938 läst ·
3 svar
938 läst
3 svar
Amorteringskravet skapar oro i byggbranschen
På konsumentens sida
· 3 636 inlägg
Byggföretagen är splittrade när det kommer till det nyligen presenterade amorteringskravet.
Du kan läsa artikeln här: Amorteringskravet skapar oro i byggbranschen
Du kan läsa artikeln här: Amorteringskravet skapar oro i byggbranschen
Ja, det är verkligen jätteallvarligt att det blir svårare för unga att också de skuldsätta sig för livet med enorma bolån. Jag är ung och jag anser att det är värt att tumma på krav som hög standard, boyta, jättebra läge och nära till allt när boende ska väljas, för att få ner priset. Jag lägger tex. hellre ett par tusen i månaden på bensin till bilen istället för att betala 7-8000 i ränta till banken varje månad och får åka cykel vart jag än ska. Nog kan unga också komma in på marknaden utan att behöva bli totalt ruinerade på kuppen. Det har jag själv fått erfara (tack Gud!). Men det är väl lite av en prioriteringsfråga, vilka krav på boendet är viktiga och vilka är det inte. Måste man absolut ha den där nybyggda villan med bara 1km till jobb, skola, gym, caféer, snabbköp och krog, med stort uterum, bubbelpool, dubbla tvättställ, centraldammsugare, uppvärmt dubbelgarage med fjärrstyrning till portarna, vinkällare, ett rostfritt kök som ser ut som en obduktionssal, bastu, golvvärme, biljardrum osv., ja då är man som det ser ut i dagsläget tvungen att gå till banken och ta på sig ränteoket om man inte redan är rik.
Fölr det första är 50% alldeles för lågt satt tak. 70% är fullt tillräckligt om det är stabilitet vid en evt prissänkning i marknaden man är orolig att den destabiliserar banksystemen och tvingar folk att sälja då panterna inte längre täcker lånen.
För det andra kan man hjälpa förstagångsköpare in i marknaden som i Finland, där staten garanterar topplånen för ditt FÖRSTA bostadsköp.
Att vi ska ha ett lånetak och amortering ner till det för ALLA över en längre tid är säkert. Det tjänar alla på, utom husfabrikanter och säljare då.
För det andra kan man hjälpa förstagångsköpare in i marknaden som i Finland, där staten garanterar topplånen för ditt FÖRSTA bostadsköp.
Att vi ska ha ett lånetak och amortering ner till det för ALLA över en längre tid är säkert. Det tjänar alla på, utom husfabrikanter och säljare då.
Håller med Nisken här, det finns ingen rimlighet i att sätta amorteringskravet så lågt som 50%. Varför ska medborgarna själva inte få välja om de vill lägga mycket på räntor eller inte. Det är bra att staten tar ett ansvar men i det här fallet har det gått för långt.
Min högst personliga åsikt är att Herr Ingves borde tänka på ett generationsskifte. Jag tycker inte han är med i matchen riktigt.
Min högst personliga åsikt är att Herr Ingves borde tänka på ett generationsskifte. Jag tycker inte han är med i matchen riktigt.
Klicka här för att svara