Artikelkommentarer
Redaktionen: En uppgradering pausar delvis hanteringen av pantbrev. Du kan läsa artikeln här: Kommer ta längre tid att hantera pantbrev
Bo.Siltberg: Man kan ju bosätta sig utanför stadsplanerat område också om man vill undvika sådana bekymmer som grannar tätt inpå ;)
Husqvarna220Ac: Haha, ja läste artikeln, förstår väl en dum?? Är det gratis så bryr sig ingen, trodde jag var allmänt känt?
Lars_W: Jag har röd kalksten som bänkskivor. De har massor av märken och fläckar, kallas med andra ord för patina. Om de är tåliga? Ja, de kommer inte att slitas ut de närmsta 1000-åren...
lars_stefan_axelsson: [citat] Ja, om det var hela frågan så är naturligtvis svaret "ja". Det är lättare. (I värsta fall så kan man ta in på hotell. Det är också en hyresform. Det är rationellt för de flesta som i Sverige skulle haft övernattningslägenhet.) Men det är ju inte den intressanta frågan. [citat] Nej, det finns egentligen ingen reglering av hyran i Norge som motsvarar den svenska. "Gjengs
harry73: Då ska man också läsa denna :) http://www.svt.se/opinion/svensk-fjarrvarme-om-dubbdack
Redaktionen: Kraftigt sänkta straff för männen bakom det olagliga TV-nätverket i Jönköping. Du kan läsa artikeln här: Dom ändras för personer som avkodat betal-TV
michel a maury en france: hej, vilken fin hus och vilken jobb ni lagger i det. jag kan tipsa om bade gammal WC och om nyckel. min svarfar har fat en nygammal jattenyckel kopierad av en duktigt metalarbetare. och angaende toastolar med hogspolade vattentank kan du hitta begagnat pa frankrikes hemsida "leboncoin" som agde av "blocket" valj i den sida hela frankrike och skriv i sokord WC i rubriken bricolage. vill du ha
anders07: Har man en gång haft tak vill man inte ha något annat... Plasttältet från Amazon ovan kanske skyddar mot lite skräp men det lär inte isolera eller klassas som säkert...
MagHam: [citat] Som jag trodde då. Dom etablerade märkena hade sannolikt skickat ut en kunnig från tillverkar-supporten och backat upp installatören innan ärendet gått så långt.
twoody: om huset nu var nybyggt så är det väl dom som byggt det som får otgärda fel, det är något som inte stämmer i denna artikel.
Redaktionen: Det nya huset står fortfarande inte klart, men ett nytt företag är på plats och drar om all el. Du kan läsa artikeln här: Så gick det för huset med fulelen
Redaktionen: SGU går ut i pressmeddelande och varnar för vattenbrist på stora håll i landet. Du kan läsa artikeln här: Vattenbrist fortsatt stort problem
gäst: Byggde själv ungefär som bilden för tre år sen. Inklusive allt, ca 500000:-
Redaktionen: Skiljer flera miljoner kronor mellan de dyraste och billigaste kommunerna. Du kan läsa artikeln här: Här är det högst och lägst taxeringsvärden
heimlaga: Gör man det svårare för hushållen om man begränsar skuldsättningen........ jag är inte så säker på det om man tänker i ett 10-50 års perspektiv. Förr eller senare är det slut med de subventionerade räntorna som vi har i Europa nu. Förr eller senare vill långivarna ha tillbaka sina pengar och om låntagarna inte kan betala så tar banken säkerheten (fastigheten) och säljer den
fsn: [citat] Då rekommenderar jag dig att läsa igen, det finns flera homogena väggar. Ytong är en, Leca är en annan. Och generellt är stenhus värmetrögare, ta den prefabriserade betongväggen med isolering i mitten tex. Jag är inte helt säker på att det alltid är optimalt med värmetröghet, det blir en hysteres av rang och man har tex svårt att direkt tillgodogöra sig en
lars_stefan_axelsson: [citat] Njae, i bla IT-branschen så är det faktiskt inte sant. Det är ofta som man av ekonomiska och marknadsmässiga skäl visst inte har tid att göra det ordentligt, men definitivt har tid att göra om det. Detta på grund av en marknad som utvecklar sig fort, och det gäller att snabbt ta marknadsandelar med en halvfärdig produkt; en produkt som man sedan kan "rätta till" i senare
Husqvarna220Ac: Oftast så är det husägaren som skulle behöva energikrav, ej huset! Vi byggde nytt 2011, välisolerat hus 1.3/4 tak på 148kvm, Nibe 750, garage och förråd, vi ligger långt under BBR kraven, Trots att Nibe 750 är stor del elpanna vintertid, total inköpt energi 8500kwh, sen tillkom solceller som sänker detta till 500kwh/år. Folk har nollkoll på energi, en sådan person kan sänka det
Huddingebo: Mycket bra initiativ! Mer gemensamma regler mellan kommunerna. Men jag undrar verkligen vad de menar här, för det är verkligen inget jag har stött på. "Peter Eriksson nämner att byggherren idag måste ha väldigt bra koll på byggnaders konstruktion, och detaljer "som delvis är på ingenjörsnivå" Vad är det som kräver mångårig högskoleutbildning för att förstå?
Squall Leonhart: Min brorsa som är fågelskådare tyckte att min tomt var utmärkt för att fylla upp med matstationer åt fåglarna. Det har nu resulterat i att jag har en ekorre på gården som försöker ta sig till fågelmaten. Den är inte så duktig på det så den delar träden (några tallar med långa mjuka barr) med en massa nötkråkor när den ger upp. En rolig bonus. :)
Lewdis: [citat] För några år sedan ordnade barnvakt lönade bil och skulle titta på ett hus på ca 100kvm. När vi kom dit var huset ca 7x7 meter per plan i två plan. Bara med den lilla detaljen att övervåningen till hälften hade öppet till nock och att en fullvuxen bara kunde stå upp precis i mitten av resterande del. Skällde väldigt på mäklaren som bara sa att infon kom från säljaren.
buspojken: Tänk om de var lika kreativa att lösa samhällsproblem som de är på att finna på hittepåskatter, låtsasjobb osv. Känns som om regeringen har en dammsugare nedstoppad i min o övriga skattebetalares plånböcker
mr_bygg: Vad är oklart eller felaktigt med ARNs beslut? Om golvfirmans besiktning ör oseriös eller felaktig så talar ju det bara till kundens fördel. Det är väl ingen som skyller stavsläpp på golvsliparen utan golvfirman förlorade eftersom de inte informerade om risken för stavsläpp innan.
Fjojtmehmet: Bra gjort av Norrtälje Finns nog många kommuner som inte skulle gett tillbaka
Redaktionen: Så mycket får du i snitt betala för ett fritidshus i Sverige. Du kan läsa artikeln här: Fritidshuspriserna klättrar uppåt
Othahaiti: Är inte detta en rent matematisk funktion egentligen? Har man inte pengarna att köpa material för gör man det inte. Detta varnades det för tidigare, om jag minns rätt.
KnockOnWood: [citat] Men för företag är lagfartsavgiften högre "För jurdiska personer, det vill säga bland annat företag, är stämpelskatten vid överlåtelser 4.5 %" Så det är lätt att bita sig i svansen. Men det normala i den kommersiella världen att man köper och säljer företaget, inte fastigheten. Fast då tillkommer krånglet med bokföring, rapporter till bolagsverket osv. Nej tack!