Tja låter väl iofs inte helt orimligt...
Att tvinga fram en rivning fösrt, men sen ngt år senare skulle huset varit godkänt känns ju knappast rimligt.

Sen kan man iofs fundera på gången här; Ngn bygger ett för högt hus, det överklagas, sen skall man tydligen se över detaljplanen...luktar lite korruption/svågerpolitik ??

/K

Det låter för mig som rättsvidrigt.

De har såvitt jag förstår fått bygglov trots att höjden strider mot det. planen. När kommunen då får smäll på fingrarna, riskerar att få betala skadestånd till den som byggt. Så räcker det att de hävdar att de har för avsikt att ändra planen, så får svartbygget stå kvar.

Det innebär att om "avsikten" fortsätter att vara en avsikt, inte ett faktiskt detaljplanearbete i ytterligare 8 år, så behöver de inte ändra planen. Då är svartbygget preskriberat.

Samtidigt innebär ju det att kommunen de facto inför den nya detaljplaneregeln utan att någonsin fatta ett beslut i frågan. Därmed stänger de dörren för överklagande av planen.

Om det vore så att det faktiskt i nuläget finns ett detaljplaneförslag ute i beslutsprocessen i frågan, då kan jag hålla med om att man bör invänta ett slutligt beslut om det. planen innan man river, men på det här viset smyger kommunen in en detaljplaneändring bakvägen helt utanför alla regelverk, utan möjlighet att överklaga, det bör vara i strid med grundlagen.

• Gilla
Räknenisse och 2 till
  • Laddar…
O
Intressant... Helt plötsligt går kommunen in och ändrar dp för just det huset.... Tänk va lätt det går för kommunen ibland och hur snabbt de kan förändra dp... bara så där... Annars brukar det ta en väldig tid för att få ett vanligt bygglov.... Men här kan de helt plötsligt ändra dp....

Undra om kommunen och fastighetsägaren fikar på samma café?

Redigerat:
Mikael_L
klaskarlsson skrev:
Tja låter väl iofs inte helt orimligt...
Att tvinga fram en rivning fösrt, men sen ngt år senare skulle huset varit godkänt känns ju knappast rimligt.

Sen kan man iofs fundera på gången här; Ngn bygger ett för högt hus, det överklagas, sen skall man tydligen se över detaljplanen...luktar lite korruption/svågerpolitik ??

/K
Håller helt med dig.
Det är lukten av korruption som är mest besvärande. ... ;)

hempularen skrev:
Det låter för mig som rättsvidrigt.

De har såvitt jag förstår fått bygglov trots att höjden strider mot det. planen. När kommunen då får smäll på fingrarna, riskerar att få betala skadestånd till den som byggt. Så räcker det att de hävdar att de har för avsikt att ändra planen, så får svartbygget stå kvar...
Nja det står ju såhär: " detaljplanen kommer att göra så att bygglovet godkänns"
Dvs dom har inte fått godkännande på bygglovet. Kommunen kan då ferlägga om rivning (förutom vite), men det är det man nu har fått ett ok på att INTE göra då detaljplanen ä'r under ändring vilke kommer godkänna bygglovet.

Så kommunen har INTE godkännt bygglovet, men en granne vill att huset skall rivas, vilket kommunen nu inte behöver föreläggaom mao

Men det luktar ändå lite illa...

/K

Precis, lagen ger utrymme för att föreläggande av åtgärder ska vägas om de är uppenbart oskäliga, eller hur det nu är formulerat. Och det är väl rimligt att inte tvinga fram rivning av något som väldigt snart kommer att kunna tillåtas.

Men det som luktar illa är bakgrunden till att man påbörjar ett planarbete och vad målet med den nya planen är. Samt om man nu inte jobbar aktivt med planen inom rimligt tid...

Skadestånd riskerar väl inte kommunen? Var fastighetsägaren själv som valde att bygga innan överklagandena var avgjorda

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.