller bra vid en direkt förhandling med den drabbade där den som orsakat skadan kan försöka förhandla fram en ersättning som den drabbade kan acceptera även om det inte täcker kostnaden för återplantering av likvärdiga träd. Så det finns all anledning att försöka göra upp innan det går till domstol för den som orsakat skadan eftersom det uppenbart kan bli riktigt dyrt i annat fall.

Redigerat:
  • Gilla
Elektra
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.