Artikelkommentarer
Blwrgrl: [citat] Politikerna fegar och pekar såklart bara på förslag som knappt skulle påverka oss alls! Att ge möjlighet till uppskov vare sig man köper ett dyrare eller billigare hus däremot borde sätta vind i seglen - och inget tak på det. Man betalar ju ändå för sig till staten med uppskovets "ränta" - de får ju in pengar(kontinuerligt) på vilka summor de än ger uppskov för.
gäst: När elmarknaden avreglerades- eller hellre reglerades så att folk kunde byta elleverantör så flyttade energibolagen elavgifterna från "elström" till elnätet. Detta för att andra bolag inte kan överta deras intäkt. Hur du än väljer så får din nätdistributör en stor del av kakan. Konkurrensen fungerar inte som man avser i detta riksdagsbeslut.
ion: [citat] Att flytta med sig skatten, som det var förr, är nog en bra ide att återinföra. Men det gillar väl inte finansministern , blir ju en massa framtida fodringar och de behöver ju pengarna nu.
BirgitS: [citat] Verkar snarare vara en byggahus-formulering för DN (som är källan) skriver så här: [citat]
Redaktionen: Avsaknad av fallskydd är det vanligaste arbetsmiljöproblemet. Du kan läsa artikeln här: Böter för säkerhetsfusk
Adam F: [citat] Frågan är när samhället blir så kvävande att man hellre dör?
Redaktionen: Avmattning till trots så tror inte mäklarna att bostadspriserna är på väg neråt. Du kan läsa artikeln här: Mäklarna tror inte på fallande huspriser
Redaktionen: Du kan läsa artikeln här: Fler tomter när staten säljer mark
Per Hemgren: Verkligen fräscht! Kul att byggnadsnämnden kunde godkänna denna extrema tillbyggnad, som ju inte förändrar eller förvanskar gatubilden.
ion: [citat] Jag skulle akta mig för att anlita henne från början. Sen kan man fråga sig, om hon tillhör den kategorin, hur hon kunde få rätt i domstol. Nej jag tror det finns mycket mer fakta än vad som går att läsa i artikeln. Klickade på länken i artikeln, se de skriver att hon är en av de mest varnade. Ok. Men de skriver också " I april 2015 fick hon sin registrering återkallad av
WilleH: [citat] Visste jag inte bättre skulle jag tro att det citerade ovan var mitt eget inlägg..:D Har lite kvar på ett huslån, men kan amortera av detta på ett par dagar utan att det på något sätt drabbar min ekonomi.. (Minns Ann Wibbles råd..)
WaldenWoods: Funkade när jag länkade, men inte nu. Gissar att Google ändrat på detta när de uppmärksammat DN:s artikel.
gäst: Varför pratas/skrivs det så lite om tomtprisers utveckling? Tittar man tex i stockholm så är det inga 10% snarare 50% tom mera i vissa områden på 1 år.
Redaktionen: Förhandlingsperson tillsatt för att motivera försäljning av statlig mark. Du kan läsa artikeln här: Medlare ska få fram mer byggklar mark
cecar33: Dom statsavlönade får två jajja och ett fy på man, sparkas snett uppåt två årslöner i fallskärm. Bolaget är i kk och inget kan bevisas. Kostnader för utredningar advokater och annat bös kommer överstiga det försnillade beloppet och allt är glömt om något år
WaldenWoods: Ni som kan juridik, vems är risken i detta fall? Jag menar om bygglovet upphävs, kan då byggherren kräva kommunen på skadestånd för att man inte hanterat ärendet korrekt? Eller är det byggherrens risk? I så fall måste man ju som byggherre granska kommunens hantering för att känna sig säker på bygglovet, låter orimligt.
Dulle: De anger inga värde för huset, inte storlek heller, att det är tjocka väggar betyder inte att det är bra. Vi har bggt nytt, väggar är 37 cm, i tre skikt, täthetsprovning var 0,19. Villan är på 2016 kvm och vintertid drar den 1800-2000 kronor för el, värme, och varmvatten. Passivhus eller ej men vi är rätt nöjda.
useless: Jag sålde ett hus i fjol och mäklaren var väldigt noga med att utgångspriset skulle vara rätt och förklarade hur mycket lagar och regler det finns som styr. Hon var tvungen att göra en dokumenterad värdering av huset och sen fick vi ett intervall vi kunde lägga utgångspriset inom. Hon beklagade sig lite över att Stockholmsmäklarnas beteende har gjort att hon får mer att göra och
Redaktionen: Hovrätten ger prövningstillstånd till fall om ROT-avdrag där hantverkaren brustit i sitt underlag. Du kan läsa artikeln här: Fick betala för att hantverkaren slarvat med ROT-underlag
olotor: Ren stöld och dessutom diskriminering av fastighetsägare. Om motsvarande infördes vid försäljning av brf så skulle det åtminstone bli rättvist.
Kirre2: [citat] Det beror ju på vad huset kostar. Häromkring ligger många "normala" hus på 300 000 - 600 000 kr. Då är 100 000 ganska mycket.
ToRy: Mycket bra att sånt här stoppas (även om detta säkert är en fjärt i rymden...) men det är ju märkligt att det ska behöva ta flera år innan det upptäcks. Ännu märkligare att man ger en frist för rivning ända fram till oktober. Ett par månader borde väl för jösse namna räcka för att återställa till ursprungligt skick.....
Krilleman: Om man är anställd att köra byggen (entrepenad) så utgår 1,85:-/km i ersättning. Den anställde får själv stå för pendlarkort/bil+bensin. Den ersättningen finns med i byggavtalet. Man utgår således från hemmet. Om den anställde kör service så utgår ingen ersättning för dessa gubbar/tjejer från & till arbetet. För man är anställd på en fast arbetsplats (till skillnad från
Riemann: Både huset och miljön känns som lyxvarianten av Guantanamo.;)
BirgitS: [citat] Det hjälper inte alls eftersom det är en mycket liten andel av de skadliga programmen som sprids den vägen numera. Det förekommer då och då att Google och Apple rensar ut appar från sina app-butiker för att de har visat sig vara skadliga och att telefoner kommer med skadliga program förinstallerade:
Enolf: [citat] Man är långa stunder i sin bostad. Om du fönar håret dygnet runt kommer du få en Donald Trump-frisyr. Kanske värre än leukemi...
KnockOnWood: När vi sålde vårt förrförra hus, det var ursprungligen en gammal fiskarstuga från 1800-talet, så upptäcktes det att ett pantbrev på ca 8000 kr saknades.Då sa banken, tror att det var Handelsbanken, att de skulle hålla inne motsvarande summa av köpeskillingen, till pantbrevet var dödat, och det skulle ta ett år. Det var ju småpengar redan då, år 1998, men... Men banken "glömde
Redaktionen: Husägare förlorar mot kommunen i högsta instans. Du kan läsa artikeln här: Många turer om avgäld