K
Kallebo: Jag har läst de flesta trådar som finns här. Bilderna i artikeln är väldigt inspirerande, men jag skulle vilja se exempel från vanliga villaträdgårdar i stadsmiljö.. Jag får väl skapa en egen projekttråd den dagen det blir aktuellt, nästa eller näst-nästa sommar :)
6 svar · 6,2k läst
R
gäst: [citat] Kanske för att en riktig hatverkare vet att det är befängt att kakla innan skivan är på plats. Kan funka men kan lika gärna bli som i de här fallet. Men självklart ska kunden få som de vill ha det. De som måtta kunde klart förklarat att en sned vägg får man fixa till. Om man har lagt 64000 på skivan vill man väll inte ha att den blir kringelikrok efter en sned kakling.
59 svar · 12,0k läst
R
gäst: Jag håller med. Vi har också modern linoleum i hallen och det går alldeles utmärkt. Vi har småbarn men har inte märkt några problem med vatten efter snö m.m. Kommer det in större mängder torkar jag förstås upp. Men det skulle jag ju ha gjort på vilket golv som helst.
7 svar · 2,5k läst
pacman42
pacman42: [citat] Jag har tittat på deras produkter och tycker inte att informationen var bristfällig alls. Allt är väl dokumenterat om man bara läser dokumenten, att fatta beslut på en summarisk beskrivning håller ju inte. Då är det den som inte läst in sig tillräckligt som är ansvarig. Det är som att köpa bil utan att undersöka vilka egenskaper den har. Det vore ju försmädligt att komma
10 svar · 5,4k läst
Redaktionen
Redaktionen: Otydliga och olika regler i olika kommuner gör det svårt för privatpersoner att utrusta taken med solceller. Du kan läsa artikeln här: Solenergi missgynnas av regelkrångel hos kommunerna
0 svar · 689 läst
mexitegel
mexitegel: Från artikeln: [citat] Slutsatsen man kan dra av artikeln är att någon uppenbarligen måste vara ett väderorakel av av rang som väl både tittar i fiskmagar och kaffesumpen. För hösten börjar per definition först om en knapp månad, vid höstdagjämningen 22-23 September och SMHI's träffsäkerhet är på bara 85% för kommande dygn och är nere på runt 70% för kommande 5 dagar. Så
4 svar · 1,2k läst
R
Really?: Ok, bra råd, låt bli att vara dum i huvudet och använda något med öppen låga nära hus. Jisses..
3 svar · 1,9k läst
Redaktionen
Redaktionen: Säljarna har en kraftigt ökad fördel på marknaden just nu enligt mäklarna. Du kan läsa artikeln här: Efterfrågan ökar på bostadsmarknaden
0 svar · 835 läst
R
Räknenisse: Om det handlade om att de börjat i förtid, kunde man kanske tro på dem om handläggaren har annat i bagaget. Men om det börjar gå en månad och bygglovet inte kommer på papper så borde de ju börja fundera lite och fråga. Man undrar om hela bygglovärendet bara ligger oavslutat, eller om det inte ens registrerades som ärende? Lite knapert med info för att veta riktigt vad som hänt.
2 svar · 1,5k läst
R
Räknenisse: Precis, lagen ger utrymme för att föreläggande av åtgärder ska vägas om de är uppenbart oskäliga, eller hur det nu är formulerat. Och det är väl rimligt att inte tvinga fram rivning av något som väldigt snart kommer att kunna tillåtas. Men det som luktar illa är bakgrunden till att man påbörjar ett planarbete och vad målet med den nya planen är. Samt om man nu inte jobbar
6 svar · 1,7k läst
torbeno
torbeno: Mycket bra. Bötesbeloppet kunde gärna vara ännu högre
1 svar · 948 läst
P
Per i Hamrånge: Fast vad är egentligen fel med "lockpriser"? Men visst, kalla det "budstart" då. Mäklaren vill ha många på visningen. Det kommer att säkerställa att det blir "rätt" marknadspris. Budgivning är ju hela poängen. Utan budgivning vet man inte vad marknaden vill betala. Det finns mycket psykologi i prissättning. Varför är alltid priset 4.990.000 och inte 5.000.000? Vi "lockas" av att det
5 svar · 2,1k läst
L
lbgu: Jag har själv sett på när katten tagit storråttor. Kan säga att råttan sprang för livet och gjorde inga attacker mot katten. Däremot förstod katten allvaret och bet till om råttans nacke och släppte inte taget förrän den var död. Inte samma 'lek' som när det gäller kaninungar och vanliga möss.
13 svar · 9,9k läst
Redaktionen
Redaktionen: En tomtägare får i högsta instans avslag på sitt bygglov och en av anledningarna är poolen och markutfyllnaden kring denna. Du kan läsa artikeln här: Strid om bygglov upp i högsta instans
0 svar · 1,3k läst
R
gäst: W O W i ett sådant hus vill jag bo i I´m Loving it ! / Helén
12 svar · 5,5k läst
R
alexensss: vi har 38 kW/kvm utan 3 km specialtejp. Värmeförlusterna av nerkylning du har i badrumsavloppet per vinter är större än all tejp du använt.
13 svar · 2,6k läst
Redaktionen
Redaktionen: Husägaren har betalat 148 000 kronor, men så mycket mer än så blir det inte efter utslag i ARN. Du kan läsa artikeln här: Nedsatta fakturor efter rätt i ARN
0 svar · 705 läst
B
b8q: Fast å andra sidan, om kommunen börjar gå minus så slipper man betala den häringa "Robin Hood-skatten" som staten tar från kommuner med överskott i kassan och ger till de som har underskott...
3 svar · 928 läst
Redaktionen
Redaktionen: Slutpriserna i Stockholm visar på ett trendbrott, men det kan vara fråga om en lokal företeelse. Du kan läsa artikeln här: Huspriserna i huvudstaden backar
0 svar · 526 läst
AndersMalmgren
AndersMalmgren: Drev han ärendet själv? Pigg 99-åring
7 svar · 2,0k läst
O
Odjuret: Det är en intressant fråga... Hur fungerar dessa "miljövänliga" kranar egentligen. Jag är som alltid skeptisk.... Jag har precis installerat VVC i mitt hus... Är det bra eller dåligt när det gäller varmvatten? Tja... Jag uppskattar varmt vatten när jag tvättar mina händer... Så lika mycket vatten rinner inte bort Men det är kallvatten...
4 svar · 1,3k läst
Redaktionen
Redaktionen: Avloppsvattnet från fyra hus i Sundsvall kommer att renas av växter istället för traditionella alternativ. Du kan läsa artikeln här: Växter ska användas för avloppsrening i Sundsvall
0 svar · 711 läst
Redaktionen
Redaktionen: Företagets ledning fick hybris, men ser ändå ljust på framtiden. Du kan läsa artikeln här: Mockfjärdshus i rekonstruktion
0 svar · 1,3k läst
K
Kapten_Haddock: Jaja, men nu resonerar jag som en miljöpartist, och jag har som fått för mig att vi exporterar mindre skog nu än tidigare? Sen att trä åldras så fint får vi inte heller glömma! Jag föredrar nog själv stenhus om jag ska välja. Jag drömmer hur som om en värld där vi producerar större delen av vårt byggmaterial själv på ekologiskt vis, kör gamla bilar, inte har några datorer och
21 svar · 2,7k läst
Redaktionen
Redaktionen: Nu kommer bomarknaden igång igen efter semestrarna. Du kan läsa artikeln här: Stora visningshelgen närmar sig
0 svar · 522 läst
R
gäst: Tänk på att USA, Kanada, Japan m.fl. länder har 110V / 60Hz elnät, Många importerade apparater har eldats upp av Europeisk 230V
10 svar · 4,2k läst
B
boohoo: Tittar man där emot på Valueguards kvalitetsjusterade bostadsindex ser man istället att bostadsrätter över landet har ökat med 2,9% (och 3,5% i Stockholm) senaste månaden mätt över juli. Villor ligger i samma statistik på -1,1% över landet.
1 svar · 886 läst
Redaktionen
Redaktionen: Tog en traktor och rammade huset på grund av en arvstvist. Du kan läsa artikeln här: Rev sin brors hus med familjen i
0 svar · 731 läst
F
Finndjävel: Antagligen en större byggfirma som tar in hjälp från Manpower eller liknande bemanningsföretag.
4 svar · 1,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.