Artikelkommentarer
Kallebo: Asch. 2 procent faller ju inom felmarginalen och naturliga variationer!
lars_stefan_axelsson: [citat] Ja, skälet till att vi har så låga CO2-utsläpp här i Sverige/Norge jämfört med Tyskland är ju just att vi använder el där det går, snarare än som sista utväg. I Tyskland så är man naturligtvis inte så dumma att man "eldar" el för värme och varmvatten. Sådant går ju att få mycket billigare mha naturgas, kol osv. El är ju det sista man tar till.
klaskarlsson: Sätter man sådana krav för hårt så kommer man utlösa en kris - tanken med först skuldtak, och nu amorteringskraven att gradvis införa sådant så att det dämpar marknaden, men inte utlöser ett ras... F.ö. är det väl 2% ned till 70% av värdet och sedan 1% ned till 50% ? Dvs initalt en amorteringstakt på 50 år, sedan 100 men vid 50% krävs inte amortering (av sttaen, banken kan
Mikael_L: Som vanligt beror det på vilken ort man bor i. De problemen folk i norra stockholm hade med DHL kände jag inte igen det minsta, som ett exempel. I Uppsala var Postnord rena katastrofen senaste året. Själv fick jag t.ex. REK'et för mitt förnyade körkort i brevlådan först 2 dagar efter sista uthämtningsdag, så det vara redan tillbakaskickat. *grrr*
KnockOnWood: [citat] Det här är ju egentligen inte ett politikforum men... Är det bara driftkostnaderna för vårdavdelningar och liknande som inte får generera "vinst"? Vad med att bygga ett nytt sjukhus för miljarders miljarder? Bygga en skola eller förskola? Skall man inte få göra en vinst då? Köra buss? Köra Färdtjänst"taxi"? Nej, det är klart att det inte skall löna sig. Att sen vänstern
Micro: [citat] Det är inte ovanligt att det kan bli -20°c , -25°c några dagar /vecka på vintern i Motala. Det finns vissa ställen utanför staden som är riktigt kalla på vintern. Enligt en bekant är vissa värmepumpar inte gjorda för nordiskt klimat utan är gjorda för att kyla vid värme , en del importerar dessa och säljer dom lite billigare än dom som är tillverkade för oss. Min
Jonatan79: Saknas det fortfarande pengar i kassan efter de stygga sossarnas dyra besök på den där klubben av tvivelaktig karaktär på 90-talet?
Redaktionen: Även byggföretag glömmer startbesked ibland och får då betala sanktionsavgift. Du kan läsa artikeln här: Svartbygge av byggföretag ledde till avgift
mexitegel: Ja, det är ju deras jobb att se till att skattelagstiftningen efterföljs. Att folk inte har koll eller chansar är inget nytt :)
byggarätt: Stryk fasaden tunt med en blandning av lite balsamterpentin och linolja när du märker att fasaden tagit lite törnar...så slipper du måla om...beroende på kulör mörk eller ljus så tar solen olika hårt...på olika sidor av huset... syntetfärger är ett gissel...
Olle i Stureby: [citat] Ja något är det som inte stämmer. I spottpriset på 29.8 öre är avgift för elcert inte inkluderad.Däremot är den det i Mälarenergis erbjudande på nätet. Där framgår ganska föredömligt hur de tar betalt tycker jag. Det rörliga elpriset inkluderar spot och elcert. Antagligen är dock mellanskillnaden mellan spot (28,9 öre f.n.) och det rörliga pris som inkluderar elcert
alfista: Har i och för sig inga färska siffror, men Telenor (med Canal Digital) har större marknadsandel än Viasat så de förtjänar nog att räknas. Lite lurigt att jämföra siffrorna då båda sänder på olika plattformar, Viasat kan säkert vara större på satellitsidan. Men fortfarande ändrar det inget, för den på landsbygd där man i princip aldrig finner kabel-TV från ComHem blir det i
Modig: Jag blev också lite nostalgisk nu. Lantstället såldes utanför familjen för några år sedan, men kanske får jag svänga förbi nästa sommar för att återinsupa atmosfären :-) Smart tänkt förresten att locka med tjejen ut i en båt. Då fick du både visa din talang och ha henne på tu man hand. Win-win :-)
Ds98milj: För en som inte har erfarenheten och kunskapen är det alltid kul att se ett sådant här argument brytas ner till otillräcklig fakta. Då kan jag med trygghet fortsätta planera för ett framtida sedumtak :)
Redaktionen: En tillbyggnad i Gagnef har gått två omgångar hos länsstyrelsen på grund av att bygglovsbeslutet saknat godkänd motivering. Du kan läsa artikeln här: Byggnadsnämndens formaliafel försenar tillbyggnad
Marlen Eskilsson: Jag fick precis en bild till från en medlem, på ett 70-talshus under ombyggnad, som jag har lagt in längst ner i artikeln.
tobbew: [citat] Som någon sagt, många gör fortfarande det. Jag känner flera. Jag äger två kåkar, den ena är det direktverkande i fortfarande. Ingen snygg lösning, men det är ett parhus med två bostäder och ingen luftvärmepump på marknaden (då, för 10 år sedan) fungerade bra på så små bostäder och all annan installation skulle knappt löna sig. Det är dock rätt bra isolerat, så
MagHam: Ajdå!. Där fick man en tankeställare. Fullt av älgklövar har trampat runt äppelträden här vid fritidshuset där vi är denna helg - och jag som funderade på att ställa hit en klippare nästa säsong.
Storstadsbo: Vore bättre de gjorde något åt elnätsmonopolen och de skenande avgifterna för att ens få ha en anslutning... där är det skandalösa höjningar år efter år, och betydligt mer överpriser än på några procent av elhandelsavtalen.
Fönster fabrik: Det är ine bara vinst som det hela handlar om. Annars vore jag rik som ett troll. Det är kvalitet och goda arbetare som spelar störst roll. När det gäller fönster och garageportar samarbetar vi nu med Venska från Gdansk. Innan dess hade vi haft olika problem just på grund av opålitliga leverantörer.
Tandem musca cacavit: Skrev fel. Nedre bilden ovan, är efter mekanisk rengöring (mha kvastskaft i trä) innan högtrycksprutning. De ljusa fläckarna på taket är solljus silad mellan träd och inget annat... Tänkte att detta får bli sista gången med mekanisk rengöring, så testar därför även kemisk bekämpning. Igår sprejade jag taken med bensaltensid med hjälp av högtrycksspruta med medföljande
Fotografen: [citat] Kunderna kan man knappast skylla på, de har ju bara betalat vad som debiterats. Annars håller jag med om att kommuner och kommunala bolag inte förvaltat tillgångarna korrekt när man inte fonderat medel för utbyte när livslängden passerats.
Odjuret: Eller förskolor.... Det är tydligen ganska vanligt i Stockholm att flera förskolor bara har haft tillfälliga bygglov... Och nu så där 20år senare så börjar det dyka upp såna där problem med att rätten inte tycker att det är tillfälligt... (Bara för att det stått där i 20år och det är brist på förskoleplatser? eller är jag bara negativ nu :p ) Det har varit några snyft
klaskarlsson: [citat] Användes, om jag förstod det rätt, som observationstorn vid övningar med bomber och missiler /K
Redaktionen: Det första världsmästerskapet i VR-kvistning går av stapeln nästa år men redan nu kan du kvalificera dig. Du kan läsa artikeln här: Världsmästerskap i virtuell motorsågning
Tokslut: [citat] Hyllvärmare får butiker att gå i KK, så saker som inte genererar försäljning måste bytas ut.
gäst: Väldigt många påpekar att slagskruvare borde tas med i sammanställningen. Den nämns ju klart och tydligt i början, läser ni inte hela rexten...? Några synpunkter: Att ensidigt nämna visst fabrikat eller t.ex jämföra Bosch grön och blå är vanskligt. Även blå Bosch finns idag som lågprismaskin, det säljs Milwaukee, Dewalt, AEG m.fl som är av lågprismodell made in China,
Jonatan79: Min första tanke vore att man skull anpassa ev nya regler/lagar på nya områden med helt nya detaljplaner för att undvika onödig byråkrati och höga avgifter för husbyggarna, färre överklaganden eller inga tom. Kan vara läge att sluta sätta max BYA i m2, ist använda endast % av tomtytan i de fall tomterna är relativt stora.