Artikelkommentarer
Cujo: Angående träullit. Herr Olsson från SP, kanske borde göra lite efterforskningar innan han sitter likhetstecken mellan träull och träullit. Träullit är vanligt förekommande som tak i simhallar. Så fukt o mögel borde knappast vara ett problem.
Kirre2: Man behöver knappast blåsa ut allt i huset för att dra in lite el! (Gud förbjude!) Men i så fall! Då ska jag bara skrapa ihop tre miljoner!
gäst: Efter 20 års erfarenheter av linoljefärg säger jag, skippa terpentinet helt, blanda bara färgen till första strykningen med 70% kokt linolja sen behöver golvet minst 3 kanske 4 strykningar så blir det väldigt hållbart.
gäst: Bra linoljefärg luktar gott och torkar på 24 timmar. Är dessutom mycket mer miljövänligt än vattenbaserade plastfärger som färghandlare gärna säljer (låg tillverkningskostnad). Bra linoljefärg är bl a Allbäck, Wibo, Ottossons, Gysinge samt Kulturhantverkarnas. Många färghandlare saluför i sina egna varumärken något som de kallar för linoljefärg men den är inte av hög
roland53: När det gäller Lunds Kommun så förvånar man sig inte längre. Det senaste är nu att Lundafastigheter beställer konsulter för stora pengar utan lagenlig upphandling. Det har varit cirkus med fastigheter och bygge i många år nu. Egentligen borde SVT:s Uppdrag granskning gå in och vända på alla stenar. Det finns nog en och annan "lustig" skalbagge under dessa stenar..... Ingen ställs
Globetrot: Blir intressant att följa. Man brukar ju inte få ersättning för sveda o värk i Sverige. Felaktigt kan jag tycka. Stämmer de för specifika kvarvarande fel? eller för det jobbiga med hantverkare i 5 år?
Niklasloow: Rundade hörn är underbart dagen huset renoveras. Sedan som tidigare sagt, så långt mellan olika sovrum, sedan dessutom kök, toalett och tvättstuga i varsitt hörn. Samt 3 sovrum brevid sig, varje tonårs barns dröm. Intressant artikel i övrigt dock :)
Redaktionen: Prisökningarna på hus ser inte ut att avta enligt statistik från SCB. Du kan läsa artikeln här: Huspriserna stiger
elpaco: Magnus: och så här i backspegeln gjorde du sen en jäkla förlust .. Min huvudpoäng är dock samma som Daniels - det går inte att med kraft hålla nära sin obundna del, när hälften är långtidsbundet.
Redaktionen: Det här är en instruktion för hur du gör när du ska måla ett trägolv med vattenbaserad färg. Du kan läsa artikeln här: Måla trägolv med vattenbaserad färg - så gör du
stefancrs: Inflation / deflation är inte så enkelt som att det går knyta an till prisutveckling. När något specifikt, t.ex. TV-apparater, blir billigare så betyder det inte att mina pengar generellt sett har blivit värda mer. I TV-apparater, absolut, men inte nödvändigtvis i stort. Hade vi haft generell deflation så hade vi sett lönesänkningar, problem med att ha råd med produktionen av
gäst: var kan man anmäla Uc för behandling av person uppgifter på detta vis? När det inte blev något betalt el någon affär då ska det bort och trakessera en person i 12 månader.Vem fan har gett de såna rättigheter det här den äkta terrorismen
HasseTeknik: DoktorMabuse : Banken sitter ju på pantbrevet och kan alltid kräva att det löses (även om familjen får flytta till tält).
Gäst: Aha! Det där känner jag igen. Ett av Arlövs intressantare hus.
gäst: Äger et stort hus (egen stor lght + två uthyrning). Funderar på att installera vattenburen värme, men det finns inte fjärrvärme här och önskar inte i första hand att borra till grundvärme. Frågan är: Går det att installera vattenmantlad spis i alla 3 lägenheterna som värmer till ett o samma system?
Redaktionen: Låga räntor och förbättrad ekonomi gör att husbyggandet ökar på flera håll i landet. Du kan läsa artikeln här: Allt fler vill bygga hus
gäst: En luftvärmepump har ju den fördelen att kunna ge kyla på sommaren. Vi har både vattenburen golvvärme och luftvärmepump i vårt uterum och ligger solen på händer det att vi får börja köra kyla redan i februari/mars.
Redaktionen: Det är omöjligt att själv räkna ut hur mycket det skulle kosta att lösa eller flytta bundna bolån. Men från 1 juli är reglerna åtminstone mer rättvisa. Du kan läsa artikeln här: Bättre regler för att lösa bundna lån
Redaktionen: Vardagsrummet är viktigast när husägare får prioritera inför bostadsköpet. Du kan läsa artikeln här: Sociala ytor dominerar intressesfären
gunbjorn: Billiga vitvaror går att bytas ut, men väggar som buktar och ojämnt golv... Hur är det med övrigt material? Är det så hälsosamt att det fungerar att vistas i samtliga rum utan att ögon och hals bränner eller att få astmaliknande anfall och att ständigt (året runt) behöva ha fönstren på glänt för att få luft, vilket är min erfarenhet av ett annat slag av modulhus? Pest eller
Arneswed: Kom också ihåg, att verkningsgraden på elradiatorer alltid är 100% vad än försäljaren säger.
Nerre: Vitsen med en vinkällare är att många viner (dock inte alla) blir bättre av att lagras. Visst kan man låta vintillverkaren lagra vinet och betala dem för det, men det är roligare (tycker jag i alla fall) att köpa vinerna unga och lagra dem själv. Det är väl som med böcker, vissa tycker om att ha en bokhylla full med böcker och andra lånar på biblan:) Sen för min del så gör jag
MrTim: ibland är det dom enkla lösningarna som ger dom mest effektiva resultaten.
Gäst: Atterfallshus krångligare än väntat Det är en mycket stor risk att personer som hört att husen inte kräver bygglov tror att det är samma som med en friggebod, att det inte heller krävs anmälan. Men tyvärr så gör det det. Då riskerar man höga böter. Om man bygger utan startbesked så kostar det 11 100 kronor i sanktionsavgift, plus ett tillägg per kvadratmeter. Sedan görs avdrag
KnockOnWood: [citat] Nu är jag med! Det finns en liten länk på nyhetssidorna som tar dig till forumet i stället, med de större redigeringsmöjligheterna som det ger: [bild] Jag skall läsa in mig lite om Weimarrepubliken. Vet att de ökade på antalet nollor på sedlarna i rasande takt. Folk fick ut lönen två gånger om dagen, annars blev den värdelös :p
gpy: @injonil: ändringen från fastighetsskatt till fastighetsavgift var inte självfinansierad utan finansierades av höjd kapitalvinstskatt. Men, jag är inte emot den "nya" fastighetsavgiften, däremot ränteavdrag.
gäst: Det är isoleringen i skorstenen som blir till pulver tillslut av värmen och åren. Så då har man ett några hundra grader varmt stålrör rakt igenom huset istället för en skorsten. Även om själva pipan ser fin ut när man tittar ned i den. OCh köp inte de där skitskorstenarna på byggvaruhusen. De är oftast bara typgodkända för max 350 grader och kortvarig drift. MEdans om du köper
thomas33: [citat] Varför skulle det vara svårare att släppa sotningen fri, än det var att låta fler sköta bilbesiktning? Jag ser det som en betydligt större risk med bilar, än hus som brinner.