2 680 läst ·
21 svar
3k läst
21 svar
Regeringen vill öka byggandet av trähus
Det vore inte en dum idé förutom att stål inte är så grönt direkt samt att man inte bygger hus av stål på samma sätt som av trä, men nog skulle vi kunna sparka igång nån gammal gruva kan man tycka! Men å andra sidan låter urskog med vargar mer spännande!
Det är väl där motivet finns.Någon ekonom på departementet har klurat ut att ett trähus är mycket lönsammare för staten än ett stenhus. Allt underhåll som krävs kommer ju i framtiden att generera massor av skatteinkomster till staten. Ungefär som bilbranschen som gör mer vinst på bilen via service/reparationer än vid nybilsförsäljningen.AndersPS skrev:
Ärligt talat så kräver ju inte en träfasade speciellt mkt jobb om den sköts som inte ett stenhus gör och livslängden får man nog säga är lång nog oavsett husmodell. Skämt å sido så känns det som att trähus är mer miljövänliga och att det gynnar skogsindustrin.
Samtidigt är det alltid en rätt stor andel som inte sköter huset på bästa sätt. Men att någon räknat och kommit fram till att staten tjänar X miljarder mer över en tidsperiod ifall folk bygger trähus är väl inte helt orimligt, för antagligen gör de ju det och skatteintäkter är ett rätt prioriterat område för staten. Sen kan man undra varför staten skulle vilja stödja träindustrin på stenindustrins bekostnad. En möjlig orsak är ifall materielen till stenhusen till högre del är importerade än när det gäller trähusen. Har ingen aning, men råvarorna borde ju finnas inom landet i båda fallen.
Det är såklart inte omöjligt och jag gissar att skogsindustrin är enormt mkt större än sten o betong i Sverige, samtidigt kanske man ser på det som någon form av kulturarv kanske?
Känns som det finns massor av anledningar för regeringen att förespråka trä, vore intressant att ta del av utredningen.
mvh/
Känns som det finns massor av anledningar för regeringen att förespråka trä, vore intressant att ta del av utredningen.
mvh/
Fast just att skogsindustrin är så enormt mycket större än stenindustrin innebär ju att skogsindustrin knappast står och faller med ifall det byggs lite fler trähus i Sverige, de trän som går till nybyggnad av hus är nog ändå en relativt liten del av alla träd som avverkas. Stenindustrin är antagligen betydligt mer beroende av husbyggandet så det känns ju lite elakt av regeringen att ge sig på dem då de antagligen är i större behov av stöd än skogsindustrin som alltid brukar klara sig rätt bra. Angående kulturarv så är det väl rätt mycket stenbyggen som är K-märkta. Själv bor jag rätt nära Visby t.ex.
Jaja, men nu resonerar jag som en miljöpartist, och jag har som fått för mig att vi exporterar mindre skog nu än tidigare?
Sen att trä åldras så fint får vi inte heller glömma!
Jag föredrar nog själv stenhus om jag ska välja.
Jag drömmer hur som om en värld där vi producerar större delen av vårt byggmaterial själv på ekologiskt vis, kör gamla bilar, inte har några datorer och mobiltelefoner som stör oss, ingen skräpmat osv!
Att bygga hus i trä måste vara på rätt väg
Sen att trä åldras så fint får vi inte heller glömma!
Jag föredrar nog själv stenhus om jag ska välja.
Jag drömmer hur som om en värld där vi producerar större delen av vårt byggmaterial själv på ekologiskt vis, kör gamla bilar, inte har några datorer och mobiltelefoner som stör oss, ingen skräpmat osv!
Att bygga hus i trä måste vara på rätt väg
Klicka här för att svara