Byggahus.se

Amortering fortfarande smart

1. Redaktionen
    På konsumentens sida Nivå 9
    Boräntorna fortsätter att falla, men om syftet med sparandet är att bygga en buffert för framtida reparationer och renoveringar så tjänar du på att amortera.

Du kan läsa artikeln här: Amortering fortfarande smart

2. G
    Anonym
    Historien är extremt tydlig.

Aktiemarknaden ger bäst avkastning, allt annat lika, men det finns som du skriver ett antal perioder korta som långa där ränta, råvaror (guld) eller amortering är bättre......tyvärr så är för stor del av gemena man för okunnig/ovillig att köpa/sälja själv utan vänder sig till sin bank för "odugliga" aktieobligationer//Strukturerade produkter osv osv.

Jobbar på bank är en vanlig "arbetare" i grunden men har intresserats av aktier sen mitten på 80-talet.

• Svara
  3. G
    Anonym
    Måste kommentera följande rad "Jämfört med någon som månadssparar i aktiefonder kommer den som amorterar ned sina bolån med lika mycket varje månad därför att vartefter få lite mer kvar på lönekontot och kan alltså frestas att spendera mer."

Så det är alltså dumt att få mer pengar kvar per månad eftersom man riskerar att bli frestad att spendera dom? Borde det inte räknas som en bra sak att få lägre räntekostnader som man t.ex. kan lägga på aktier eller liknande? Lite bakvänt resonemang känns det som. Eller så kanske jag missade någon ironi i detta.

• Svara
  4. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Amortera eller spara? :x

Personligen så sparar jag ganska mycket för oförutsedda utgifter i mitt boende (inklusive löpande underhåll). Plus att jag amorterar så jag är skuldfri på huslånet ett par år innan pension.

Vad är det för "fult" med det förfarandet? Enkelheten i detta tänket tycker jag är det bästa...

• Laddar…
  5. Nyfniken
    Medlem · Nivå 17
    Sparar du i ditt boende Eller är det till oförutsedda utgifter i ditt boende du sparar?

6. D
    Anonym
    sist jag kollade så va räntan högre på mitt sparkonto än på huslånet, så varför amortera? :)

• Svara
  7. G
    Anonym
    Precis, jag "amorterar" genom att spara "amorteringen" på ett konto som ger betydligt över bolåneräntan.
    Amorterar sen också några hundralappar per månad direkt på huslånet, mest för syns skull.

• Svara
  8. G
    Anonym
    Precis, jag "amorterar" genom att spara "amorteringen" på ett konto som ger betydligt över bolåneräntan (även e skatt)
    Amorterar sen också några hundralappar per månad direkt på huslånet, mest för syns skull.

• Svara
  9. A
    Medlem Nivå 2
    En kombination är ju ofta bra. Eget sparande ger större framtida frihet men amortering när räntorna är låga gör ju att man har bra beredskap för kommande räntehöjningar och kan ha en mer stabil boendekostnad över tid

10. G
    Anonym
    Du har helt rätt. Att amortera nu är inte ett alternativ när börsen historiskt sett ger mycket högre avkastning. Men det är som du säger, folk är rädda och okunniga.

• Svara
  11. G
    Anonym
    Amortera har varit bäst -:)
    Skuld fri och 60år med en fet plånbok.
    Känns gott, ja vist ja de senaste åren har överskott gåt till sparande och ökad konsumtion förstås -:)
    Banken avrådde från att lösa det sista lånet och föreslog en investering i deras svindyra fonder i stället.
    Det var inte så längesen vår räntan var 500% ...

• Svara
  12. G
    Anonym
    Alla här som förespråkar att investera i aktier eller aktiebaserade fonder, hoppas jag är utbildade aktiemäklare, och er rekommenderar jag att investera i just de sparmedlen snarare än att amortera. Alla andra hoppas jag har vett och förstånd nog att veta att det gamla ordspråket "pengar investerade i aktier eller i aktiebaserade fonder, är pengar du har råd att förlora" är sant och bör följas.

• Svara
  13. pelpet
    Medlem · Nivå 21
    Amortering = sparande med låg risk

Standardrådet vid investering är att sprida riskerna. Risken med amortering heter inflation. Aktiekurser följer inflationen, amortering gör det inte. Jag skulle säga att man bör amortera ner lånet till typ 80% belåning, sedan kanske lägga 75% av sparandet på amortering och 25% på aktier och sedan 50% - 50% när man kommit ner i 70% belåning.

Amortering är nästan alltid bättre än sparkontot eftersom boräntan oftast är högre än räntan på ett sparkonto, men det är värt att ha en del pengar lättåtkomliga på ett konto.

14. G
    Anonym
    @pellets: amortering är återbetalning för någonting du egentligen inte haft råd att köpa. Ingenting mer, ingenting mindre. Skriv inte om med mildare ord.

• Svara
  15. G
    Anonym
    Helt rätt på den senaste talaren. Att amortera är inte att spara. Om jag lånar 10kr av min kompis för att köpa en Cola så sparar jag inte pengar när han får tillbaka en tia.

• Svara